بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

روند نزولی بازارهای جهانی

بازار‌های جهانی روندی نزولی به خود گرفته‌اند و سطوح قیمتی یک به یک کاهش را تجربه می‌کنند
کد خبر : ۱۹۲۱۸۶

به گزارش بورس نیوز، مهدی رادان درباره بازار سرمایه اظهار کرد: در شرایطی که بازارهای جهانی در تلاطم ناشی از استمرار جنگ تجاری، کاهش قیمت نفت، احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا و برخی نگرانی‌ها از عملکرد اقتصادهای بزرگ قرار دارند، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته نیمه کاره، رکورد پیشین خود را شکست.

وی افزود: این شاخص پس از دستیابی به قله ۲۲۷،۳۰۸ واحد در ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه روز دوشنبه در نهایت پرونده نیمه اول خرداد را با رقم ۲۲۶ هزار و ۹۸۳ واحد بست.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بازار‌های جهانی روندی نزولی به خود گرفته‌اند و سطوح قیمتی یک به یک کاهش را تجربه می‌کنند به نحوی که در نیمه روز دوشنبه به وقت تهران، قیمت جهانی فلزات در نرخ‌های ۵۸۱۲ دلار برای مس، ۲۴۷۲ دلار برای روی و ۱۷۹۰ دلار برای آلومینیوم قرار دارند. با این اوصاف به دلیل مشکلات ناشی از بخش عرضه در برخی کشورها از جمله برزیل و کاهش موجودی بنادر چین، قیمت سنگ آهن را بالا نگه داشته به نحوی که با رسیدن نرخ سنگ آهن ۶۲ درصد در بنادر چین به ۱۰۸ دلار در روز دوشنبه ۲۷ ماه می‌(دوشنبه ۶ خرداد ماه) این محصول در بالاترین ارقام پنج ساله معامله شد.

کارشناس ارشد مدرسان مالی بیان کرد: شاخص دلار نیز پس از لمس کردن رقم ۹۸.۲۹ واحد در روز پنجشنبه مجددا به حوالی رقم یک هفته پیش برگشت و در زمان نگارش این متن ۹۷.۶۹ واحد بود تا با نگرانی‌ها از آینده اقتصاد جهانی همصدا شده باشد. قیمت نفت برنت نیز پس آن که برای مدت قابل توجهی حول محور ۷۰ دلار به ازای هر بشکه گردش می‌کرد با سرعت مسیر ۱۱.۶۸ دلاری را در ۱۸ روز به سمت پائین طی کرد تا به ۶۱.۲۶ دلار در این روز برسد. طلا به ایفای نقش سنتی خود به عنوان پناهگاه سرمایه‌گذاران پرداخته و با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به یک ماه قبل قیمت ۱۳۱۱ دلار برای هر اونس را تجربه می‌کند.

رادان درباره بازارهای موازی نیز خاطرنشان کرد: در بازارهای موازی نیز نرخ ارز همچنان تحت کنترل بوده و دلار در صرافی‌ها نرخ ۱۳،۱۰۰ ریال را تجربه می‌کند. همچنین انتشار آمار معاملات مسکن که حکایت از کاهش ۳۷ درصدی معاملات داشته است. با این‌حال با نزدیک شدن به سال‌های پایانی دولت دوازدهم، تلاش این دولت برای ایجاد رونق در بخش ساخت و ساز مسکن از طریق اجرای طرح‌هایی نظیر مسکن اجتماعی و بازآفرینی شهری شتاب گرفته است که در همین راستا اخباری نظیر فراخوان برای طرح اقدام برای تولید مسکن جهت ساخت و نوسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام می‌شود.

وی افزود: در عرصه مسائل سیاسی بین‌المللی نیز بازار در حال دریافت علائم مثبت برای کاهش تنش‌های حداقلی از سوی آمریکاست.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در گوشه‌ای از بازار اخبار مرتبط با افزایش نرخ در گروه‌های مختلف دنبال می‌شود که از آن جمله درخواست تولید کنندگان مواد شوینده برای افزایش نرخ ۲۰ تا ۲۵ درصدی محصولاتشان را می‌توان ذکر کرد. همچنین شرکت پاکدیس در گروه مواد غذایی نرخ‌های فروش اردیبهشت ماه خود را ۱۰ درصد بالاتر از فروردین گزارش نموده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر