بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
گزارش توجیهی افزایش سرمایه «وزمین» منتشر شد که بر اساس آن، پیش‎بینی‎های هیئت مدیره از سودآوری در سال جاری حکایت می‎‏کند اما...
کد خبر : ۱۹۲۸۳۶

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بانک «ایران زمین» برخلاف سال 96 که به سود 75 ريالی به ازای هر سهم دست یافته بود، در سال 97 عملکرد خوبی نداشت و متحمل زیان 5214 ريالی شد.

به این ترتیب، این بانک با سرمایه اسمی ‏4000 میلیارد ريالی، 2556 میلیارد ريال زیان انباشته دارد.

پرش چهارگام این بانک به سمت افزایش سرمایه / «وزمین» از سودآوری سخن گفت

از همین رو، طی چند مرحله، افزایش سرمایه تا مبلغ 22000 میلیارد ريال، از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی در دستور کار بانک «ایران زمین» قرار گرفت و در انتظار تأیید حسابرس قرار دارد.

هدف از این اقدام، بهبود نسبت کفایت سرمایه، اصلاح ساختار مالی و سرمايه و خروج از شموليت ماده 141 قانون تجارت عنوان شده است.

در مرحله اول، با 150 درصد افزایش، مبلغ سرمایه اسمی‏به 10.000میلیارد ريال خواهد رسید و تا پایان سال 1402، طی سه مرحله دیگر، سرمایه 22000 میلیارد ريالی ثبت خواهد شد.

پرش چهارگام این بانک به سمت افزایش سرمایه / «وزمین» از سودآوری سخن گفت

بر این اساس، در صورت عدم افزایش سرمایه، نسبت کفایت سرمایه منفی 3.8 خواهد بود و البته حتی با انجام افزایش سرمایه نیز این رقم منفی خواهد بود؛ البته با رقم یک.

اما در سال 99 این نسبت مهم در صنعت بانکداری به سطح مثبت 3.3 خواهد رسید و در سال 1402 از رقم 8 عبور خواهد کرد و به میزان قابل قبول بانک مرکزی دست خواهد یافت.

پرش چهارگام این بانک به سمت افزایش سرمایه / «وزمین» از سودآوری سخن گفت

«وزمین» برآورد کرده در صورت ورود سرمایههای جدید، سال 98 را با سود خالص 331 میلیارد ريالی به پایان خواهد رساند؛ در غیر این صورت، متحمل زیان 631 میلیارد ريالی خواهد شد.

نکته جالب توجه در گزارش هیئت مدیره این است که پیش‎بینی شده حتی با اعمال افزایش سرمایه، تراز درآمد بانک تا سال 1400 منفی خواهد بود.

از سوی دیگر این نکته را نیز باید مدنظر داشت که برآوردهای هیئت مدیره حاکی از آن است که حتی در صورت عدم انجام افزایش سرمایه، سال 1402 سال خوبی برای «وزمین» خواهد بود و دست‌یابی به تراز درآمدی مثبت پیش‌بینی شده است.

پرش چهارگام این بانک به سمت افزایش سرمایه / «وزمین» از سودآوری سخن گفت

در مجموع، امید می‏رود با ورود سرمایههای جدید، شاهد بهبود اوضاع بانک «ایران زمین» باشیم و مثبت شدن عوامل اثرگذار بر فعالیتهای بانکی را به چشم ببینیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر