بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
صورت‎های مالی 12 ماهه «وزمین» بر روی کدال نشست؛ گزارشی که در عین سرخی اعداد، در برخی بخش‎ها سرسبز امیدوارکننده دارد.
کد خبر : ۱۹۱۶۹۱

به گزارش بورس نیوز، عملکرد دوره 12 ماهه سال 97 بانک «ایران زمین» به شناسایی 5214 ريال زیان به ازای هر سهم خاتمه یافت. این در حالی است که در سال 96 موفق به شناسایی 75 ريال سود برای هر سهم شده بود.

سود این بانک روی زمین ماند / قدرت جذب بالای «وزمین» کارساز می‎شود!
کاهش 23 درصدی جمع درآمدهای مشاع به همراه افزایش 16 درصدی سهم سود سپرده‌گذاران، موجب منفی شدن درآمدها گردید. البته بیشترین نقش در این سرخ‎پوشی را افزایش 10 هزار میلیارد ريالی هزینه مالی ایفا کرد.

اما از صورت سود و زیان بانک «ایران زمین» که بگذریم، ترازنامه نکات مثبت و جالب توجهی را به معرض نمایش میگذارد.

نگاهی به ترازنامه سالهای اخیر نشان میدهد که این بانک به شدت دارایی محور است. همان‎طور که ملاحظه میکنید، مبلغ کل داراییها در سالهای اخیر با شیب تندی، رشد کرده و در مدت 7 سال از 15 به 282 هزار میلیارد ريال رسید.

سود این بانک روی زمین ماند / قدرت جذب بالای «وزمین» کارساز می‎شود!

در گزارش سال 97 سایر داراییها رشد جالب توجهی داشته و از 95 به 164 هزار میلیارد ريال صعود کرد. علت این است که جهت تسویه بخشی از مطالبات «ایران زمین» از تعاونی مولی الموحدین، بخشی از وقایق تملیکی به شرکت توسعه تجارت داتام منتقل یافت.

این موضوع از این حیث اهمیت دارد که با فروش داراییهای مازاد خود میتواند به سود مناسبی دست یابد.

در آن سوی ترازنامه شاهد رشد همگانی سپردهها هستیم که بر این اساس، سپردههای دیداری و پس انداز به ترتیب، 19 و 167 درصد افزایش یافتند. سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به عنوان یکی از محلهای اصلی درآمد بانکها شناخته میشود. این سرفصل در «وزمین» با جهش 32 درصدی، از مرز 221 هزار میلیارد ريال فراتر رفت.

سود این بانک روی زمین ماند / قدرت جذب بالای «وزمین» کارساز می‎شود!

در مجموع میتوان چنین گفت که «وزمین» هر چقدر در بحث درآمدزایی دور از انتظار عمل میکند، در جذب سپرده عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است. در صورتی که بتواند تسهیلات قابل بازگشت بیشتری اعطا کند و در کنار آن، اندکی بر درآمد سرمایه گذاریها تمرکز کند، میتواند درآمدزایی خوبی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر