بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
در سال‎های اخیر بدهی‎های دولت به بانک‎ها روز به روز افزایش یافت و در بودجه سال جاری برنامه ای برای کاهش آن درنظر گرفته شده که تحقق آن برای سه بانک بزرگ بورسی، اثرات مثبت قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و در این بین، «وتجارت» از همه مستعدتر است.
کد خبر : ۱۹۱۸۳۶
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مجموع بدهی دولت و شرکت‎های زیرمجموعه بالغ بر 71 هزار میلیارد تومان اعلام شده که نشان از رشد آن دارد. حدود 60 درصد این مبلغ بدهی خود دولت بوده و مابقی این مقدار توسط شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آن ایجاد شده است.
سه تفنگدار بانکی از فریز خارج می‎شوند! / ورود نقدینگی به «وتجارت» با بهادارسازی بدهی دولت
بدهی دولت به شبکه بانکی طی سال‌های اخیر روند رو به رشد داشته و با وجود اجرای طرح‎هایی همچون تسویه مطالبات از طریق تهاتر بدهی‎ها و انتشار اوراق قرضه دولتی، همچنان از رقم آن کاسته نشده است. به اعتقاد برخی در حال حاضر دولت بزرگترین بدهکار بانکی محسوب می‎شود و این اقدام را در جهت جبران کسری بودجه می‎دانند. ای طرف دیگر، این موضوع دست بانک‎ها را در ارائه کامل خدمات و تسهیلات می‎بندد. 
این نکته را نیز باید مدنظر داشت که با اعمال دور جدید تحریم‎ها، درآمد نفتی ایران کاهش یافته و این موضوع به نوبه خود دولت را در موضع ضعف قرار می‎دهد. 
در لایحه ای که برای بودجه سال 98 تنظیم شده، بخشی به پرداخت بدهی دولت به بانک‎ها اختصاص یافته است. در این میان دو بحث وجود دارد؛ مطالبات از دولت و تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص دولتی به غیر از بانک‌ها.
بررسی ترازنامه بانک‎های حاضر در بازار سرمایه بیانگر این بود که فقط 5 بانک از دولت مطالبات دارند. در رأس آن، بانک «تجارت» با رقمی‎در حدود 39 هزار میلیارد تومان قرار دارد. پس از آن بانک «صادرات» و «ملت» قرار دارند که به ترتیب 27 و 13 هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت دارند.
دو بانک «پست بانک» و «سینا» در حد بسیار جزئی از دولت مطالبه دارند و رقم آن چندان قابل توجه نیست.
 سه تفنگدار بانکی از فریز خارج می‎شوند! / ورود نقدینگی به «وتجارت» با بهادارسازی بدهی دولت
 سه بانک بزرگ کشور، «تجارت»، «ملت» و «صادرات» تنها بانک‎هایی هستند که اعداد و ارقام در مقابل سرفصل تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص دولتی به غیر از بانک‌ها در ترازنامه نشسته است.
باز هم بانک «تجارت» با 770 میلیارد تومان مطالبات از اشخاص دولتی، از اقدام دولت برای پرداخت بدهی‎های خود، بیشترین اثر را می‎پذیرد. در جایگاه دوم بانک «ملت» با مطالباتی در حدود 668 میلیارد تومان ایستاده و بانک «صادرت» 489 میلیارد تومان از اشخاص دولتی طلب دارد.
 سه تفنگدار بانکی از فریز خارج می‎شوند! / ورود نقدینگی به «وتجارت» با بهادارسازی بدهی دولت
به این ترتیب، در صورتی که دولت اقدام به پرداخت بدهی‎های خود به بانک‎ها کند، در وهله اول بانک «تجارت» از این موضوع نفع می‎برد و بانک‎های «صادرات» و «ملت» در نوبت‎های بعدی ایستاده‎اند. 
در پایان باید خاطرنشان کرد که انباشت بدهی دولت بانک‎ها ضمن کاستن از قدرت تسهیلات‎دهی باعث افت سودآوری نیز می‎شود؛ چرا که سبب انجماد بخشی از دارایی‎های بانک‎ها شده است. دولت برای پرداخت بدهی‎های خود راه‎های گوناگون از جمله تسعیر ارز، ارزیابی دارایی‎های دولت و بهادارسازی را مدنظر قرار داده است. 
حال باید منتظر ماند و دید هر کدام از سه تفگدار گروه بانکی، چه میزان و به چه صورت عایدشان می‎شود. تا بتوانند بخشی از آن را مرهمی‎بر زخم‎های خود کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر