بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
عرضه نفت و میعانات گازی در بورس به رقابتی شدن بازار کمک می‌کند اما این مساله تاثیری به حال پالایشگاه‌ها ندارد زیرا تکلیف شده که نفت خام به قیمت فوب به شرکت‌های پالایشی داده شود؛ مگر اینکه اجازه خرید از بورس به پالایشگاه‌ها داده شود تا به رونق آن کمک کند.
کد خبر : ۱۹۱۵۸۷

بهنام گشتاسبی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در واکنش اقدام دولت برای بررسی خصوصی‌سازی برخی شرکت‌های نفتی و صنایع بالادستی، اظهار کرد: در حال حاضر دولت سهم زیادی از پالایشگاه‌ها ندارد و تقریبا می‌توان نام خصولتی بودن را بر این پالایشگاه‌ها قرار داد.

وی افزود: در نگاه نخستین شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که خصوصی‌سازی کامل پالایشگاه تاثیری ندارد چرا که موضوع بر سر نفت خام است و چه تابع دولت باشیم و چه تابع آن نباشیم، قیمت معین فوب را خرید و فروش می‌کنیم.

گشتاسبی به منظر دیگری از نقش خصوصی‌سازی اشاره و تاکید کرد: از سوی دیگر زمانی که یک شرکت خصوصی بوده و نیاز به تجهیزات داشته باشد، در شرایط تحریم، این احتمال وجود دارد که استقلال کامل آن شرکت، می‌تواند به تسریع و تسهیل حل مشکل آن کمک کند و راحت‌تر کار را انجام دهد.

مدیر مالی پالایش نفت شیراز در ادامه به عرضه نفت و میعانات گازی در بورس از هفته آتی اشاره کرد و گفت: طبق قوانین موجود، دولت موظف به تامین نفت خام پالایشگاه‌ها و سپس دریافت فراورده‌های تولیدی است و باز هم در نگاه نخست، عرضه نفت در بورس تاثیری به حال پالایشگاه‌ها ندارد.

وی افزود: این در حالی است که از زاویه دیگر، شاید توسعه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس بتواند کامل‌کننده خصوصی‌سازی صنایع نفتی و فولادی باشد و من به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی به سادگی، اقدام به خرید و فروش کنم.

طبق اظهارات گشتاسبی، عرضه نفت در بورس می‌تواند گامی مثبت باشد اما در حال حاضر این مساله تاثیری به حال پالایشگاه‌ها ندارد زیرا تکلیف شده که نفت خام به قیمت فوب به شرکت‌های پالایشی داده شود؛ مگر اینکه اجازه خرید از بورس به پالایشگاه‌ها داده شود تا به رونق آن کمک کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر