بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
نماد «قشرین» به سبب عدم شفافیت اطلاعاتی و قانونی، به بازار پایه سقوط کرد اما در عمل اخراج این شرکت‎ها به بازار غیرشفاف و پرریسک پایه، مسئله‎ای را حل نمی‎کند، بلکه شرایط را برای عدم شفافیت بیشتر و جولان سفته‎بازان فراهم می‎کند. آیا ارزش کنونی این شرکت با آن چه که در واقعیت هست، مطابقت دارد؟!
کد خبر : ۱۹۱۵۷۹
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از شرکت‎هایی که در سال گذشته موفق شد با افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‎ها از شمولیت ماده 141 قانون تجارت رهایی یابد، شرکت «قند شیرین خراسان» بود. 
 «قشرین» از حباب تا آرزوهای توخالی / حساسیت ناظر بازار به دورغ و دستکاری قیمت
در 24 دی ماه سال 97 پیشنهاد افزایش سرمایه 4516 میلیارد ريالی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‎ها از سوی هیات مدیره ارسال گردید و مورد تأیید حسابرس و بازرس قانونی شرکت نیز گردید. اما در عمل سازمان بورس تنها با 20 درصد این افزایش سرمایه موافقت کرد و مابقی آن را رد نمود. به این ترتیب، میزان سرمایه از 50 به 965 میلیارد ريال رسید.

عجیب اما واقعی
اما نکته جالب توجه معاملات سهام این شرکت قندی در بازار سرمایه است. 
نماد این شرکت در سال گذشته تا پیش از اخراج از بازار بورس، 10 بار متوقف شد و بارها از سوی سازمان بورس درخواست شفاف‎سازی داده شد اما جواب درست و دقیقی دریافت نگردید؛ تا این‎که در نهایت سازمان مجبور شد نماد «قشرین» را به بازار پایه ج منتقل کند.

قندخون بازار پایه بالا زد
در اولین روز که نماد این شرکت در بازار پایه بازگشایی شد، رشد خیره‎کننده 124 درصدی را به ثبت رساند. این سهم در سال‎های گذشته نیز رشد قیمت بسیار بالایی داشت؛ به گونه‎ای که سال‎های 96 و 97 را به ترتیب با ثبت بازدهی 320 و 173 درصدی به پایان رساند. 

حبابی به بلندای تاریخ
در حال حاضر ارزش بازار شرکت «قند شیرین خراسان» بالغ بر 10 هزار میلیارد ريال است. به چند علت، این ارزش با آن‎چه که در واقعیت بنیادی این شرکت ملاحظه می‎شود، فاصله دارد. در واقع، به کدامین دلیل شرکتی که تکنولوژی و ماشین‎آلات آن مربوط به دهه 40 شمسی است، ارزش بازار بیش از 10 هزار میلیارد ريالی باید داشته باشد؟! آیا قیمت‎های کنونی «قشرین» یک حباب بزرگ نیست؟!
«قشرین» از حباب تا آرزوهای توخالی / حساسیت ناظر بازار به دورغ و دستکاری قیمت 

شکست در عملیات اجاره‎ای 
از سوی دیگر، گزارش‎های میدانی حاکی است شرکت «قند شیرین خراسان» در حالی در جوار زمین‎های شرکت «چین چین» واقع شده که به دلیل به صرفه نبودن کشت چغندر، هم اکنون زمین‎های اطراف و پوشش کشت این منطقه، به سمت کشت گوجه‎فرنگی پیش رفته‎اند.
برخی اخبار غیررسمی ‎از مدیریت فنی معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی حاکی است که زمین‎های مورد اشاره «قشرین» به طور اجاره دو ساله در اختیار این شرکت جهت مصارف کشاورزی و کشت چغندرقند قرار گرفته که به دلیل سستی و عدم ایفای تعهدات، این نهاد انقلابی در صدد پس گرفتن زمین‎های مذکور برآمده است. هر چند که سازمان بورس در خصوص این استعلام شفاف‎سازی روشنی را به بازار سهام اعلام نکرده است. 
«قشرین» از حباب تا آرزوهای توخالی / حساسیت ناظر بازار به دورغ و دستکاری قیمت 

پایه‎های متزلزل سود
به این نکته نیز باید توجه داشت که عملیات این شرکت در 6 ماهه منتهی به اسفند 97 با زیان همراه بوده و تنها به مدد درآمد سرمایه‎گذاری‎ها یعنی درآمد غیرعملیاتی توانسته به ناحیه سود وارد شود.
همه این موارد یک علامت سوال بزرگ در مقابل «قشرین» قرار می‎دهد!
چشم‎پوشی سازمان بورس از سهم‎های آسانسوری مثل «قشرین» و عدم شفاف‎سازی کافی در موارد خاصی همچون این سهم که طی کمتر از یک سال با رشد درصدی مواجه شده‎اند، می‎تواند خسارت‎های جبران‎ناپذیری را برای اعتماد در بازار سهام پدید آورد و یا تجربه‎های تلخی نظیر «آکنتور» و «های وب» را برای بازار سرمایه ایران رقم بزند.

سازمان بورس در قبال نحوه و روند معاملات سهم دخالتی نمی‎کند
بر پایه این گزارش، با صابر جعفروند آذر رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی گفت‌وگویی نیز انجام شده و درخصوص این شرکت معتقد است که عملکرد «قند شیرین خراسان» و دستورالعمل‎ها باعث شد نماد معاملاتی آن به بازار پایه ج منتقل شود. از آن جا که شرکت‎های حاضر در بازار پایه، اخراجی هستند، طبق قوانین سازمان بورس ملزم به انجام معاملات سهام در سامانه معاملاتی فرابورس و بورس هستند. 
وی ادامه داد: به عبارت بهتر، بستر بازار پایه به نوعی جایگزین دفتر سهام شرکت‎ها است؛ هرچند در خلال معاملات اگر موضوعی رخ دهد که ناقض قانون و مقررات باشد حتما رسیدگی می‎شود؛ ولی از این جهت که شرکت پذیرفته شده نیست، سازمان بورس در قبال نحوه و روند معاملات سهم دخالتی نمی‎کند. 
جعفروند آذر تاکید کرد: در واقع، سازمان تنها سازوکاری برای نقل و انتقال سهام شرکت‎هایی چون «قند شیرین خراسان» ایجاد کرده و با توجه به وضعیت و شرایط شرکت، سهامداران با قبول ریسک، مسئولیت خرید و فروش را بر عهده دارند.
«قشرین» از حباب تا آرزوهای توخالی / حساسیت ناظر بازار به دورغ و دستکاری قیمت
 
حساسیت ناظر بازار به دورغ و دستکاری قیمت
وی افزود: سازمان بورس از بُعد اطلاعات مالی نظارت دارد و این که اگر خارج از سامانه بورس سهام‎شان مبادله شود، قانون را نقض کرده‎اند و سازمان علیه آنها طرح دعوی می‎کند. ولی از نظر بازار سرمایه مجددا تفویض اختیار به فرابورس شدند که آنها نیز در خصوص این شرکت‎ها کارهای نظارتی را انجام می‎دهند.
جعفروند اظهار داشت: در خصوص معاملات «قشرین» در صورتی که موردی دال بر نقض قوانین وجود داشته باشد و از سمت بازار و یا سهامدار انعکاس یابد، سازمان پیگیر موضوع خواهد شد. 

«قشرین» «آکنتور»ی دیگر؟!
رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در خصوص این که خاطره تلخ «کنتورسازی» مجددا تکرار نشود، گفت: مورد «کنتورسازی» ارائه اطلاعات غلط به بازار بود و برحسب آن معاملات انجام می‎شد. این که اطلاعات داده نشود با اطلاعات غلط داده شود، تفاوت دارد. 
وی تصریح کرد: شرکت‎های بازار پایه با وجود این که تحت نظارت سازمان از جهت مقررات هستند، ولی الزامات شرکت‎های پذیرفته شده را ندارند. با این اوصاف، در صورتی که منشا رشد قیمت سهام، اطلاعات دروغ و غیرواقعی و دستکاری شده باشد، مثل مورد «کنتورسازی»، هیچ فرقی نمی‎کند که آن شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس باشد یا خیر؛ سازمان در صورت نیاز پرونده را به مراجع قضایی ارجاع می‎دهد. در برخی مواقع عدم دسترسی همگان به اطلاعات موجب رشد قیمت سهم می‎شود که این موضوع نیز اگر نقض مقررات باشد، قابلیت پیگرد قانونی را دارد. بنابراین، به صرف نبود اطلاعات، اگر سهامداری ادعا کند که گران‎فروشی انجام شده، از نظر بحث حقوقی قابل قبول نیست اما اگر اطلاعات ارائه شده غلط باشد، قابلیت پیگیری دارد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دومینوی تکراری
بازخوانی پرونده دیگری از خصوصی‌سازی؛

دومینوی تکراری "فاهواز" برای خروج ...

بی سروسامانی بازار پایه صدای رسانه ها را هم درآورد؛

از رشد نجومی ناشر اخراجی تا قمار بر روی حباب

«های وب» از یک قرارداد خبر داد؛

موج ایرانسل روی باند «های وب»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
بی سواد ا...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
بورس نیوز گزارش سفارشی نویسی به سابقه شما نمی خوره . اون افزایشی که 20 درصد ش انجام شده . یک مراجعی اومدن و ارزیابی کردنش. پس وجود داره . مطینم که دو زار سواد مالی نداره نویسنده مقاله
علی
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
بی شعور یا سواد نداره یا میخواد سهامدار رو دلسرد کنه شیرین ۲۲ هزار میلیارد تومن ارزش ذاتی داره من از نزدیک میشناسمش
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
رپرتاژ آگهی هستش دیگه ونیکی پولش رو داده
سینا اشوری
United States of America
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
واقعا زمین هاش از کار افتاده . چون قند ثابت خراسان هم به همین دلیل میخواد بخشی از فعالیت هاش رو تعطیل کنه.
به نظر من یه شرکت که از شفاف بودن فرار می کنه ارزش حمایت و این رشد قیمت رو نداره
احمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
زمین هاش متری دو میلیون قیمت داره و اجاره هم نیست مالک هست فقط سند استانه هست نصف زمین های مشهد استانه هست و این از ارزش ملک کم نمیکنه یک کم تحقیق کنید بعد اظهار نظر تمام مشهدی ها میدونن خرید و فروش زمین استانه به شرط حق تقدیمی استانه قدس موردی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
فکر کنم بالای 700 هکتار زمین داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
بازیگردان یا حقوقی این سهم کیه؟ خیلی سهامدار رو اذیت میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
شیرین ۷۰۰ هکتار زمین داره فقط تاسیسات کارخانه ۱۰ هزار میلیارد ریال ارزش واقعی داره جمعا با زمینهاش ۲۲ هزار میلیارد تومان ارزش ذاتی شیرینه متاسفانه هر ننه قمری اظهار نطر میکنه فکر سهامدارا رو نمیکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
خدا روئسای سهام هارا لعنت کنه که پول مردما دزدیدن و خور دن و مانمیدونیم چکار کنیم.