بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
رئیس هیات مدیره شرکت کارآفرین محور داناسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پیش‌بینی روند بازار سرمایه، نرخ ارز و سکه طلا/ استارت مجدد شاخص پس از اصلاح یک تا ۳ هفته‌ای

شاخص بورس تهران نیازمند اصلاح بوده و فرآیند اصلاح احتمالا بین یک تا ۳ هفته زمان خواهد برد. پس از یک دوره اصلاح و افت قیمت سهم ها، نوسان‌گیران وارد بازی شده و قیمت‌ها رشد خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۲۸۱۲
پیش بینی روند بازار سرمایه، نرخ ارز و سکه طلا/ استارت مجدد شاخص پس از اصلاح ۱ تا ۳ هفته ای

به گزارش بورس نیوز، جهاد برزیگر رئیس هیات مدیره شرکت کارآفرین محور داناسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی خرداد ماه در محدوده ۲۳۴ هزار واحد قرار گرفت. با استفاده از ابزاری همچون پروجکشن فیبوناچی متوجه می شویم شاخص کل در محدوده ۲۳۹ هزار واحدی با مقاومت مواجه است و در صورت ریزش می تواند تا محدوده ۲۲۲ هزار واحد افت کند. 

وی ادامه داد: البته بر اساس رشدهایی که سهم‌ها داشته و بعضی از این رشدها حباب بوده، P بر E اکثر سهم بازار سرمایه افزایش یافته و بخشی از نقدینگی سکه طلا و دلار به سمت بورس و اوراق بهادار تهران سوق یافته به نظر می رسد رشد شاخص کل تا محدوده ۲۶۰ هزار واحدی ادامه داشته و رسیدن شاخص به محدوده ۳۰۰ هزار واحدی پس از تعیین تکلیف اوضاع سیاسی در تیرماه رخ خواهد داد. 

برزیگر افزود: به هر حال شاخص در محدوده ۲۴۰ هزار واحدی در جا زده و برای شکست این مقاومت و عبور از این محدوده نیازمند اصلاح برای رشد مجدد و لمس سقف های بالاتر خواهد بود و این هدف جز با افزایش نرخ ارز محقق نخواهد شد.

این کارشناس بازارهای مالی اضافه کرد: در تیرماه با چند رخداد سیاسی مواجه هستیم. 
نخستین موضوع، افزایش حجم ذخایر اورانیوم کشور است و باید دید واکنش کشورهای اروپایی به این مساله چه خواهد بود. دومین رویداد، تعیین تکلیف پذیرش مقررات FATF و تمدید احتمالی مهلت ایران برای پذیرش FATF و یا بازخوردهای احتمالی کارگروه مربوطه به این موضوع خواهد بود. سومین مساله، نقدکردن سهام توسط حقیقی ها قبل از مجامع است که ریزش سطحی سهم های کوچک و متوسط را در پی داشته است.

وی افزود: البته سهم های شاخص ساز همچون نمادهای گروه پالایشی و پتروشیمی و «اخابر» و... نتوانستند نقدینگی را از سمت شرکت های کوچک و متوسط به سمت خود جذب کنند. ضمن اینکه از قبل هم رشد زیادی نداشتند و با این تفاسیر احتمالا ریزش چندانی هم نخواهند داشت. به هر حال شاخص بورس تهران نیازمند اصلاح بوده و فرآیند اصلاح احتمالا بین ۱ تا ۳ هفته زمان خواهد برد. پس از یک دوره اصلاح و افت قیمت سهم ها، نوسان گیران وارد بازی شده و قیمت ها رشد خواهد کرد.
اگر بر اساس استانداردهای حرفه ای معامله گری عمل کنیم، سرمایه گذاران در چنین مواردی یا به سمت سکه طلا خواهند رفت و یا بدون در نظر گرفتن ارزندگی سهم ها اقدام به نوسان گیری خواهند کرد. برخی نمادهای گروه های دامداری و ساختمانی و تک سهم ها می تواند در این شرایط رشد کند.

برزیگر در رابطه با وضعیت فروش نفت گفت: به نظر می رسد فروش نفت ایران از طریق مجاری غیر رسمی موجب افزایش درآمدهای ارزی دولت شده و از آنجا که فروش ها از مجاری غیررسمی صورت گرفته، این درآمدها به شکل اسکناس ارزی وصول شده و در نتیجه دولت توانسته با تزریق به موقع ارز به بازار، نرخ ارز را کنترل کند. اما مشکل اصلی، موضوع کسری بودجه دولت است. دولت در بودجه ۹۸ فروش ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام با قیمت هر بشکه ۵۸ دلار پیش بینی کرده و  بر اساس همین پیش بینی، بودجه بخش های مختلف را تعیین کرده است. 

وی افزود: فارغ از مسائل سیاسی مختلف که اقتصاد و فروش نفت ایران را تحت تاثیر قرار داده، فروش غیر رسمی نفت هم عمدتا با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی صورت می گیرد که به کسری بودجه دولت دامن می زند و این کسری بودجه معمولا از تیرماه نمایان شده و در دی ماه به اوج خود می رسد. 

اختلاف تورمی در نرخ ارز
رئیس هیات مدیره دانا سرمایه در مورد پیش بینی نرخ ارز اظهار داشت: ارزندگی دلار بر اساس اختلاف تورمی بین کشور مبدا و کشور مقصد و با توجه به بازدهی مرکب یا ارزش زمانی مرکب و مبحث ریاضیات مالی، در محدوده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان قرار گرفته است. نرخ های سامانه نیما البته به دلیل سرکوب تقاضا و لغو برخی درخواست های وارداتی، اختلاف معناداری با نرخ بازار آزاد داشته و این بازار یک بازار متشکل ارزی محسوب نمی شود. 

وی افزود: با توجه به این موضوع، سکه طلا در محدوده ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. البته باید توجه داشت که افزایش نرخ ارز و سوق دادن ۱۷۰۰ تریلیون تومان به سمت بازار ارز و سکه طلا موجب آسیب به تمامی مردم جامعه شده و می بایست سیاست جذب نقدینگی از سمت بانک ها و بازارهای غیر مولد همچون ارز و طلا به سمت بورس و اوراق بهادار (که یکی از عوامل کاهش دهنده نرخ ارز و سکه از فروردین ماه امسال بوده) مد نظر مسوولان قرار بگیرد. ورود نقدینگی به بازار سرمایه به جای بازارهای غیر مولد از اتفاقاتی است که هم به کنترل تورم کمک می کند و هم به تحقق شعار امسال یعنی رونق تولید منجر خواهد شد. 

حفظ دارایی سرمایه‌گذاران
برزیگر تصریح کرد: نمی توان نیازهای سرمایه گذاران جهت حفظ ارزش دارایی هایشان را نادیده انگاشت؛ اما سپرده های ارزی بانک های معتبر دولتی و بورس سکه طلا و اوراق مبتنی بر کالا و... می تواند هم نیازهای سرمایه گذاران را برطرف سازد و هم نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد. سازوکار مهندسی مالی که در بازار سرمایه ما وجود دارد و در بورس های جهانی هم اثر مثبت و مطلوبی بر جای گذاشته، (مانند بورس زعفران و معادلات آتی و بورس اوراق مشتقه و ...) و ترویج فرهنگ سرمایه گذاری در بورس و آموزش سرمایه گذاری در بازار سرمایه و کسب بازدهی بالاتر از تورم می تواند نیاز مردم ایران را مرتفع کند. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: انتظار می رود سرمایه گذاران با نگاه علمی و کارشناسی به هر بازار، اقدام به سرمایه گذاری در آن بازار کنند . مثلا علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه املاک، تجربه رشدهای سال ۸۲ تا ۸۴ ، رشد ۸۸ تا ۹۲ و رشد ۹۷ بازار ملک را به عنوان فقط یک سمت سکه ببینند و دوره های رکود در این بازار را هم مد نظر قرار دهند.

به قول فردوسی بزرگ «چنان نقد بازی کند روزگار / که بنشاندت پیش آموزگار »
وی تاکید کرد: هر بازاری، حرکت سینوسی داشته و سرمایه گذاران باید حرکات بازار و وضعیت هر صنعت را مد نظر قرار دهند. مقاومت شاخص کل در محدوده ۲۴۰ هزار واحد و درجا زدن در این محدوده، باعث ضرر و زیان تمام سهامداران است و سرمایه گذاران حرفه ای در زمان اصلاح بازار از سهم خارج شده و پس از اتمام اصلاح بازار، مجددا اقدام به خرید و فروش می کنند. 

برزیگر تصریح کرد: بنابراین رفتار نوسان گیران در روزهای اخیر، منطقی به نظر می رسد. سرمایه گذاران حتما باید با تحلیل و شناخت کافی اقدام به معامله کنند و از سرمایه گذاران می خواهیم با آگاهی کامل وارد بازار شوند.بورس کشور ما بورس ارزانی است. برای مثال هیچ جای دنیا سهم شرکت بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان که افتخار خاورمیانه محسوب می گردد، این قدر نازل نیست.

رئیس هیات مدیره دانا سرمایه در خاتمه گفت: مجموعه دانا سرمایه با برگزاری بیش از ۲۴۵ دوره آموزشی با مجوز وزارت علوم و فارغ التحصیلی بیش از ۸ هزار نفر و ایجاد اشتغال برای هزاران نفر، در سراسر کشور در راستای تحقق این مهم گام برداشته است. پشتیبانی اطلاعات از طریق پایگاه خبری تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند پایگاه خبری دانا سرمایه و پایگاه خبری رسانه بورس این مهم انجام شده است. ضمن اینکه استفاده از پتانسیل های رسانه هایی همچون رسانه ملی و بورس نیوز و... برای آگاهی بخشی به مردم در مسیر کمک به کاهش تورم و کمک به رونق تولید از ویژگی های دانا سرمایه بوده است.  

 علاقه‌مندان به شرکت در همایش‌های رایگان و دوره‌های آموزشی دانا سرمایه در جنوب کشور جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۷۰۰۳۳۰۰۱ و در شهر تهران با شماره ۰۹۱۹۷۲۷۳۰۰۴ تماس گرفته و یا نام و نام خانوادگی خود را پیامک کنند تا با اصول معامله و نحوه نوسان گیری از بورس اوراق بهادار، بورس کالا، سکه‌های یک‌روزه بانکی و... آشنایی حاصل کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر