بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط شرکت بورس تهران، در روز دوشنبه شاهد عرضه اولیه سهام شرکت پلی‌پروپیلن‌جم به میزان ۱۰درصد از سهام این شرکت و به میزان ۲۰۰ میلیون سهم در بازه قیمتی ۲۱.۰۰۰ تا ۲۲.۵۰۰ ریال هستیم.
کد خبر : ۱۹۲۵۴۴

نگاهی به وضعیت و عملکرد مالی شرکت در آستانه عرضه اولیه شرکت پلی‌پروپیلن‌جم

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط شرکت بورس تهران، امروز دوشنبه عرضه اولیه سهام شرکت پلی‌پروپیلن‌جم به میزان ۱۰درصد از سهام این شرکت و به میزان ۲۰۰میلیون سهم در بازه قیمتی ۲۱.۰۰۰ تا ۲۲.۵۰۰ریال اجرایی شد؛ بر اساس این اطلاعیه سهمیه هر کد بورسی ۵۰۰سهم در نظر گرفته شده بود که در نهایت به هر کد ۴۴۶ سهم رسید.

در این گزارش به بررسی وضعیت و عملکرد مالی شرکت در آستانه عرضه اولیه آن و بر اساس اطلاعات منتشر شده مربوط به این شرکت در سامانه کدال و همچنین سایر اطلاعات از قبیل امیدنامه و گزارش ارزش‌گذاری آن می‌پردازیم.

معرفی

شرکت پلی‌پروپیلن‌جم در سال ۱۳۸۳ و در منطقه عسلویه تاسیس و فعالیت تولیدی آن نیز در سال۹۷ با ظرفیت اسمی تولید ۳۰۰هزار تن انواع گریدهای پلی‌پروپیلن آغاز شد. 

تعداد پرسنل شرکت در حال حاضر ۴۸۹ نفر بوده و دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به محل تامین خوراک ( که عمدتا از شرکت پتروشیمی جم تامین می‌شود) را می‌توان از نقاط قوت این شرکت برشمرد.

تکنولوژی و رقبا

استفاده از تکنولوژی روز تولید محصولات پلی‌پروپیلن و استفاده از تکنولوژی spheripol در تولید محصولات این شرکت، جایگاه مناسبی را در بین رقبای داخلی و خارجی این شرکت ایجاد کرده بود.

لازم به ذکر است، ظرفیت اسمی تولید پلی‌پروپیلن در کشور در حال حاضر ۹۸۰هزار تن بوده که شرکت‌های پلی‌پروپیلن‌جم و پتروشیمی مارون با ظرفیت اسمی ۳۰۰ و ۲۰۰هزار تن جز بزرگترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌آیند. از دیگر تولیدکنندگان این محصول در سطح کشور می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی شازند، پلی‌نار و رجال اشاره کرد.

وضعیت جهانی

در سطح بازارهای بین‌المللی، دو کشور چین و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌آیند که بیش از ۴۵درصد تولید در سطح کل دنیا را به خود اختصاص داده‌اند؛ مصرف سنگین کشور چین، تقاضای این کشور را به عامل اصلی تحرکات قیمتی این محصول در سطح بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

ظرفیت‌های تولیدی

ظرفیت اسمی تولید شرکت پلی‌پروپیلن‌جم ، ۳۰۰هزار تن درسال است ولی متوسط تولید آن در سال‌های اخیر در حدود ۲۵۰هزار تن بوده که دلیل آن نیز کمبود خوراک دریافتی است. 

کمبود خوراک دست‌انداز تولید می‌شود! / ۹۶درصد تولید به بازارهای داخلی رسید

خوراک اصلی مصرفی جهت تولید محصول، پروپیلن است که عمدتا از شرکت پتروشیمی جم تامین می‌‌شود و در سال گذشته با توجه به تعمیرات این شرکت و کاهش عرضه خوراک، مقدار تولید محصول پلی‌پروپیلن در شرکت پلی‌پروپیلن‌جم به حدود ۲۲۰هزار تن رسید، لیکن در سال جاری قرارداد دریافت خوراک به میزان حداقل ۲۶۰هزار تن با شرکت پتروشیمی جم و همچنین قرارداد دریافت ۱۰هزار تن پروپیلن با شرکت پتروشیمی شازند منعقد شده که به این ترتیب در سال جاری انتظار رشد قابل قبول تولید و فروش شرکت را خواهیم داشت.

هزینه تولید و ماده اولیه مصرفی

لازم به ذکر است که ماده اولیه بیش از ۸۰درصد از هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از ۹۸درصد از هزینه‌های ماده اولیه مصرفی شرکت مربوط به مصرف ماده اولیه پروپیلن دریافتی است.

لازم به ذکر است، به طور میانگین به ازای تولید هر یک تن پلی‌پروپیلن، به یک تن پروپیلن نیاز است. مبنای قیمت‌گذاری خوراک دریافتی نیز بر اساس قیمت‌های منطقه ای و با ۵درصد تخفیف و با لحاظ کردن نرخ میانگین ماهیانه سامانه نیما تعیین شده است.

فروش و قیمت‌گذاری

در سال گذشته و با توجه به تقاضای داخلی بیش از ۸۰۰هزار تنی این محصول، بخش عمده تولیدات شرکت (۹۶درصد تولید) در بازارهای داخلی به فروش رسید. قیمت‌گذاری پایه فروش محصولات در بورس کالا بر اساس نرخ‌های منطقه‌ای و با لحاظ ۵درصد تخفیف و لحاظ کردن نرخ سامانه نیما تعیین می‌‌شود.

از مشتریان اصلی شرکت در سال گذشته می‌توان به شرکت‌های بافتینه، پل فیلم، صنایع پلاستیکی پوشینه، بافت سان و اطلس فیلم اشاره کرد.

طرح توسعه

از طرح‌های در دست بررسی شرکت می‌توان به طرح تولید ۲۴هزار تن انواع کامپاند پلی‌پروپیلن اشاره کرد که به همین دلیل نیز در سال گذشته، افزایش سرمایه صورت پذیرفت، اما تاکنون این طرح و اجرای آن آغاز نشده است.

در صورت اجرایی شدن طرح فوق که نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۱.۰۰۰ میلیارد ریالی خواهد داشت، شاهد تولید ۲۴هزار تن انواع کامپاند در شرکت خواهیم بود که ارزش‌افزوده بالاتری را در مقایسه با پلی‌پروپیلن، نصیب شرکت خواهد شد و حاشیه سود حداقل ۲۵درصدی برای تولید این محصول برآورد شده است.

سایر نکات عمده

· از دیگر نکات مربوط به شرکت می‌توان به معافیت مالیاتی ۲۰ساله آن تا سال۱۴۰۷ و بر اساس مصوبه هیات وزیران در بهمن ماه۹۶ و بر اساس بند ب ماده ۱۵۹قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد.

· همچنین، شرکت در سال گذشته مبلغ ۸۴۷میلیارد ریال سود غیرعملیاتی از محل سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت منابع مالی مازاد در سپرده بانکی و اوراق بانکی، شناسایی کرده که بخشی از این منابع مازاد مربوط به افزایش سرمایه انجام شده در سال گذشته بابت اجرای طرح کامپاند و بخشی نیز از محل فروش محصولات در اختیار شرکت قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که با توجه به ارقام ترازنامه‌‌ای شرکت، در سال جاری نیز شاهد کسب این سود و به میزان حداقل ۱.۰۰۰میلیارد ریال باشیم.

· در بخش ارزش گذاری صورت گرفته توسط نهاد مالی ارزش‌گذار، بهای هر سهم شرکت با مفروض دانستن تولید ۲۶۰هزار تن محصول و لحاظ کردن نرخ جهانی ۱.۲۰۰دلاری برای پروپیلن و نرخ جهانی ۷۵۰ دلار برای پروپیلن به عنوان ماده اولیه مصرفی شرکت، سود هر سهم شرکت ۴.۶۹۱ریال محاسبه شده و ارزش هر سهم شرکت در حدود ۲۳هزار ریال برآورد شده است.

· در خصوص ارزش سهام شرکت می‌توان به سود نقدی مجمع سال جاری نیز اشاره کرد. مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در تاریخ 2 تیر ماه سال جاری صورت خواهد گرفت و با توجه به کسب سود ۳.۲۵۸ریالی به ازای هر سهم در سال۹۷ و احتمال تقسیم سود بالای شرکت در مجمع، بخشی از بهای خرید سهام شرکت در کمتر از یک هفته از طریق سود سهام به سهامداران آن بازخواهد گشت.

· مقادیر فروش شرکت در سال گذشته ۲۲۰هزار تن بوده و متوسط نرخ فروش هر تن پلی‌پروپیلن نیز در حدود ۸۰.۵میلیون ریال بوده است.

بر اساس گزارش عملکرد اردیبهشت ماه شرکت، در دو ماهه نخست مقادیر فروش به بیش از ۳۵هزار تن رسیده و متوسط نرخ فروش نیز در این دو ماه با توجه به رشد نرخ‌های سامانه نیما به بیش از ۱۳۵میلیون ریال رسیده است.

در صورت ثبات شرایط فعلی و توانایی شرکت در تولید و فروش ۲۶۰هزار تن محصول و با لحاظ کردن حاشیه سود عملیاتی ۳۰درصدی ( حاشیه سود عملیاتی سال۹۷) برای سال جاری، به نظر می‌رسد که شرکت توانایی کسب سود خالصی بیشتر از ارقام پیش بینی شده توسط ارزش گذار را داشته باشد و می‌توان بیان کرد که بهای لحاظ شده در عرضه اولیه، قیمت مناسب و معقولی جهت خرید و نگهداری سهام این شرکت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر