بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
صحرایی در همایش انجمن حسابداران خبره ایران تاکید کرد:

رشد ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه/نرخ موثر اوراق طلایی به 24 درصد رسید

مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه در سال های اخیر ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه افزایش یافته است، گفت: اوراق مالی طلایی درسه سال گذشته نرخ موثری بالاتر از 24 درصد داشته است
کد خبر : ۱۹۲۷۶۰

رشد ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه/نرخ موثر اوراق طلایی به 24 درصد رسید

به گزارش بورس نیوز، صحرایی در همایش «تامین مالی از بازارسرمایه» که در محل سالن الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان کرد: در کشور با مشکلات تامین مالی رو به رو هستیم. در عرصه جهانی تامین مالی متکی به اعتبارات بانکی بوده اما پس از بحران‌های جنوب شرقی آسیا و آسیا این رویکرد تغییر کرده و به سمت بازارهای سرمایه تغییر جهت داده است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران نیز به منابع بانکی وابسته بوده و نمودارها نشان از رشد آن دارد. اما اتکای صنایع به تامین مالی از طریق بانک‌ها آنها را ضعیف کرده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه سه ابزار تسهیلات بانکی، اوراق بهادار و اوراق سهام از جمله ابزارهای تامین مالی در کشور هستند، عنوان کرد: باتوجه به شرایط کشور 70 درصد تامین مالی کشور متکی به تسهیلات بانکی است و تنها 5 درصد از آن از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود. این درحالی است که تنها 23 درصد از تامین مالی کشور ژاپن از طریق بانک‌ها صورت گرفته، 26 درصد از طریق بازار سهام و 52 درصد آن را نظام بازار بدهی بر عهده دارد.

صحرایی ادامه داد: عمق تامین مالی کشوربراساس آمارهای دریافتی براساس تسهیلات بانکی است و تنها 6 درصد آن متکی بر بازارهای سرمایه است.

وی با بیان اینکه ساختار تامین مالی در اقتصاد ایران دولتی است، اظهار کرد: این ساختار بر 4 پایه تسهیلات بانکی، بودجه عمرانی دولت، سرمایه‌های خارجی و بازار سرمایه استوار است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در سال 97 بازار سرمایه به دلیل افزایش بازار سرمایه فیزیکی رشد بیشتری به همراه داشت.

صحرایی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد نیازمند تغییر روش تامین مالی از بانک محور بودن به بازار بدهی هستیم، افزود: در نگاهی گذرا در سال 90 بانک‌ها 76 درصد تامین مالی کشور را بر عهده داشتند و این رقم در سال 97 به 86 درصد افزایش یافته است. اما به صورت نموداری تنها یک درصد افزایش را مشاهده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال 97 بازار سرمایه ایران نقش رو به رشدی در تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها داشت.

مدیرعامل شرکت بورس تهران افزایش حجم نقدینگی را یکی از چالش‌های تامین مالی در کشور دانست و گفت: 17500 هزار میلیارد ریال تا آذر 97 حجم نقدینگی در کشور بوده که باعث افزایش فاصله طبقاتی درکشور شده و آسیب‌های زیادی به دهک‌های پایین می‌زند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های این عرصه این است که بیش از 60 درصد تسهیلات بانک‌ها به سرمایه در گردش و کمتر از 15 درصد آنها به ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

به گفته وی، با توجه بعه اینکه بودجه عمرانی کشور در تنگناهای مالی قرار داشته است تامین مالی از طریق این بودجه در سال‌های گذشته روند کاهشی به خود گرفته است و بخش قابل ملاحظه ای از این بودجه نیز محقق نشده است.

صحرایی به نقش اندک سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی نمی توان به سرمایه‌گذاری‌های خارجی متکی بود.

وی عنوان کرد: اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سفارش ساخت و... از جمله ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه هستند که در سال‌های اخیر به تامین مالی کمک کردند.

وی به اوراق مالی طلایی اشاره کرد و گفت: برای عملیاتی شدن این اوراق پس از استفاده از این ابزار دستورالعمل آن اضافه شد که مشکلات آن را کمتر کرده و ابزار قابل ملاحظه ای در تامین مالی بوده است. نرخ موثر این اوراق در سه سال گذشته بالای 24 درصد بوده است.

صحرایی اظهار کرد: در نحوه ثبت این اوراق مشکلات و ابهاماتی وجود داشت که ما از حسابرسان انتظار داریم روش‌های ثبت آن را به بنگاه‌ها آموزش دهند و از مکانیسم آموزشی خود استفاده کرده تا روند یکسان در ثبت این اوراق میان شرکت‌ها استفاده شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر