بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
شرکت‎های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی در مدت اخیر با افزایش هزینه‎ها مواجه شدند، بدون آن که کرایه حمل بیشتر شود. اما این اتفاق به زودی رخ خواهد داد و به همراه مواردی دیگر، «حپارسا» در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۹۲۰۴۳
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «توسعه حمل و نقل ريلي پارسيان» در 6 ماهه منتهی به اسفند 97 حدود 51 میلیارد ريال سود به صورت خالص محقق کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افت 49 درصدی حکایت می‎کند.
«حپارسا» روی ریل صعود قرار می‎گیرد! / چند رخداد در حال بارگیری
افزایش بهای تمام شده مهمترین عامل تنزل این شرکت در مدت یاد شده بود. به این ترتیب، حاشیه سود ناخالص یک روند سینوسی را در سال‎های اخیر طی کرده و از 6 درصد در سال 91 تا 25 درصد در سال 94 رشد کرد. اما پس از آن مجددا در کانال نزول قرار گرفت و در 6 ماهه نخست سال مالی منتهی به شهریور 96 به 11 درصد رسید. 
 «حپارسا» روی ریل صعود قرار می‎گیرد! / چند رخداد در حال بارگیری
«حپارسا» در 8 ماهه گذشته از سال مالی 798 میلیارد ريال درآمد شناسایی کرده که معادل 75 درصد درآمد 12 ماهه سال مالی 97 است. به این ترتیب، در صورت ادامه روند کنونی پیش بینی می‎شود در پایان سال مالی به درآمدی در حدود 1200 میلیارد ريال دست یابد.
اما نکته مهم در خصوص این شرکت، نرخ‎های فروش است که قرار بود بر میزان آن افزوده شود.
در آخرین روزهای فروردین ماه «حپارسا» اعلام کرد شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران با افزایش نرخ حمل محمولات از تاریخ اول تیر ماه موافقت و وزیر مربوطه نیز با نظر مثبت، دستورات لازم را برای انجام امور اداری به مدیریت مربوطه ارسال کرده است. ولی تا پایان اردیبهشت ماه افزایش رسمی ‎نرخ از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران ابلاغ نگردید.
از همین رو، گزارش 6 ماهه بدون اعمال نرخ‎های جدید و همراه با افزایش نرخ حق دسترسی ولکوموتیو راه آهن تهیه وارسال گردید. درصورت افزایش 20 درصدی نرخ کرایه حمل، درآمدهای عملیاتی از مبلغ 1200 میلیارد ریال پیش بینی شده، به 1400 میلیارد ریال خواهد رسید.
این نکته را باید مدنظر داشت که به نوعی افزایش نرخ کرایه حمل حتمی‎است و تنها در انتظار نامه رسمی‎است و میزان افزایش درآمد بستگی به درصد افزایش نرخ و تاریخ اجرا خواهد داشت.
موضوع دیگر، بحث یارانه پرداختی دولت از بابت صرفه جویی مصرف سوخت به شرکت است که هنوز مبلغ آن نیز مشخص نیست..
در مجموع وضعیت «حپارسا» مثبت ارزیابی می‎شود و روزهای بهتری در انتظار این شرکت است. بر اساس برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد حمل و نقل کشور باید به بخش ریلی تعلق بگیرد؛ ولی با توجه به بازده بسیار اندک (2 درصدی) واگن، سرمایه گذاری جدید در این صنعت توجیه اقتصادی ندارد و دولت باید مشوق‎های جدیدی جهت ادامه حیات این صنعت در نظر بگیرد. شاید به همین دلیل است که شرکت‎های ریلی همچون «حپارسا» به سمت تسهیلات بانکی حرکت نکرده‎اند و اخذ وام به صرفه نمی‎دانند.
در نظرسنجی امروز بورس نیوز، 44 درصد از شرکت‎کنندگان ابراز تمایل برای خرید سهام «حپارسا» کردند و 56 درصد دیگر مسیر فروش را برگزیدند. 
 «حپارسا» روی ریل صعود قرار می‎گیرد! / چند رخداد در حال بارگیری
در معاملات روز جاری 392 خریدار در مقابل 190 فروشنده قرار گرفتند که همانند نتیجه نظرسنجی، فشار فروش فزونی یافته است. 
حقوقی‎ها 11 درصد از فروش را بر عهده داشتند و تنها 2 درصد خرید را نشانه رفتند. نگاهی به معاملات این سهم از ابتدای سال جاری تا به امروز نشان می‎دهد که حقوقی‎ها حدود 31 میلیارد ريال از سهام «حپارسا» را به حقیقی‎ها فروخته‎اند.
 «حپارسا» روی ریل صعود قرار می‎گیرد! / چند رخداد در حال بارگیری
شایان ذکر است که «حپارسا» بازدهی 72 درصدی را در سال 97 برای سهامداران خود به ارمغان آورد و از ابتدای سال جاری تا به امروز 25 درصد رشد قیمت داشته است.
انتظار می‎رود با ارائه گزارشات جدید و اخبار مثبت از افزایش نرخ‎ها، یارانه پرداختی و معافیت حق دسترسی واگن‎های جدید باز هم بازدهی مطلوبی در کارنامه خود به ثبت برساند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر