بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کارشناس بازار سرمایه گفت: وجود ریسک‌های سیاسی موثر در اقتصاد کشور اتفاق تازه‌ای نیست و اقتصاد ما همواره با تلاطمات سیاسی دست وپنجه نرم می‌کند.
کد خبر : ۱۹۲۰۲۰

به گزارش بورس نیوز، مرتضی سجادی درباره سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها اظهار کرد: سهامداران با افق دید کوتاه مدت می‌توانند، روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که پرداخت سودهای خیلی خوبی دارند. سهامداران می‌توانند این موضوع (میزان حدودی سود تقسیمی) را در گزارش فعالیت هیات مدیره قبل از مجمع که در آن برنامه‌های شرکت توضیح داده می‌شود، دریابند.

وی افزود:اگر افق سرمایه‌گذاری سهامداری بلندمدت و چند ساله باشد، نمی‌توان صرفا (DPS) پرداخت سود نقدی را ملاک قرار داد، بلکه در این رابطه باید به رشد سودآوری و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توجه کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته شرکت‌ها گزارش‌های خود را محتاطانه مطرح می‌کنند و در واقع معمولا میزان سوددهی کمتر از میزان اعلام شده تعیین می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان «تصمیم» بیان کرد: راه دیگری که بتوان میزان سود تقسیمی شرکت‌ها را پیش‌بینی کرد مطالعه سابقه آنها در مجامع سال‌های قبلی است. زیرا معمولا روند شرکت‌ها تکرارشدنی است. هرچند که بررسی صورت‌های مالی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

سجادی درباره تقسیم سودهای شرکت‌ها در مجامع توضیح داد: به طور مثال، احتمالا گروه پالایشی به دلیل موضوع طرح توسعه‌ای خود، تقسیم سود بالایی نخواهند داشت و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سود به دست آمده در سال ۹۷ را تقسیم خواهند کرد؛ برخلاف این گروه، برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تقسیم سودهای بالایی خواهند داشت.

وی عامل موثر در رشد قیمت سهم‌ها را افزایش قیمت دلار عنوان کرد و افزود: توجه داشته باشید که این رشد سودآوری به دلیل افزایش سطح تولید و فروش یا فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها نبوده، البته بازار هنوز جای رشد داشته و در شرایطی که تنش سیاسی خاصی نداشته باشیم، در سال جاری شاهد بیشترین بازدهی در بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: وجود ریسک‌های سیاسی موثر در اقتصاد کشور اتفاق تازه‌ای نیست و اقتصاد ما همواره با تلاطمات سیاسی دست وپنجه نرم می‌کند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان تصمیم به رکود در نرخ‌های جهانی اشاره و تاکید کرد: نرخ‌های جهانی در رابطه با کامودیتی‌ها دچار پیچیدگی‌هایی شده است. حال با توجه به رکود موجود، برای تحلیل شرکت‌ها و خرید سهامشان باید ریسک کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ را در تحلیل‌های خود حتما لحاظ کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

ابتدا از بازار قرمز شروع کنیم

تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

روند نزولی بازارهای جهانی

رئیس هیات مدیره پلی پروپیلن جم در مراسم ورود این شرکت به بورس مطرح کرد:

در آینده ای نزدیک/ ورود پروپیلن جم به بازارسرمایه

در پی دوره های آموزشی ویژه تمدید گواهینامه انجام می شود؛

ابلاغ مصوبات کمیته راهبری آموزش بازارسرمایه

ارسال نظر