بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
فروش شرکت ها با ارز جدید احتمالا توزیع سود مناسبی برای سهامداران به همراه خواهد داشت.‏
کد خبر : ۱۹۱۶۱۰

به گزارش بورس نیوز، امیر علی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه و تحلیل گر بازار در خصوص ریسک های موجود در بازار سرمایه گفت: با توجه به ریسک های سیاسی موجود، توزیع سرمایه ، و ورود و خروج آن از بازار سرمایه یک توزیع غیر متقارن را ایحاد کرده است یعنی سرمایه به راحتی از بازار، خارج می شود اما به سختی وارد می شود.ظرف دو هفته اخیر مشاهده شد که با کوچک ترین تنش سیاسی، سرمایه از بازار خارج می شود و ورود مجدد آن نیازمند بسترسازی و زمینه سازی مثبت است.

وی در این خصوص ادامه داد: از طرف دیگر بعضی از حقوقی ها ظرف چند روز اخیر بیشتر مترصد فرصت هستند که همین مساله باعث شده است که سرمایه با ترس بیشتری در بازار باقی بماند و برای این ریسکی که طلب می کند، بازدهی بیشتری انتظار داشته باشد.

امیرباقری ادامه داد: در بسیاری از سهم های بنیادی که تقسیم سود مناسبی دارند فشار فروش ایجاد شده است اما این فشار گذرا خواهد بود به این دلیل که در بازار سرمایه یک مثال رایج است که سهم خوب مسیر حرکتی خود را پیدا می کند. اما چند روز آینده سهام بنیادی مسیر خود را از سهم های دیگر جدا می کنند و در بلند مدت وقتی تحلیل گذشته را داشته باشید می بینید که افرادی که با سهام بنیادی در بازار باقی مانده اند و به مجمع رفته اند و سود گرفته اند، معمولا متضرر نمی شوند به همین دلیل برای سهام بنیادی با بنیاد مناسب توصیه می کنم سهامداران از سفته بازی دوری کنند و در مجامع شرکت کنند.

سهامداران دچار بیش واکنش شده اند

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به واکنش سهامداران نسبت به اتفاقات سیاسی بیان داشت: سهامداران نسبت به اتفاقات اخیر دچار یک بیش واکنش شده اند و علیرغم اینکه التهاب فضای سیاسی کم شده است و علیرغم اینکه خطری بازار سرمایه را از بعد سیاسی و اقتصادی تهدید نمیکند اما سهامداران دچار التهاب بی موضوع شده اند.

وی در ادامه سهامداران تازه وارد را که بدون آگاهی وارد بازار سرمایه می شوند یکی از معضلات ایجاد نوسان در بازار نامید و عنوان کرد: سهامدارانی که با کدهای جدید وارد بازار می شوند کاملا رفتاری غیرحرفه ای دارند و موجب به وجود آمدن نویز در بازار می شوند. با این که این نویز ها امکان تغییر جهت به بازار را ندارند اما می توانند شوک های کوتاه مدت ایجاد کنند که به بازار لطمه وارد میکند. لذا ورود سهامداران جدید باید یا از طریق ابزارهای سرمایه گذاری باشد و یا حتما با فرهنگ سازی بیشتر و آگاهی نسبت به بازار وارد شوند تا نسبت به سهمی که خریداری می کنند دید حرفه ای داشته باشند.

همبستگی نسبی میان بازار ارز و بازار سهام

این تحلیل گر بازار سرمایه در ادامه در خصوص همبستگی بازار ارز و بازار سهام گفت: نکته دیگری که بازار کاملا به آن حساس است، همبستگی بین نرخ دلار و شاخص است. اگر به دقت مشاهده کنید متوجه خواهید شد که در روند های صعودی و نزولی دلار، شاخص بازار با یک وقفه زمانی از همان الگوی رفتاری پیروی می کند که دلیل آن هم حضور شرکت های دلار محور در بازار سرمایه است. شرکت های موثر در شاخص بورس، شرکت های دلار محور هستند . طبیعتا این شرکت ها با دلار همبستگی دارند و شاخص هم با این شرکت ها همبستگی دارد . در نتیجه شاخص با دلار همبستگی پیدا می کند.

آرایش جدید تحلیل گران پس از نظم بازار ارز

وی آرایش جدید را یکی دیگر از تاکتیک های تحلیل گران پس از منظم شدن بازار ارز دانست و در این خصوص توضیح داد: با توجه به اتفاقات اخیر و کنترل نرخ ارز از سمت بانک مرکزی، مدیریت سمت تقاضا از سوی بازار، قانع شدن جامعه به نرخ های کنونی، موجب تجدید آرایش تقاضا در بازار شده است و چشم اندازی را برای رشد ارز متصور نمی شود به همین دلیل در کوتاه مدت ممکن است بازار تحت تاثیر منفی قرار بگیرد اما در بلند مدت تاثیر بسیار مثبتی بر بازار دارد. این تاثیر درتمامی صورت های مالی شرکت های صادراتی که با نرخ های جدید تغییر می کنند اعمال خواهدشد. لذا تحلیل گران با این اعداد جدید تجدید آرایش می کنند و با سودهای جهشی همراه می شوند و قیمت سهام هم دستخوش تغییر مثبت می شوند.

جذابیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب

وی در خصوص پتانسیل رشد بازار عنوان داشت: علیرغم رشدی که بازار در روزهای گذشته داشته است اما از لحاظ بنیادی و تکنیکالی هنوز این بازار یک قوه کافی برای رشد دارد و هنوز هم در مقایسه با بازارهای رقیب جذاب ترین بازار سرمایه گذاری است. همین خصلت جذابیت برای بازار سرمایه باعث می شود که اگر چه در میان مدت، عده ای از سرمایه گذاران باعث ایجاد فشار فروش شوند اما قطعا در میان مدت و بلند مدت این بازار مسیر عبوری خود را ادامه می دهد و انتفاعی که از این بازار نصیب سرمایه گذاران می شود بیشتر از بازارهای رقیب خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به دلایل رشد بازار خاطرنشان ساخت: از چند بعد متفاوت رشد بازار سرمایه تحت تأثیر قرار می گیرد که آن هم تیراژ و تناژ و مقدار فروش شرکت هاست . بعد از تثبیت نرخ ارز احتمالا جامعه اقتصادی از رکود فعلی خارج می شود و رونق و تحریک اقتصادی در بخشی واقعی اقتصاد نمایان خواهد شد . همین اتفاق از دو جهت شرکت های بورسی را تحت تأثیر قرار میدهد اولا این که دلار با نرخ بازار متشکل ارزی که راه اندازی خواهد شد مشخص می شود و در صورت های مالی منعکس می شود و از طرف دیگر رونق نسبی در بدنه واقعی اقتصاد، به دلیل ثبات نرخ از ایجاد می شود .

آنچه پس از این شاهد خواهیم بود گشایش سیاسی و اقتصادی است

وی در خصوص گشایش های سیاسی گفت: گشایش های سیاسی موجب می شود تحریم هایی که در چند سال اخیر بر کشور وارد شده منحل شود. به این دلیل که نهایت آنچه تحریم می توان نام گذاری کرد بر اقتصاد کشور وارد آمده است و دیگر به حداقل اوضاع اقتصادی رسیده ایم و ازاین پس هر اتفاقی به وقوع بپیوندد از این حداقل ها بدتر نخواهد بود. پس از این هم از لحاظ تولید و فروش تماما یک رشد نسبی و ثبات را در شرکت های بورسی شاهد خواهیم بود و با توجه به اینکه بازارهای رقیب چندان کششی برای جذب سرمایه نخواهند داشت احتمالا سرمایه آزاد جامعه به سمت بازار سرمایه هجوم می آورد.

تأثیر کامودیتی ها بر بازار سرمایه

امیرباقری در پایان در خصوص نرخ کامودیتی ها در بازارهای جهانی و تأثیر آن بر بازار سرمایه عنوان داشت: در حال حاضر نرخ کامودیتی ها عمدتا تحت تاثیر جنگ تعرفه ای چین و آمریکا است و عرضه و تقاضا تأثیری در قیمت این کالاها ندارد. در حقیقت تعرفه ای که بر واردات کالاها وضع می شود قیمت ها را تحت تأثیر قرار می دهد . به همین جهت تعرفه ها مستقیم بر قیمت ورود و خروجی کالا از مرزها مربوط می شود و این قیمت هم به تولید ربط پیدا می کند و در نهایت در تقاضای جهانی موثر خواهد بود. اما پیش بینی ها این است که کامودیتی ها دچار نوسان جدی در بازارهای جهانی باشند اما در بازار ما تأثیر نرخ ارز بیشتر از نوسان قیمت کامودیتی ها خواهد شد به این دلیل که رنج تغییر نرخ کامودیتی ها کمتر از ارز پیش بینی می شود.

وی گفت: ثبات نرخ ارز باعث می شود که تأثیر کامودیتی ها بر بازرا سرمایه به مقدارکمتری ایجاد شود . در حال حاضر در بعضی از روزهای معاملاتی، با همبستگی منفی قیمت نفت و شاخص بازار رو به رو هستیم. این به این معنی است که این کاهش قیمت نفت ناشی از افزایش عرضه در بازار نیست و ناشی از کاهش التهاب و تنش های حوزه خاورمیانه و خلیج فارس است که باعث می شود ریسک بازار کاهش یافته و پی به ای (p/e) افزایش پیدا کند و قیمت ها نیز صعودی شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مبنای استفاده از بازار متشکل ارزی مطرح شد؛

کاهش دخالت بانک مرکزی یا نرخ دستوری

مدیرعامل شرکت پاکدیس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

طرح توسعه که سبد محصولات «غدیس» را تنوع می‌بخشد

مدیرعامل شرکت داده‌پردازان تدبیر سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:‏

حضور موفق در بازار معاملات الگوریتمی/داتکس تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند

ارسال نظر