بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
ساعت پنج‌ونیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به هزینه برق‌ساز بزرگ از جیب سهامداران بخاطر انفعلات یک مجتمع "رد دیونی" تا بانکی پُر از ابهام.
کد خبر : ۱۹۱۳۰۲
چراغی که به خانه گربه رواتر بود/
به گزارش بورس نیوز، یکی از بانک‌های خصوصی کشور که امروز مدعی فراوانی از ارائه خدمات به مشتریان و البته کارگزاری خود بود، دارای مشکلات مالی فراوانی بوده تا حدی که بوی خبر ورشکستگی این بانک نیز می‌آید.

البته این بانک با دارایی های فراوانی که دارد و با تمدید معافیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هنوز به پیک قبلی سال گذشته به دلیل بسته بودن نرسیده است. شاید بتوان این سهم را یکی از پر ریسک ترین و پر بازده ترین سهام سال جاری دانست؛ اما نمی‌توان صٌّورِ «شیپور» این این ریسک را به ورشکستگی نداد.

پلاکارد بزرگ «مدیر تمام شد» این برق‌ساز بر سر مجتمع «رد دیونی»
زمان تنگ است و مدیرعامل شرکت برق‌سازی که با حواشی مختلفی روبه‌رو بوده برای انتصاب گزینه‌های مدیرعاملی شرکت‌های زیرمجموعه خود با چالش مواجه شده و فعلا جلوی درب این کارخانه تازه واگذار شده "به‌نوعی رد دیونی"پلاکاردی با نام «مدیر تمام شده، فردا می‌آوریم» نصب کرده است.
این مجتمع تازه واگذار شده گویا بخاطر اقساط وام جعاله یورویی، تاکنون به دلیل ابهام در تسویه این وام تایید ثبت شرکت‌ها را اخذ نکرده اما با وجود تسویه هر 40 قسط تسهیلات یورویی بانک صنعت و معدن از بابت قرار داد جعاله که می‌بایست از 20 دی ماه ۹۷ تا 21 فروردین ماه 1401 شمسی بطور ماهانه تسویه شود را مطابق سررسیدهای مقرر بر عهده گرفته و پرداختی داشته است.
نبود هیات مدیره رسمی در این مجتمع و معطل ماندن مستندات و اوراق مالی و اداری این شرکت برای امضا رسمی این اعضا باعث شده تا به امروز هیچ معامله کالایی در این شرکت صورت نگیرد .
باید اشاره شو که این گروه برق‌ساز بزرگ، درحالی که نام بورس و شفافیت آن را یدک می‌کشد گویا فاکتور شفافیت را فدای امور داخلی کرده و بارها درخواست شده که در این خصوص، نکاتی را اطلاع‌رسانی کند؛ از سوی دیگر، با توجه تسویه وام یورویی این مجتمع «رد دیون» شده، معلوم نیست این برق‌ساز در آستانه مجمع عادی سالیانه، چگونه می‌خواهد از حقوق صاحبان سهام و مخارجی که در ازای هیچ به پای آن مجتمع ریخته، دفاع کند.
نباید فراموش کرد که نیاز شدید صنایع پایین دست آلومینیومی کشور و حفظ اشتغال واحدهای کوچک و متوسط در سال رونق تولید در حالی با نایاب شدن شمش آلومینیوم از سوی واحدهای بزرگی همچون آلومینیوم این مجتمع شده و نوسان های مداوم ارز نیز که ادامه دارد و با توجه به خسارت های ایجاد شده پس از واگذاری غلط این مجتمع، به نظر می رسد گروه برق‌ساز باید این مجتمع را حداقل چند میلیارد هزینه صرف بازسازی کند تا وضعیت این مجتمع به زمان ۹۴ باز گردد.

دلار باردیگر در رادار دولت
بازار ارز تنها بازاری بود که کاملا زیر ذره‌بین تمامی نهادهای قرار داشته و تقریبا شیره این بازار کاملا کشیده شده و غیر از اتفاقاتی معجزه‌وار، دیگر این بازار سود چندانی نخواهد داشت، دولت همانگونه که طی انتخابات، اجازه افزایش نرخ بالای 4 هزار تومان را نداد اینبار نیز نرخ بالای 15 هزار تومان را نمی توان قبول کند بنابراین اگر سه الی چهار روز از دست دولت در رفت و نرخ به بالای 15هزار رسید، آخر هفته بود و میردامادی‌ها به تعطیلات رفته بودند.

افت سود خالص این اسپانسر بورس‌باز 
ظاهرا یکی از شرکت های بورسی که اسپانسر یکی از برنامه های جذاب تلویزیونی شده سال گذشته، چندین میلیارد تومان هزینه تبلیغات در این برنامه کرده است. جالب اینجا است که حسابرسان این شرکت برآورد کرده اند هزینه تبلیغات این شرکت در سال ۹۸ با رشد نزدیک به دو برابری به ۶۶ میلیارد تومان برسد؛ در حالی که سود خالص این شرکت در سال ۹۷ افت محسوسی نسبت به سال ۹۶ داشته اند.

چراغی که به خانه گربه ها رواتر بود
در شرایطی که بسیاری از صنایع تولیدی از کمبود ارز و عدم تخصیص ارز دولتی گلایه دارند و معتقدند چرخ تولید به خاطر افزایش نرخ ارز، نمی چرخد؛ خبر رسیده چند شرکت واردکننده غذای گربه و سگ، به راحتی مبالغ هنگفتی ارز دولتی با نرخ معادل دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند. ظاهرا فقط آقازاده ها نیستند که از منابع ارزی سهم دارند، سگ و گربه هایشان هم از این سفره، سهم می برند.

جریمه ۷ میلیارد تومنی گران فروشان 
نقل است که سیل، دارایی های شیرفروشی که برای پول بیشتر شیر را آب می کرد؛ برد. تعزیرات هم امروز اقدام به جریمه ۷ میلیارد تومانی چند شرکت لبنی گرانفروش کرد تا هم نقره داغ شوند و هم هر چه سود کرده اند، پس دهند. فقط نکته اینجا است که این جریمه تاثیری به حال مصرف کنندگان بیچاره ندارد و لبنیاتی که از سفره خانوارها حذف شده، به راحتی به سفره ها باز نخواهد گشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر