بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
موضوع قوانین جدید بازارپایه در جلساتی پیگیری و نتیجه آن به شورای عالی بورس ارائه خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۲۲۷۸
سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس و دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پیرو نامه جدید سازمان بورس در خصوص «اجرای قوانین جدید بازار پایه فرابورس» اظهارکرد: موضوع قوانین جدید بازارپایه در جلساتی طی فردا و دوشنبه در کمیسیون تخصصی پیگیری و به شورای عالی بورس ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع اشکالات یا ابهاماتی که در بحث معاملات سهام بازارپایه فرابورس پیش آمده، دارای اشکالات کلیدی بوده ضمن آنکه این قوانین با نواقصی روبه‌رو است.

دبیرکل کانون ‌نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به این نواقص تاکید کرد: دستورالعمل‌های ارائه شده در این قوانین برای رفع همین ایرادات ارائه شده اما این موضوع عکس عمل کرده و منشاء همین ابهامات شده بنابراین باید این قوانین با همفکری اهالی بازارسرمایه تصحیح و سپس رنگ اجرایی به خود بگیرد تا ابهامات بازار و سهامداران برطرف شود.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه سازمان بورس درخصوص برطرف ساختن ابهامات و مشکلات بازار، لجبازی نمی‌کند، تصریح کرد: سازمان همواره درصدد بهبود اوضاع برای سهامداران گام برداشته و لجبازی و اصراری مبنی بر اجرایی شدن قوانین جدید بازار پایه فرابورس نداشته و بیشتر سعی داشته تا نظرات تمامی فعالان بازار را نسبت به اجرای قوانین جدید جلب کند.

لازم به ذکر است که معاملات سهام در بازار پایه فرابورس همیشه بحث‌برانگیز بوده است. اغلب شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار با مشکلات عدیده ای در حوزه‌های مختلف از جمله شفافیت، سودآوری، مدیریت و ... هستند.

این مشکلات موجب شده که در اغلب مواقع معاملات سهام این شرکت‌ها ابهاماتی داشته باشد. نوسان قابل توجه قیمت این نمادها در حالی که عموما خبری از تغییرات بنیادین در وضعیت شرکت‌ها نیست، فعالان کمتر حرفه‌ای بازار را متضرر کرده است.

در نتیجه سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته‌های گذشته درصدد اصلاح قوانین این بازار برآمد و تلاش داشت تا با ایجاد محدودیت‌هایی برای این بازار از رفتارهای سفته‌بازانه این بازار بکاهد.

این اقدام اما از سوی فعالان بازار سرمایه استقبال چندانی نشد و انتقاداتی اساسی بر این موضوع وارد شد. بیشتر فعالان بازار از جمله دبیر کانون کارگزاران و دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری معتقد بودند این اصلاحات منجر به کاهش نقدشوندگی در بازار پایه فرابورس می‌شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
دوشنبه انته فاضه سهامداران متضرر از قوانین من درآوردی مدیران ... سازمان بورس و افراد رانت دار منتصب به این مدیران.

ضرر و زیان دهها میلیاردی سهامداران به جیب چه کسانی رفت؟!
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
دیروز در قیمت 377 ملت جوگیر التماس میکردن یکی ازشون شپلی را بخره امروز در قیمت 415 صف خرید داره.

عده ایی رانت دار دیروز سهامهای ارزشمند مردم را جمع کردن و امروز و فردا با 10-20% سود میفروشن....سودهای دهها میلیاردی حاصل از این فساد و تبانی به جیب چه کسانی رفت؟