بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
باوجود تمام مشکلات شرکت تامین سرمایه نوین توانست اقدامات مثبتی را در سال۹۷ اجرا کند که از جمله آن ها می توان به تثبیت در جایگاه سودآورترین تامین سرمایه کشور با سودخالص ۳.۹۰۱ میلیاردریالی اشاره کرد.
کد خبر : ۱۹۲۳۸۸
به گزارش بورس نیوز، ولی نادی قمی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در مجمع عمومی عای سالیانه این شرکت که با حضور بیش از ۹۱درصد سهامداران برگزار شد، گفت: فضای کسب و کار کشور در سال۹۷ تحت تاثیر عواملی همچون کاهش ارزش پول ملی، خروج ایالت متحده آمریکا از برجام، آغاز تحریم‌های اقتصادی، کاهش تولید و فروش نفت، افزایش قیمت خودرو و مسکن، تورم حدود ۴۰درصدی، افزایش بدهی های دولت و کسری بودجه قرار گرفته که این امر در فعالیت نهادهای مالی بالاخص شرکت ‌های تامین سرمایه و صندوق های سرمایه‌گذاری موثر بوده است.


وی خاطرنشان کرد: در سال۹۷ نرخ دلاربا شکستن رکورد بیشترین افزایش در ۳۳سال اخیر، بازدهی ۱۶۵درصدی را ثبت کرد همچنین مسکن در حدود ۸۳درصد و بورس نیز بازدهی ۸۶درصدی را نصیب سرمایه گذاران کرد.

نادی قمی افزود: باوجود تمام مشکلات شرکت تامین سرمایه نوین توانست اقدامات مثبتی را در سال۹۷ اجرا کند که از جمله آن ها می توان به تثبیت در جایگاه سودآورترین تامین سرمایه کشور با سودخالص ۳.۹۰۱میلیاردریالی اشاره کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: بازدهی حقوق صاحبان سهام 34 درصدی،حفظ جایگاه بزرگترین تامین سرمایه ایران با افزایش سرمایه ۱.۵۰۰ میلیارد ریالی و رسیدن به ۷.۰۰۰ میلیاردریال سرمایه ثبتی، افزایش حجم منابع تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و بانکداری اختصاصی از مبلغ ۱۴۴.۳۸۸میلیاردریال به ۱۵۶.۶۲۷میلیاردریال علی رغم کاهش نرخ سود و بازدهی بازارهای موازی نیز در سال۹۷ محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: رونمایی و بهره برداری از سامانه سرمایه گذاری آنلاین Nibmarket، ارتقای زیرساخت های مقتضی جهت تسهیل و تسریع ارائه خدمات مدیریت دارایی به بیش از ۱۰۰هزار سرمایه گذار از طریق صدور آنی واحدهای صندوق های سرمایه‌گذاری، سررسید شدن ۶.۰۴۸میلیاردریال مبلغ از اوراق بدهی منتشره و پرداخت به موقع اصل و فرع اوراق در سررسید نیز از جمله اقدامات انجام شده در سال۹۷ محسوب می شوند.

نادی قمی با تاکیدبراینکه سال۹۷ توام با تشدید تحریم های اقتصادی و افزایش نرخ تورم بوده است، گفت: شرکت تامین سرمایه نوین در نظر دارد که در راستای موفقیت در شرایط مذکور اقدامات و برنامه های متعددی از جمله افزایش سرمایه ۲هزارمیلیاردریالی و بهبود نسبت کیفیت سرمایه خود، افزایش توانگری مالی را انجام دهد که از این طریق جایگاه خود را بعنوان برند برتر در ارائه خدمات مالی چون ارزشیابی و ادغام و تملک، حفظ کرده و کیفیت ارائه خدمات ارائه شده رابه بالاتر از استانداردهای موجود در بازار سرمایه ایران ارتقا دهد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین خاطرنشان کرد: تامین سرمایه نوین به زودی شرکت رایان هم افزا را نیز به بورس وارد خواهد کرد.

نادی قمی تاکید کرد: شرکت درنظر دارد که افزایش سرمایه ای به اندازه ۲۸.۵درصدی را از محل سود انباشته انجام دهد که این امر ارزش افزوده برای شرکت به همراه خواهد داشت.


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


براساس این گزارش، در ادامه مجمع گزارش عملکردهیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

پیام هیات مدیره

سال۹۷ را بدون اغراق می توان پرتنش ترین سال اقتصادی ایران طی دهه های اخیر دانست. عواملی همچون کاهش ارزش پول ملی، خروج ایالت متحده آمریکا از برجام، آغاز تحریم‌های اقتصادی، کاهش تولید و فروش نفت، افزایش قیمت خودرو و مسکن، تورم حدود ۴۰درصدی، افزایش بدهی های دولت و کسری بودجه فضای کسب و کار کشور را به نحوی بنیادین متاثر ساخته و به تبع فعالیت های نهادهای مالی، بالاخص تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری نیز اثرگذار بودند. 

در سال۹۷ نرخ دلار با شکستن رکورد بیشترین افزایش در ۳۳سال اخیر، بازدهی ۱۶۵درصدی را ثبت کردو طلا نیز با ثبت رکورد دیگری شاهد بازدهی 180 درصدی طی یکسال بودو مسکن در حدود ۸۳درصد و بورس نیز بازدهی ۸۶درصدی را نصیب سرمایه گذاران کرد.این در حالیست که رشد اقتصادی ایران در سال ۹۷منفی و نرخ تورم رسمی در پایان سال نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از ۴۰درصد برآورد و اعلام شد و این بدان معنی است که تمامی بازارها، سودی بیش از نرخ تورم رسمی عاید سرمایه گذاران کرده اند.

به رغم موارد فوق، در سال۹۷ و درآغاز دهه دوم تاسیس و فعالیت این شرکت بعنوان نخستین و بزرگترین تامین سرمایه کشور، همکاران تامین سرمایه نوین با جدیت، پشتکار و تعهد و التزام به تحقق اهداف کوشیدند و به موفقیت هایی نیز دست یافتند که برخی از آن ها به شرح زیر هستند.

- تثبیت جایگاه سودآورترین تامین سرمایه کشور با کسب سود خالص ۳.۹۰۱ میلیاردریالی و رسیدن به ۷.۰۰۰میلیاردریال سرمایه ثبتی

- حفظ جایگاه بزرگترین تامین سرمایه ایران با افزایش سرمایه ۱.۵۰۰ میلیاردریالی و رسیدن به ۷.۰۰۰ میلیاردریال سرمایه ثبتی

- کسب عنوان فعال ترین تامین سرمایه از سازمان بورس در اردیبهشت سال۹۷

- افزایش حجم منابع تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و بانکداری اختصاصی از مبلغ ۱۴۴.۳۸۸ میلیارد ریال به ۱۵۶.۶۲۷ میلیاردریال علی‌رغم کاهش نرخ سود و بازدهی بالای بازارهای موازی

- رونمایی وبهره برداری از سامانه سرمایه گذاری آنلاین Nibmarket و ارتقای زیرساخت های مقتضی جهت تسهیل و تسریع ارائه خدمات مدیریت دارایی به بیش از یکصد هزار سرمایه گذار از طریق صدور آنی واحدهای صندوق های سرمایه گذاری

- سررسید۶.۰۴۸ میلیاردریال مبلغ از اوراق بدهی منتشره و پرداخت به موقع اصل و فرع اوراق در سررسید.

حال که سال۹۷ پایان پذیرفته و چشم انداز سال۹۸ حکایت از تشدید تحریم های اقتصادی،افزایش نرخ تورم، کاهش درآمدهای دولت، تنزل رشد اقتصادی و دشوارترین فعالیت برای تمامی بنگاه های اقتصادی دارد، بی تردید راهبردهای مدیریت ریسک های پیش رو بیش از پیش اهمیت خواهد داشت. براین اساس تامین سرمایه نوین مصمم است بابهبود و ارتقای مکانیزم ها و راهبردهای داخلی پایش، مدیرت و کنترل ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بعنوان اولویت نخست خود سال۹۸ را نیز با درخشش و سربلندی طی کند. چنانچه از شرایط سخت و متلاطم سال گذشته با موفقیت عبور کرد و ضصمن پیشبرد فعالیت های تامین مالی و مدیریت دارایی و مشارکت در رشد و اعتلای اقتصادکشور بالاترین میزان سود را در میان شرکت های تامین سرمایه برای صاحبان سهام محقق کرد.

این تامین سرمایه مصمم است در سال پیش رواهداف و برنامه های زیر را دنبال کند:

· علاوه بر حفظ جایگاه برتر تامین سرمایه نوین در بین نهادهای مالی و تمرکز برکسب بیشترین بازده دارایی ها، حداکثر توان خودرا به مدیریت ریسک های پیش رو معطوف کند.

· با افزایش سرمایه ۲هزار میلیاردریالی و بهبود نسبت کفایت سرمایه خود، ضمن افزایش توانگری مالی، ظرفیت تامین مالی را افزایش دهد

· با استفاده از ظرفیت های بازارسرمایه جذابیت صندوق های سرمایه گذاری و بانکداری اختصاصی را افزایش داده و منابع تحت مدیریت افزایش یابد.

· جایگاه خودرا بعنوان برند برتر در ارائه خدمات مالی چون ارزشیابی و ادغام و تملک تثبیت کرده و کیفیت خدمات ارائه شده را به بالاتر از استانداردهای موجود در بازارسرمایه ایران ارتقا دهد.

بی تردید تمامی اهداف و راهبردهای برشمرده با حمایت و مساعدت سهامداران و هیات مدیره و نیز سهامداران گرانقدر که طی سال مالی سپری شده مارا مورد حمایت قراردادند و نیز از تمامی همکاران خانواده تامین سرمایه نوین سپسگزاری کنم، آرزومندم که سال 98 برای اقتصاد کشور، بازار سرمایه و مردمان این سرزمین و خانواده تامین سرمایه نوین سالی توام با امید، رشد و شکوفایی باشد.رشد و شکوفایی که برپایه همدلی، هوشیاری، هدفمندی و جدیت به ارمغان خواهد آمد.

چشم انداز سال ۹۸

در طول سال گذشته جهش در قیمت دارایی ها شامل ارز، طلا، سهام و مسکن موجب افزایش قیمت کالاهاوخدمات شده است. مطابق تئوری، باتوجه به فقدان چسبندگی در قیمت دارایی ها، اثر رشدهای بالای نقدینگی سال های گذشته ابتدا در قیمت داراییها محقق شده و سپس به قیمت کالا هاو خدمات منتقل شده است.

چنانچه رشد نقدینگی تشدید نشود به نظر می رسد که اثر نقدینگی های قبلا ایجاد شده تقریبا تخلیه شده اما هنوز اثرآن بر قیمت کالاها و خدمات به طور کامل تخلیه نشده این بدان معنی است که در طول یکسال پیش رو تنها نرخ ارز و طلا درصورت تشدید تحریم ها افزایش یابد و فشار برقیمت مسکن و سهام قابل توجه نخواهد بود و حتی می تواند دوره ای از رکود را شاهد باشداما نرخ تورم همچنان افزایش می یابد گرچه این روند به تدریج ملایم تر شده و نرخ تورم پس از یک دوره افزایش به سمت مقادیر حدود ۲۰درصد بازخواهد گشت از طرفی دیگر در طوال سال ۹۸نرخ رشد اقتصادی رو به کاهش بوده و حداقل در سال ۹۸ نرخ رشد منفی قابل توجه ای قابل انتظار است.

در زمینه بودجه دولت در سال ۹۷ و ۹۸ انتظار بر تشدید کسری بودجه است.همچنین در طول سال 98 ضمن اینکه نرخ رشد نقدینگی در همان مقادیر سال های قبل تداوم می یابد رشد پایه پولی و حجم پول تشدید می شود که به معنی سیال شدن نقدینگی برای این مدت خواهد بود.


سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت تامین سرمایه نوین از ابتدای تاسیس تاکنون از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران تامین شده است. سرمایه شرکت در پایان دوره مالی منتهی به ۹۷.۱۲.۲۹ برابر با ۷.۰۰۰  میلیارد ریال است و بدین ترتیب این تامین سرمایه بزرگترین تامین سرمایه کشور از حیث سرمایه است.

در سال۹۷ از جمع کل دارایی های شرکت ۷۸درصد از محل بدهی و ۲۲درصد آن از محل حقوق صاحبان سهام تامین شده است.


سرمایه شرکت از بدو تاسیس تاکنون


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


فهرست سهامداران عمده شرکت نیز به شرح زیر است:

سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


مرور کلی برفعالیت های شرکت تامین سرمایه نوین در سال۹۷

تامین مالی

نیازهای تامین مالی مشتریان شرکت تامین سرمایه نوین به روش های مختلف مرتفع می شود، هر روش نیازمند طراحی و مهندسی ویژه خود بوده، واحدتامین مالی شرکت می تواند متناسب با نیاز شرکت ها و در صورت احراز شرایط با استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی موجود به تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت ها بپردازد یا درصورت مناسب بودن شرایط و ساختار شرکت ها و عدم وجود ابزار مناسب جهت تامین مالی، شرکت متقاضی را به واحد مهندسی مالی جهت طراحی ابزار مالی جدید ارجاع دهد. فعالیت های واحد تامین مالی در ۳بخش تامین مالی مبتنی بر بدهی، تامین مالی مبتنی بر سرمایه و ادغام و تملیک تقسیم می شود.


تامین مالی مبتنی بر بدهی

این نوع تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی و با استفاده از ابزارهای تامین مالی ذیل برای شرکت امکان پذیر است.


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور



تامین مالی مبتنی بر سرمایه

فعالیت مبتنی بر سرمایه در شرکت تامین سرمایه نوین به شرح نمودار ذیل است:


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


تامین مالی مبتنی بر سرمایه از ابتدا تاکنون

۱) افزایش سرمایه

شرکت ها به منظور تامین منابع برای اجرای طرح های توسعه ای، اصلاح ساختار و جبران مخارج گذشته می توانند اقدام به افزایش سرمایه کنند. با افزایش سرمایه این امکان برای شرکت ها فراهم می شود که تکنولوژی های جدید را به کار گیرند و با افزایش سهم بازار توان رقابتی بیشتری را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کنند یا اینکه با انجام اصلاح ساختار خود بتوانند پتانسیل های کافی را جهت جذب نقدینگی جدید به سرمایه گذاران فراهم آوردند. شایان ذکر است که تامین مالی از طریق افزایش سرمایه در مقایسه با روش های تامین مالی متداول منابع دائمی را در اختیار شرکت قرار می دهد.

افزایش سرمایه های انجام شده تاکنون توسط تامین سرمایه نوین به شرح جدول زیر است:


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور



۲) تعهدات پذیره نویسی سهام


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور

۳) تبدیل شرکت سهام خاص به سهامی عام و تاسیس شرکت های سهامی عام


شرکت های سهامی خاص می توانند با تبدیل شخصیت حقوقی خود به سهامی عام افزایش سرمایه با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی، جریان وجوه نقد مثبت را وارد شرکت کرده و از این طریق تامین مالی شوند همچنین کی توان جهت تامین مالی یک شرکت از همان ابتدای شروع فعالیت آن را به صورت سهامی عام تاسیس کرد. در این روش تامین مالی با تاسیس شرکت سهامی عام و با ورود به بازار بورس و فرابورس می توان از منابع موجود در بازار سرمایه از طریق پذیره نویسی عمومی استفاده کرد.

سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


۴) پذیرش شرکت ها در بورس یا فرابورس

امروزه شرکت ها جهت بهره مندی از مزایای ورود به بورس و فرابورس خواستار پذیرش در بازارهای مذکور هستند مزایایی همچون تامین مالی آسان و ارزان، افزایش نقدشوندگی سهام، بهره مندی از معافیت های مالیاتی،بهره مندی از معافیت های مالیاتی، شفافیت و اعتبار قیمت سهام، اطلاع رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل، بهره گیری از امکان وثیقه گذاری سهام و اخذ ساده تر تسهیلات بانکی و صدوراوراق مشارکت و گواهی سپرده، شرکتها را جهت ورود به این بازارها تشویق می‌کند. 

جهت ورودبه بازارهای مذکور ، طی مراحلی لازم و ضروری بوده بدین منظور شرکت تامین سرمایه نوین جهت تسهیل این امر خدماتی را ارائه می دهد.

لیست شرکت ها و اوراقی که از طریق شرکت تامین سرمایه نوین مجوز ورود به بازارهای مذکور را دریافت کرده اند، به شرح ذیل است:

۱) شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو

۲) شرکت تامین سرمایه نوین


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور

سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور



حوزه ادغام و تملیک

ادغام و تملک شرکت ها یا به بیان کامل تر ادغام،تجزیه و تملک شرکت ها یکی از خطوط اصلی کسب و کار در بانک های سرمایه گذاری معتبر دنیا به شمار می رود. درواقع بانک های سرمایه گذاری باتوجه به در اختیار داشتن قابلیت های توامان از بازیگران فعال ارائه خدمات و تملک در دنیا به ویژه برای معاملات با ارزش بالا به شمار می روند و درامد حاصل از ارائه خدمات ادغام و تملک آن ها سهم قابل توجه ای را در برخی از این شرکت های به خود اختصاص می دهند. براساس آمار فاینشنال تایمز سهم درآمد حاصل از ادغام و تملک از کل درآمد بانک های سرمایه گذاری حداقل ۲۵درصد درآمد کل بوده که این سهم در برخی از این شرکت ها به حدود ۵۰درصد درآمد کل نیز می رسد و این به دلیل قابلیت های این بانک های سرمایه گذاری نظیر شبکه وسیع مشتریان و همکاران،توان تجربه تامین مالی و وجود تخصص های موردنیاز و البته سابقه آن ها است.

اقدامات انجام شده در بخش خدمات مشاوره M&A از ابتدای سال۹۷

فعالیت های انجام شده در بخش خدمات مشاوره M&A در حوزه فعالیت فرآیندهای زیرساختی بوه که امور زیر در این بخش صورت گرفته و در حال انجام است:

۱) لیست کردن شرکت ها در سامانه ارزین

۲) برنامه ریزی و مذاکره جهت راه اندازی صندوق سرمایه گذاری خصوصی

صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت تامین سرمایه نوین:

صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم ایرانیان

صندوق سرمایه گذاری مشترک آتیه نوین

صندوق سرمایه گذاری ارمغان ایرانیان

صندوق سرمایه گذاری نهال سرمایه ایراینان

صندوق سرمایه گذاری مشترک فرازاندیش نوین

صندوق سرمایه گذاری مشترک میعاد ایرانیان

صندوق سرمایه گذاری مشترک سپهر اندیشه نوین

صندوق بازارگردانی نوین پیشرو

دستاوردهای مدیریت سرمایه گذاری


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور



برنامه های عملیاتی آتی و سایر اقدامات در دست اجرا در سال 98


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور



گزارش مقایسه عملکرد سال۹۷ با بودجه مصوب


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


چشم انداز وراهبردهای تامین سرمایه نوین

چشم انداز شرکت تامین سرمایه نوین براساس انتظارات ذینفعان، شرایط بازار، و به پشتوانه یک دهه فعالیت و پیشگاه بودن در ارائه انواع خدمات مالی، حفظ جایکاه این تامین سرمایه بعنوان بانک سرمایه گذاری مرجع در سطح کشور و گسترش و توسعه حوزه فعالیت های آن به ورای مرزهای جغرافیایی کشور است به نحوی که در سطح منطقه وبین الملل نیز بعنوان یکی از بانک های سرمایه گذاری معتبر مناسب ترین روش های تامین مالی و خدمات مدیریت دارایی و سرمایه گذاری را در عالیترین سطوح تخصص، شفافیت، اعتبار و اطمینان به مشتریان داخلی و بین المللی ارائه می کند.

راهبردها

راهبردهای گروه تامین سرمایه نوین در راستای چشم انداز ترسیم شده در یک افق 5 سال تا سال 1402 به صورت زیر تعیین شده است:

- افزایش سهم درآمدهای کارمزدی غیرتعهدزا

- توسعه و بکارگیری فناوری اطلاعات درارائه خدمات و انجام فرآیندها

ارزش آفرینی و توانمندسازی سرمایه های انسانی

حفظ سهم بازار پایدار

تامین سرمایه مرجع در بخش های زیرساخت، انرژی و نفت و گاز، پتروشیمی، معدن و فلزات اساسی، سرمایه گذاری جسورانه، سلامت، کشاورزی و غذایی

افزایش ضریب انطباق خدمات تامین سرمایه با نیازهای مشتریان

افزایش سهم بازار در بخش بین الملل

دستیابی به بازدهی پایدار حقوق صاحبان سهام به میزان نرخ بازده بدون ریسک بعلاوه 5 درصد و نرخ رشد پایدار 10 درصدی سود خالص

توسعه هوشمند نظام مدیریت ریسک و پایش، کنترل و مدیریت مستمر ریسک ها

مرجع شدن گروه در تحلیل


سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور


استراتژی ۱۰گانه فوق در ۴منظرمالی، مشتری،فرآیندها و منابع انسانی و همچنین استرانژی های کلی گروه تامین سرمایه نوین به صورت زیر استخراج شده است:

سودخالص 3/901 میلیارد ریالی سودآورترین تامین سرمایه کشور

براساس این گزارش درپایان مجمع مقررشد که براساس رای سهامداران ۲۵۰ریال سود به هر سهم اختصاص یافته همچنین حق حضور و پاداش اعضای هیات مدیره نیز به ترتیب ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و روزنامه دنیای اقتصاد نیز جهت درج آگهی های شرکت انتخاب شد.

لازم به ذکر است؛ پس از مجمع عمومی عادی سالیانه مجمع عمومی فوق العاده شرکت تامین سرمایه نوین نیز با دستورافزایش سرمایه برگزار شد که براین اساس سرمایه شرکت با افزایش ۲۹درصدی از محل سود انباشته مواجه شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر