بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
بخش اصلی هزینه‌های تولید شرکت مربوط به خرید زغال‌سنگ خام مصرفی بوده که بر اساس صورت‌های مالی شرکت بیش از ۹۱درصد کل هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر : ۱۹۲۰۹۹
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، بر اساس صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی نشده شرکت فرآوري زغال‌سنگ پروده طبس، این شرکت در سال گذشته و با توجه به تغییرات قیمت‌گذاری محصول خود، شاهد رشد قابل‌ملاحظه ۷۸درصدی سودآوری بوده است. 

سود خالص شرکت در این سال به مبلغ ۴۴۰میلیارد و ۶۹۵میلیون ریال و معادل ۱.۲۲۴ریال به ازای هر سهم محقق شده است.

بر این اساس و پس از برگزاری جلسات شرکت با مسئولین شرکت ذوب‌آهن و نمایندگان وزارت صمت، تصمیم بر این شد که قیمت محصول تحویلی این شرکت به ذوب‌آهن اصفهان معادل ۲۶.۵درصد متوسط نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین شود. 

به‌این‌ترتیب متوسط نرخ فروش محصول زغال‌سنگ کنسانتره کک شوی تحویلی به شرکت ذوب‌آهن و سایر مشتریان شرکت در حالی به ۷ میلیون و ۶۰۰هزار ریال به ازای هر تن رسید که این نرخ در سال ۹۶در حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بوده است.

 همچنین با توجه به نرخ‌های فعلی شمش فولاد خوزستان در بورس کالا، نرخ فروش این محصول بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهیانه که مربوط به اردیبهشت‌ماه است، به بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رسیده که به‌این‌ترتیب می‌توان انتظار رشد سودآوری شرکت در سال جاری را نیز داشت.
در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت ارائه‌شده است.

رشد پیاپی نرخ‌های فروش و رشد ۷۸درصدی سود خالص/  سودآوری که به دل سهامدار می‌نشیند!

از دیگر نکات اصلی این گزارش می‌توان به مقادیر فروش ۲۱۰ هزار تنی زغال‌سنگ کنسانتره کک شو اشاره کرد که نسبت به سال ۹۶ افزایش ۱۰درصدی را نشان می‌دهد. 

نرخ فروش این محصول رشد ۴۰درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد و همچنین همان‌طور که بیان گردید با توجه به اینکه نرخ فروش در حال حاضر بر اساس ۲۶.۵درصد نرخ متوسط شمش فولاد خوزستان تعیین می‌گردد، در حال حاضر به بیش از ۱۱.۵میلیون ریال به ازای هر تن رسیده است.

بخش اصلی هزینه‌های تولید شرکت مربوط به خرید زغال‌سنگ خام مصرفی است که بر اساس صورت‌های مالی شرکت بیش از ۹۱درصد کل هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد. 

رشد پیاپی نرخ‌های فروش و رشد ۷۸درصدی سود خالص/  سودآوری که به دل سهامدار می‌نشیند!

در سال گذشته معادل ۴۱۴هزار تن زغال‌سنگ خام مصرف گردیده که به‌طور نسبی معادل ۲تن ماده اولیه به‌منظور تولید زغال‌سنگ کک شو مصرف‌شده همچنین متوسط نرخ خرید این محصول در سال گذشته ۲.۶میلیون ریال به ازای هر تن بوده است. 

سایر هزینه‌های تولید نیز عمدتاً بابت حقوق و دستمزد تولید، هزینه استهلاک و سایر موارد بوده است.

ماده اولیه مصرفی عمدتاً از شرکت‌های زغال‌سنگ نگین طبس، شرکت معدنجو، شرکت طب احیا سپاهان و شرکت تکافر تهیه می‌گردد.

مشتری اصلی شرکت نیز همچون سال‌های اخیر، شرکت ذوب‌آهن اصفهان و بخش کوچکی از فروش نیز به شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران صورت گرفته است.

در پایان، به نظر می‌رسد که در صورت ثبات نرخ‌های فعلی شمش فولاد خوزستان که مبنای قیمت‌گذاری محصول شرکت است، شرکت فرآوري زغال‌سنگ پروده طبس قابلیت کسب سود هر سهم ۱.۷۵۰ تا ۱.۹۰۰ ریالی را در سال جاری داشته باشد و با توجه عدم وجود طرح توسعه یا تسهیلات سنگین مالی، انتظار می‌رود که بخش عمده سود محقق شده مربوط به سال ۱۳۹۷ در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تقسیم شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر