بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

بورس، یک منبع اطلاعاتی شفاف

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با تمرکز معاملات کالاهای اساسی در بورس با یک منبع اطلاعاتی شفاف روبرو می‌شویم.
کد خبر : ۱۹۲۵۹۶

به گزارش بورس نیوز، محمد حسینی درباره تنظیم بازار کالاها به خصوص کالای اساسی اظهار کرد: سال قبل ما شاهد آن بودیم که ارز دولتی به چند قلم کالای اساسی اختصاص یافت تا شاهد جهش یکباره قیمت‌ها و فشار به مصرف‌کنندگان نباشیم اما درست همین اتفاق افتاد و به دلیل نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی با تولد دوباره رانت مواجه شدیم.

وی افزود: در سال جاری باید با شناخت جامعه هدف و رفع ایرادهای سال گذشته نسبت به تنظیم بازار اقدام کنیم و براساس تجربیات داخلی و بین‌المللی، دستکاری نکردن قیمت‌ها و اجازه به نیروهای بازار برای تعیین قیمت باید در دستور کار قرار گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم بیان کرد: دستکاری بازار به التهاب آن دامن می‌زند. با تمرکز معاملات کالاهای اساسی در بورس با یک منبع اطلاعاتی شفاف روبرو می‌شویم. اینکه چه تولیدکننده‌ای چه میزان محصول عرضه داشته، حجم تقاضای داخلی چه میزان بوده و قیمت‌ها روی چه مداری حرکت می‌کند. همه این اطلاعات برای مدیریت بازارها مهم بوده و در هیچ یک از بازارها از جمله ارز، طلا، مسکن، خودرو، شفافیتی مثل بورس وجود ندارد.

حسینی خاطرنشان کرد: در بورس کالا  می توان مطمئن بود کالاها به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید و اگر هم خللی در این روند ایجاد شود نهادهای متولی که صلاحیت خریداران را مشخص می‌کنند باید این اقدام را انجام دهند.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر ما شاهد نوسانات شدید قیمتی در حوزه کالاهای اساسی بودیم که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و خریداران شده است. در این راستا می‌توان با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا این امکان را فراهم کرد تا تولیدکنندگان بیشتری محصولات خود را وارد بورس کالا کنند و با این کار از قیمت‌های کاذب جلوگیری کنند.

نماینده مردم فراهان، تفرش و آشتیان در خانه ملت گفت: بورس کالا در سال‌های اخیر اقدام به راه‌اندازی ابزارهای مالی متنوع کرده که می‌توان حجم قابل توجهی از نقدینگی را به این ابزارها به جای بازارهای غیرشفاف هدایت کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در نخستین روز معاملاتی هفته انجام می‌شود؛

عرضه ضایعات شیمیایی در بازار فرعی بورس کالا

نایب رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران گفت:

بورس کالا مانعی برای کاهش قاچاق

ارسال نظر