بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اسامی۶۱۰بنگاه‌های دولتی در سایت سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد که این شرکت‌ها براساس مادر تخصصی و یا موقعیت آنها به صورت استانی تقسیم‌بندی شده‌اند.
کد خبر : ۱۹۱۵۲۱

وجود اسامی 610 بنگاه‌ دولتی در سایت سازمان خصوصی‌سازی

به گزارش بورس نیوز، علی اشرف پوری‌حسینی درباره اعلام خبری مبنی بر واگذاری ۶۱۰ شرکت و بنگاه دولتی در سال جاری اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی علاقه‌مند است که تمامی شرکت‌ها در بورس پذیرفته شده و با ارائه سهام تدریجی، سهام ریز و سهام کشف قیمت‌های واقعی مشخص شوند و بر آن اساس بتوان بلوک‌ها را واگذار کرد.

وی افزود:  شاید از ۶۱۰ بنگاهی که در دست واگذاری است حتی ۱۰ بنگاه بورسی  وجود نداشته باشد. بقیه بنگاه‌ها غیربورسی بوده و یا شاید بصورت سهامی نباشند. بلکه یک دارایی، زمین، ساختمان، مجموعه ورزشی و یا سردخانه هستند که این قبیل واگذاری‌ها الزاما باید از طریق برگزاری مزایده و خارج از بورس انجام شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اسامی ۶۱۰ بنگاه‌های دولتی در سایت سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد که این شرکت‌ها براساس مادر تخصصی و یا موقعیت آنها به صورت استانی تقسیم‌بندی شده‌اند.

پوری حسینی خاطرنشان کرد: زمانی که بنگاهی به مزایده گذاشته می‌شود یعنی باید به بالاترین قیمت فروخته شود. تمام سهام و دارایی‌های متعلق به دولت که از طریق بورس عرضه نشده بدون استثناء کارشناسی می‌شود، اما کارشناس ۴ عدد اعلام می‌کند که برخی از این اعداد شاید منفی و شاید صفر باشد لذا این هیات واگذاری است که تشخیص می‌دهد قیمت پایه کدام عدد باشد.

وی تاکید کرد: معمولا در نوبت اول هیات واگذاری احتیاط کرده و بالاترین قیمت که ارزش روز خالص دارایی است را مبنا قرار می‌دهد، اما قانون می‌گوید که اگر مزایده برگزار و هیچ فردی به قیمت پایه‌ای که هیات واگذاری تصویب، تعیین و آگهی کرده آن بنگاه خریداری نشد، باید قیمت تعدیل شود، بنابراین زمانی که قیمت تعدیل شد دیگر رقم همانند نظر کارشناس نمی‌شود، زیرا قیمت براساس ۱۰۰ واحد ارزش روز خالص دارایی و ۱۰ واحد ارزش روز بازدهی مشخص می‌شود که در این راستا هیات واگذاری ۹۰ را انتخاب می‌کند که این موضوع دقیقا عین قانون است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: تصویب قیمت پایه بنگاه‌ها برعهده هیات واگذاری بوده و هیات واگذاری مستخرج از نظر کارشناس رسمی دادگستری است. ممکن است ۲ کارشناس رسمی دادگستری نظرات متفاوتی داشته باشد و نمی‌توان انتظار داشت تمامی کارشناسان در یک مورد خاص همانند یکدیگر نظر دهند که عامل زمان نیز در تعیین قیمت موثر است و شاید فردی بگوید یک شرکت این میزان ارزش دارد در حالی که یک سال قبل همین بنگاه قیمت متفاوتی داشته است.

وی افزود: تمام سهام و دارایی‌هایی که از طریق مزایده واگذار شده کارشناسی می‌شود. هیچ مصوبه‌ای برای توقف واگذاری‌ها صادر نشده و هیات واگذاری پس از اینکه آقای دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین شد مدتی را برای آسیب‌شناسی واگذاری‌های قبل به خود اختصاص داد تا نظرات و گزارش‌هایی را دریافت کند که این هیات تقریبا به پایان ماجرای بررسی‌ها رسیده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه دستور توقف واگذاری‌ها به قانون‌گذاری نیاز دارد که تاکنون هیچ شخصی با این قانون مخالفت نکرده است، تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی همیشه به دلیل واگذاری‌هایش مورد سوال قرار گرفته و هیچگاه به دلیل عدم واگذاری مورد انتقاد قرار نگرفته که این ایرادی بزرگ است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد:

انتقال مدیریت از دولت به بخش خصوصی

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت:

ادامه داشتن واریز سود سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

واریز سود سهام عدالت 5.3میلیون نفر

ارسال نظر