بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
سرمایه‌گذاران خارجی هر گاه اعلام به تمایل همکاری در اقتصاد کشور را داشتند، با مشاهده کاغذبازی‌های پیچیده فراری شدند و این در حالی است که با کمی اعتمادسازی در بازار داخلی می‌تواند از روند پیچیده این پروسه کاست.
کد خبر : ۱۹۱۲۷۶

سرمایه‌گذار خارجی بخاطر کاغذبازی‌های پیچیده فرار می‌کند / باز شدن پای شرکت‌های بازرگانی خارجی مشروط به اعتمادسازی است

یوسفعلی شریفی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، درخصوص نقش شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاری‌ها در بهبود وضعیت مالی شرکت‌ها و کاهش فشار بار موجود بر بازار اظهار کرد: شرکت‌های تامین سرمایه وظیفه تامین معاملات شرکت‌ها را داشته و در زمان کنونی که بحران ارز و نوسان قیمت وجود دارد، نمی‌تواند نقش تاثیرگذاری ایفا کنند.

وی ادامه داد: اما می‌توان با تشکیل یک فاند مشترک با برخی نماینده‌های خارج از کشور، به گردش مالی شرکت‌های صادراتی کمک خوبی کنیم.

شریفی در همین خصوص به یکی از مشکلات جاری کشور اشاره کرد و یادآور شد: شرکت تامین سرمایه اگر بخواهد سیاستی را در جهت بهبود وضعیت جلو ببرد، باید با نهاد بالادستی هماهنگ کند و پروسه طولانی کاغذبازی سبب ایجاد مشکل در آن سیاست خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان به ذکر مثالی پیرامون شرکت متبوعش پرداخت و گفت: به عنوان مثال چندی قبل سرمایه‌گذار خارجی را به پای میز مذاکره آوردیم ولی علیرغم آمادگی آن شرکت، پروسه اداری و هماهنگی به قدری طولانی شد که آن شرکت انصراف داد و تائید مرجع دولتی در زمانی به دست ما رسید که عملا بی‌فایده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی که به نظر می‌رسد شرکت‌های صادراتی را تهدید می‌کند عدم اطمینان است و شاید راه‌حل آن پیدا شدن یک شرکت بازرگانی خارجی باشد تا با ورود به بازار و تامین نقدینگی، مشکل تولیدکننده اصلی را حل کند.

شریفی عنوان کرد: اما عدم اطمینان مانع بزرگی برای انجام معاملات است زیرا به عنوان مثال اگر شرکتی قصد خریداری فولاد داشته باشد، فولاد تضمین محکمی برای نقل و انتقال آن می‌خواهد که وجود ندارد و در نتیجه کار به ثمر نمی‌رسد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان خاطرنشان کرد: شاید در صورت حمایت دولت از شرکت‌های بازرگانی با انجام اقداماتی مانند اعتمادسازی و روان‌سازی بازار، بتوان شاهد ایجاد و تقویت اعتماد بود.

شریفی با بیان اینکه هم‌اکنون شرایط سختی بر بازار حاکم است، اصل خروج از این بحران را چابکی بازار دانست و گفت: در کنار سیاست‌های چابک‌محور برای رفع مشکلات اقتصادی، به نظر می‌رسد، بورس کالا هم می‌تواند ساختاری ایجاد کند تا مسائل صادراتی را در آن بیش از پیش حل کنیم و به عبارت دقیق‌تر بورس کالا بتواند به کمک دولت آمده و اعتمادسازی را ایجاد کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر