بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
فعال صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

«تک نرخی شدن» کلید معمای بازگشت به موقع نرخ ارز پتروشیمی‌ها

به نظر می‌رسد تفاوت فاحش نرخ ارز نیمایی با ارزش واقعی دلار سبب تعلل برخی از پتروشیمی‌ها در بازگشت به موقع نرخ ارز است که دولت با تک نرخی کردن آن می‌تواند معما را حل کند.
کد خبر : ۱۹۱۶۳۲
علیرضا محمدی مدیر فروش شرکت نفت پترونول در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت نابسامان بازگشت نرخ ارز از سوی برخی پتروشیمی‌ها اظهار کرد: متاسفانه به دلیل وجود تفاوت فاحش بین نرخ ارز نیمایی یا ارز 9هزار تومانی و ارزش واقعی دلار در بازار، شاهد کولی دادن پتروشیمی‌ها هستیم.

وی توضیح داد: به بیان دقیق‌تر، پتروشیمی‌ها در تامین مواد اولیه در صورت وارداتی بودن و یا تامین هزینه‌های جانبی در صورت خارجی بودن و مسائلی از این قبیل مجبور به پرداخت ارز هستند.  

محمدی با اشاره به دلیل دیگری در همین زمینه گفت: همچنین مشاهده شده که در کنار مشکلاتی که برخی از پتروشیمی‌ها در زمان ثبت سفارش برای واحدهای داخلی و یا تائیدیه ارز دارند، تصور کنید مجموعه‌های وابسته به پتروشیمی هم قصد واردات مواد افزودنی که به نوعی مواد اولیه برای تولید به شمار می‌رود را دارد.

مدیر فروش شرکت نفت پترونول اذعان کرد: اینجاست که یک مجموعه خصوصی از زمان ثبت سفارش تا پایان کار که تخصیص ارز به آن مبهم است، باید در اصطلاح رایج خون تف کند! لذا عدم پرداخت نرخ ارز از سوی پتروشیمی‌ها برای صنایع پایین دستی‌تر هم مشکل به وجود می‌آورد. 

به گفته محمدی، راه‌حل این مساله تک نرخی شدن دلار و ضرورت حذف ارز دو یا سه نرخی باشد. ضمن اینکه مسئولان نسبت به این مساله که بازار خودش از پس خودش برمی‌آید و باید اجازه آزاد شدن نرخ ارز بدهند هم آگاه شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر