بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

از حذف ارز دولتی تا حذف شیر از سفره مردم/ صنعت غذایی نیازمند رعایت منافع ملی

مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا «زفکا» گفت: کمبود ارز بهانه مناسبی برای حذف ارز دولتی و افزایش قیمت مواد غذایی نیست.
کد خبر : ۱۹۲۷۰۰
پیشنهادی به جای حذف ارز دولتی صنعت دامپروری
جمشید جلیل‌نژاد در گفت‌وگو بابورس نیوز با بیان اینکه در تمام دنیا صنعت دامپروری از حمایت دولت برخوردار است، افزود: حذف احتمالی ارز دولتی، صنعت دامپروری اتفاقی منفی است؛ مگر آنکه سیاست های جبرانی برای حمایت از این صنعت اتخاذ شود.

وی افزود: بهتر است به جای حذف ارز دولتی، انحصار واردات نهاده های دامی برداشته می شد و شرکت های بزرگ دامداری مستقیماً امکان واردات نهاده های دامی را داشتند.

به گفته جلیل‌نژاد، بر اساس بررسی های کارشناسی میزان تولید هر شرکت دامپروری مشخص و همچنین میزان نیاز به نهاده های دامی نیز قابل محاسبه است.

وی تاکید کرد: بر اساس بررسی های کارشناسی با کمی تحلیل که به راحتی امکانپذیر است، می توان ارز تخصیص داده شده به این صنعت را کنترل و رصد کرد.

مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا اظهار کرد: بررسی وضعیت تولید و میزان مصرف نهاده ها در واحدهای کوچک تر تولیدی هم از طریق تشکل های صنفی قابل انجام است. ضمن اینکه می توان عرضه سهمیه بندی شده نهاده های وارداتی را از طریق بورس کالا نیز انجام داد و بدین ترتیب احتمال رانت و سوءاستفاده را به حداقل رساند.

این فعال صنعت دامداری تصریح کرد: صنعت غذایی، صنعتی است که باید منافع ملی در آن لحاظ شود و کمبود ارز بهانه مناسبی برای حذف ارز دولتی و افزایش قیمت محصولاتی که غذای مردم را تشکیل می دهد، نیست.

جلیل نژاد با اشاره به بودجه ای که در گذشته به تامین شیر مدارس اختصاص یافته بود، گفت: این بودحه اکنون قطع شده و طبیعی است که قطع شیر مدارس و یارانه لبنیات، در سال های آینده شاخص سلامت را تحت تاثیر خود قرار دهد و باید هزینه بیشتری صرف درمان شود.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات به صنعت دامپروری نیز آسیب می زند، افزود: با توجه به اینکه حجم تولید سالانه شیرخام در کشور، حدود ۸ میلیون تن است که تقریباً نیمی از آن مصرف صنعتی دارد؛ اگر بابت نیم دیگر شیر که مصرف کننده آن مردم هستند، یک میلیون تن غله نیاز باشد، مابه التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد برای تامین یک میلیون تن غله، حدود ۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این رقم نسبت به کل درآمدهای کشور، رقم سنگینی نیست که بخواهیم ارز دولتی صنعت را حذف کرده و در این بازار التهاب ایجاد کنیم.

بر اساس این گزارش، ظاهراً قرار است، روز پنجشنبه حذف ارز دولتی توسط سران قوا تعیین تکلیف شود. باید در نظر داشت، صنعت دامپروری از صنایعی است که بخشی از نهاده های دامی خود را با ارز دولتی تامین می کند و در صورت حذف ارز دولتی با افزایش بهای تمام شده تولید شیر خام و گوشت قرمز مواجه خواهیم شد که به تبع آن مصرف مواد غذایی یاد شده نیز روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

این در حالی است که قیمت شیرخام و محصولات لبنی سیر صعودی دارد و اگرچه لبنیات در سفره بعضی اقشار حضور کم رنگی دارد؛ اما سودآوری صنعت را افزایش داده است.

«زفکا» از نمادهای موفق صنعت دامپروری است که در سال ۹۷ پرش ۱۲۸ درصدی در سود خالص داشت و در ۲ ماهه ابتدای امسال هم ۵۷ درصد بیش از مدت مشابه سال ۹۷ درآمد شناسایی کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر