بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سنگینی کفه ترازوی قیمت به نفع زغالسنگی ها/ مزیت تولید زغالسنگ به تولید کنسانتره

افزایش قیمت ها خبر خوشایندی برای اقتصاد کشور نیست؛ ولی روند قیمت ها به نفع صنعت زغالسنگ است.
کد خبر : ۱۹۱۴۸۸
به گزارش بورس نیوز، در بورس تهران ۳ شرکت زغالسنگی با نمادهای: «کپرور» ، «کطبس» و «کشرق» حضور دارند که هر 3 نماد این گروه امروز با صف خرید مواجه بودند. از ابتدای سال جاری تا کنون کطبس تقریبا 75 درصد، کپرور 45 درصد و کشرق حدود 15 درصد رشد قیمت داشته اند. ظرفیت اسمی «کپرور» بالغ بر ۲۲۰ هزار تن، «کطبس» ۲۷۰ هزار تن و «کشرق» ۵۰ هزار تن است.
محصول اصلی شرکت زغالسنگ پرورده طبس کنسانتره زغالسنگ  کک شو ؛ محصول شرکت زغالسنگ نگین طبس زغالسنگ خام کک شو؛ و  محصول شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود نیز زغالسنگ خام کک شو است. زغالسنگ خام به مراتب ارزش افزوده بالاتری دارد. با توجه به افزایش نرخ ارز نیمایی انتظار رشد سودآوری زغالسنگی ها می رود.

سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد : مبنای قیمت گذاری زغالسنگ، 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان بوده و تقاضای فولاد داخلی اثر بیشتری نسبت به نرخ ارز بر قیمت زغالسنگ دارد. اما قیمت زغالسنگ بعد از تعیین فرمول فعلی، رشد مناسبی داشته و می توان گفت نرخ کنونی زغالسنگ افزایش تقریبا 80 درصدی نسبت به نرخ مدت مشابه سال قبل دارد. با این نرخ به تحقق سودهای مناسب در شرکت های زغالسنگی بسیار خوشبین هستیم.

وی در ادامه افزود: نقطه قوت دیگر صنعت زغالسنگ، عدم وابستگی به ارز و واردات  است که در شرایط فعلی و تحریم ها، آسیب پذیری صنعت را کم کرده است. همچنین حدود 60 درصد از هزینه های این صنعت، هزینه های نیروی انسانی است که نسبت به سایر هزینه ها، نوسان کمتری دارد. افزایش نرخ ارز و محدودیت های تحریم هم از جذابیت واردات زغالسنگ کاسته و زغالسنگ داخلی وضعیت نسبتا با ثباتی دارد. این موارد سرمایه‌گذاری در سهم های زغالسنگی را جذاب تر کرده است.

این فعال صنعت زغالسنگ در مورد تفاوت محصول تولیدی شرکت های زغالسنگی گفت: شرکتی که زغالسنگ خام تولید میکند، اولین مرحله از چرخه تولید بوده ودر شرایط فعلی حاشیه سود بیشتری هم نسبت به تولیدکنندگان کنسانتره دارد. ضمن اینکه تولیدکنندگان زغالسنگ، وابستگی کمتری به ماشین آلات داشته و عمده هزینه هایشان مربوط به هزینه های حقوق و دستمزد کارگران است. در حالی که تولیدکنندگان کنسانتره، زغالسنگ خام را فرآوری می کنند که هم حاشیه سود کمتری دارد و هم وابستگی بیشتری به ماشین آلات صنعتی دارند. 

دبیر انجمن  زغالسنگ ایران در خاتمه تاکید کرد: البته افزایش قیمت ها خبر خوشایندی برای اقتصاد کشور نیست؛ ولی روند قیمت ها به نفع صنعت زغالسنگ است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر