بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گمرک نمی‌تواند حق قانونی مردم را از آنها دریغ کند. اگرچه در قانون ذکر شده مسافر می‌تواند 80 دلار بار مسافرتی با خود به همراه داشته باشد اما در این قانون درباه کالاهایی وارداتی صحبتی نشده، لذا افراد می‌توانند از این 80 دلار برای واردات گوشی همراه استفاده کنند.
کد خبر : ۱۹۲۹۲۱

به گزارش بورس نیوز، محمدجواد آذری جهرمی درباره رجیستری موبایل مسافرتی، اظهار کرد: در قانون جاری هر مسافر می‌تواند بار به ارزش 80 دلار با خود به همراه داشته باشد، این قانون گمرک بوده و ارتباطی با دیگر حوزه‌ها ندارد.

وی افزود: گمرک نمی‌تواند حق قانونی مردم را از آنها دریغ کند. اگرچه در قانون ذکر شده مسافر می‌تواند 80 دلار بار مسافرتی با خود به همراه داشته باشد اما در این قانون درباه کالاهایی وارداتی صحبتی نشده، لذا افراد می‌توانند از این 80 دلار برای واردات گوشی همراه استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: واردات کالا به ارزش 80 دلار توسط مسافران محدودیتی نداشته و باید مابه‌التفاوت بار مسافرتی بیش از 80 دلار محاسبه و مسافر آن را پرداخت کند، در این موضوع باید به دو نکته توجه شود؛ یکی اینکه فرد باید مسافر باشد، دیگر اینکه تا 80 دلار معافیت دارد.

این عضو کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: رجیستری گوشی های مسافری برای رعایت حق قانونی مردم مهیا شد. در دوره‌ای اتصال بین گمرک و ناجا در دولت الکترونیک فراهم نبود که با پیگیری‌های انجام شده این ارتباط فراهم شد.

آذری جهرمی تاکید کرد: بازار رسمی واردات بنا به عواملی مانند مشکلات ارزی، ثبت سفارش و... توانایی واردات را نداشت. در نتیجه توزیع‌کنندگان گوشی همراه از ظرفیت ایجاد شده به دلیل عدم اتصال ناجا و گمرک استفاده می‌کنند و به اسم مسافری-که عملا مسافر نیست- گوشی وارد کردند.

وی تصریح کرد: با تلاش وزارت صمت و بانک مرکزی این مشکلات در بازار رسمی رفع شد و در حال حاضر واردات گوشی همراه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر با تلاش گمرک و نیروی انتظامی سامانه رجیستری به این مراکز متصل شد. در نتیجه در حال حاضر از یک سو واردات از کانال‌های رسمی رخ می‌دهد و از سوی دیگر رجیستری موبایل مسافرتی نیز براساس قانون-واردات 80 دلاری- امکانپذیر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اخبار مبنی بر کاهش قیمت موبایل، گفت: در این باره نظری ندارم زیرا مسئول بازار و تجارت موبایل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر