بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
با وجود این که نگاه هیئت مدیره «غگرجی» محافظه‎کارانه و محتاطانه قلمداد می‎شود، اما برآوردها نشان می‎دهد روند صعودی کماکان ادامه خواهد داشت و در بازار سرمایه نیز توانایی رسیدن به قیمت‎های جدید را دارد.
کد خبر : ۱۹۱۴۳۳
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «بیسکویت گرجی» در آخرین ماه سال گذشته اندکی از سود انباشته خود را به پای سرمایه ریخت و از 200 به 245 میلیارد ريال رساند.
چند نکته شیرین از یک بیسکوئیت فروش / «غگرجی» از موضع صعود کوتاه نمی‎آید
این شرکت در 12 ماهه سال 97 حدود 1065 میلیارد ريال درآمد عملیاتی کسب کرد که دو برابر درآمد سال 96 است. در فروردین ماه نیز موفق به شناسایی درآمد 39 میلیارد ريالی گردید. پیش از این برآورد شده بود در 3 ماهه نخست سال 98 از محل فروش محصولات، درآمد 325 میلیارد ريالی عاید شرکت گردد که در اولین قدم، 12 درصد آن را به واقعیت بدل کرد.
یکی از نکات مثبت «غگرجی» هزینه مالی است که عددی نزدیک به صفر دارد. تسهیلات بانکی در سال گذشته به طور کامل تسویه گردید و به دلیل نقدینگی مناسبی که در دست دارد، برای سال جاری برنامه ای جهت اخذ وام بانکی جدید ندارد. 
هیئت مدیره در گزارش توجیهی افزایش سرمایه پیش‎بینی کرده بود در صورت انجام افزایش سرمایه، درآمدهای عملیاتی سال 98 در رقم 624 میلیارد ريال قرار گیرد. اما به نظر می‎رسد این پیش‎بینی بسیار محتاطانه بوده؛ چرا که در گزارش 9 ماهه سال 97 برآورد 325 میلیارد ريالی تنها برای یک فصل از سال را داشت. علاوه بر این، رقم برآورد شده با درآمد محقق شده سال 97 تفاوت بسیار زیادی دارد. 
بر اساس پیش‎بینی هیئت مدیره با مفروضات مذکور، سود خالص سال 98 رقمی‎در حدود 89 میلیارد ريال خواهد بود که برآوردهای آبسیم از تحقق ارقامی‎بالاتر حکایت می‎کند. زمانی که در 9 ماهه سال 97 به سود خالص 91 میلیارد ريالی رسیده، تداوم همین روند در سال 98 قطعا با توجه به ورود سرمایه جدید و حذف هزینه‎های مالی از صورت‎های مالی، تحقق سود بالاتری را نشان می‎دهد.
البته از این نکته نیز نباید گذشت که هیئت مدیره درخواست افزایش سرمایه 90 میلیارد ريالی را ارئه داده بود اما سازمان بورس با نیمی‎از آن موافقت کرد. 
اما در مجموع، با توجه به روند سال‎های گذشته، انتظار می‎رود «غگرجی» در سال 98 نیز یک گام بالاتر بایستد و رقم‎های جدید سود را تجربه کند.
 چند نکته شیرین از یک بیسکوئیت فروش / «غگرجی» از موضع صعود کوتاه نمی‎آید
نگاهی به معاملات سهام «غگرجی» در بازار سرمایه نشان می‎دهد که مورد حمایت سهامداران بوده و عایدی مناسبی روانه جیب سبد سهامداران کرده است. 
این سهم در سال 97 بازدهی 129 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و از ابتدای سال جاری تا به امروز 33 درصد رشد قیمت داشته است. 
روز گذشته در نظرسنجی بورس نیوز در خصوص معاملات «غگرجی»، 49 درصد شرکت‎کنندگان تمایل به خرید نشان دادند و 51% دیگر موضع فروش را انتخاب کردند.
 چند نکته شیرین از یک بیسکوئیت فروش / «غگرجی» از موضع صعود کوتاه نمی‎آید
روز گذشته بالغ بر 3 میلیون سهم این شرکت داد و ستد شد و در سال جاری بی سابقه بود و 238 خریدار در مقابل 35 فروشنده صف‎آرایی کردند که نشان از قدرت بیشتر فروشندگان دارد. 
در معاملات روز جاری نیز با وجود این که اغلب سهم‎ها افت قیمت دارند و شاخص کل منفی است، این سهم در حداکثر قیمت ممکن معامله می‎شود و با وجود حجم معاملات بالا، صف خرید خود را حفظ کرده است. 
به طور کلی، با توجه به افزایش نرخ‎های فروش محصولات، «غگرجی» سال 98 را در ادامه روند صعودی سال‎های گذشته، سیر خواهد کرد و در بازار سرمایه نیز می‎تواند جلوه‎های مثبت خود را بروز دهد و کام سهامداران و همراهان خود را شیرین کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر