بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
بسیاری از صنایع از جمله صنعت فولاد با خصوصی‌سازی می‌توانند ضمن به صفر رسیدن رانت، بهره‌وری و اشتغال بیشتری داشته باشند و با مطرح شدن این موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت، به نظر می‌رسد قدرت، معیار انتخاب شرکت‌های اولیه برای این امر است.
کد خبر : ۱۹۱۳۵۰

احمد خوروش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص واگذاری سهم دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی اظهار کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم وضعیت خصوصی‌سازی ایران را بررسی کنیم به نظر نمی‌رسد که حتی با واگذاری‌هایی هم که تا کنون انجام شده، باز هم به طور کامل پای دولت از شرکت‌ها بیرون کشیده شده و هنوز رد پای آنها در برخی تصمیم‌گیری‌ها مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: این مساله به گونه‌ای است که همچنان 85 تا 90 درصد از شرکت‌ها به طرق مختلف در گروی دولت بوده و دولت آنها را اداره می‌کند و به نوعی می‌توان گفت که هنوز خصولتی هستند.

خورش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون رونق تولید و رونق اشتغال عنوان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولت با این معیار، به این نتیجه رسیده است که بخش‌های فولاد به بخش‌های خصوصی انتقال پیدا کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: بدون شک تحقق چنین مساله‌ای در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تامین ارز می‌تواند برای شرکت‌ها بهتر باشد زیرا هنگامی که یک شرکت دولتی است، باید پروسه اداری خود را طی کند و بخشی از ارز با یک فاصله زمانی طولانی‌تری به صنعت بازگردد.

خوروش معتقد است اقتصاد آزاد می‌تواند حال صنعت را خوب کند و دولت در این بین باید فقط به کنترل و نظارت بپردازد.

وی با اشاره به سایر مزایای خصوصی‌سازی واحدهای صنعتی گفت: افزایش بهره‌وری، تسهیل فرایند مالیاتی، اشتغال بیشتر، جلوگیری از رانت و به کوتاه شدن دست دلالان و سوءاستفاده‌گران، از جمله مزیت‌هایی است که می‌توان با خروج دولت از واحدهای تولیدی شاهد آن بود.

خوروش همچنین به جلساتی که به تازگی در اتاق بازرگانی و دولت برگزار می‌شد اشاره و اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، به نظر می‌رسد دولت در تحقق این امر در این بازه زمانی، مُصر باشد و هر چه سریع‌تر آن را به نتیجه برساند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل انتخاب شرکت‌ها و واحدهای تولیدی که هم اکنون در فهرست بررسی دولت برای خصوصی‌سازی هستند، چه می‌تواند باشد، عنوان گفت: شاید حضور شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و یا شرکت ملی صنایع مس، قوی‌تر بودن آنها است که می‌تواند نتیجه مثبتی برای این تصمیم دولت به ارمغان بیاورد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر