بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
سازمان خصوصی سازی متولی این کار است؛ ولی در دو دهه اخیر این سازمان بسیار ضعیف عمل کرده و هیچ شرکت بزرگی، بعد از خصوصی سازی افزایش بهره وری نداشته است
کد خبر : ۱۹۲۶۶۲
به گزارش بورس نیوز بحث افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نقل بسیاری از محافل است و به نظر می رسد لیدر گروه خودرویی یعنی شرکت ایران خودرو پتانسیل این افزایش سرمایه را دارد.

محمدحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر افزایش سرمایه احتمالی ایران خودرو از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بیان کرد: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها فرصتی است که تمامی شرکت های مشمول ماده 141 قانون تجارت می توانند از آن بهره ببرند و با توجه به شرایط ایران خودرو، این اقدام برای این شرکت هم کاملا منطقی و ضروری به نظر می رسد. این اقدام اگرچه از منظر سهامداری جذاب است؛ اما تاثیری در گردش نقدینگی این شرکت ندارد و مشکلات مالی این مجموعه را برطرف نخواهد کرد.

وی افزود: جهت خروج خودروسازان از بحران کمبود نقدینگی بهتر است در کنار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، دارایی های مازاد خودروسازان هم واگذار شود. خودروسازان دارایی ها و اموالی در تملک خود دارند که در فرآیند تولید مورد نیاز نیست و واگذاری آنها از مشکلات مالی شرکت ها خواهد کاست.

کاکایی اضافه کرد: البته واگذاری اموال مازاد، خود چالشی برای این صنعت است. برای مثال بلوک بانک پارسیان که در تملک ایران خودرو است و این شرکت از مدت ها قبل مترصد واگذاری آن بوده، ولی هنوز به فروش نرسیده است. مشکل اینجا است که این دارایی باید به صورت بلوکی و با شرایط خاص و قیمت مناسب به خریدار دارای اهلیت واگذار شود. ولی با توجه به اینکه دو شرکت بزرگ خودروسازی تقریبا دولتی هستند، واگذاری به هر نحو انجام شود ممکن است حواشی ایجاد شود و مدیران عامل متهم به ارزان فروشی شوند. به منظور واگذاری اموال مازاد خودروسازان بدون هیچ داستان و حاشیه ای، بهتر است قیمت گذاری توسط نهادی بالاتر از شرکت های خودروساز صورت بگیرد. جهت قیمت گذاری باید پرونده کاملی تشکیل شود که علاوه بر مسائل مالی، پتانسیل های گذشته و آینده را هم ببیند و قیمت گذاری به شیوه‌ای انجام شود که بعد از واگذاری، نتوان قیمت گذاری را زیر سوال برد.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی متولی این کار است؛ ولی در دو دهه اخیر این سازمان بسیار ضعیف عمل کرده و هیچ شرکت بزرگی، بعد از خصوصی سازی افزایش بهره وری نداشته است. این مشکل فقط مختص صنعت خودرو نبوده و تمامی صنایع بزرگ خصوصی سازی شده با مشکلاتی مواجه شده اند. اینکه چرا این سازمان در ایفای وظیفه خود موفق نبوده، نیازمند بررسی است. اما معتقدم به جای یافتن راهکارهای جدید، می بایست نقاط ضعف راهکارهای قبلی شناسایی و مرتفع گردد. 

این کارشناس صنعت خودرو، موقعیت فعلی خودروسازان را فرصتی برای واگذاری اموال مازاد دانست و اظهار داشت: بهتر است به جای آنکه خصوصی سازی را از شرکت های بزرگ آغاز کنیم، این فرآیند را از بخش های کوچک آغاز کنیم تا نقاط ضعف مشخص شود و واگذاری اموال مازاد خودروسازان، فرصت مناسبی برای چنین تجربه ای است.

کاکایی تاکید کرد: واقعیت این است که این روزها در قیمت گذاری کالاهایی همچون سیب زمینی مانده ایم و تعارض نظرات در قیمت گذاری اموال مازاد شرکت ها اتفاق عجیبی نیست. این مشکل ریشه در ابهامات زیادی است که تا برطرف نشود، نمی توان قیمت گذاری بدون شائبه ای انجام داد. ابهام در نرخ تورم، ابهام در نرخ بهره واقعی، ابهام در نرخ واقعی ارز و... مانع اصلی بر سر راه قیمت گذاری شفاف است و امیدواریم مدیران ارشد اقتصادی کشور، با شفاف کردن این ابهامات، فرصت شفافیت در تعیین سایر پارامترهای اقتصادی را هم بدهند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در 9 مردادماه سال جاری عرضه خواهد شد؛

تعیین زمان عرضه سهام پالایشی نفت اصفهان و تهران

در 9 مردادماه سال جاری عرضه خواهد شد؛

تعیین زمان عرضه سهام پالایشی نفت اصفهان و تهران

ارسال نظر