بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
آنچه در مجمع والبر گروه سرمایه گذاری البرز مطرح شد:

رشد 70 درصدی سودخالص والبر

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری البرز گفت: باتوجه به اینکه در سال گذشته سود خالص شرکت رشد 70 درصدی را تجربه کرده می توان گفت برای چهارمین سال متوالی این شرکت موفق به اخذ رتبه در زمینه سودآوری شده است.
کد خبر : ۱۹۳۰۲۰

به گزارش بورس نیوز، اکبربرندگی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری البرز در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که با حضور 69.74 درصدی سهامداران برگزارشد، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور،اثرات سیاست ها انقباضی پولی و مالی دولت برصنعت دارو به همراه افزایش افزایش تنش های ارزی در کناریکی از بارزترین مشخصه های صنعت دارویی، یعنی رقابت شدید و اتکای مضاعف آن بردانش و فناوری روز،تصمیم گیری و سیاست گذاری در این عرصه رابه مراتب پیچیده تر از پیش کرده اما با این وجود هیات مدیره شرکت در سایه لطف الهی و حمایت سهامداران و با اتخاذ تدابیر نوآورانه توانست مجموعه شرکت های گروه را از طریق شناسایی نقاط ضعف و قوت تا حد امکان با وضعیت موجود هماهنگ کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 97 باتوجه به استراتژی های بلندمدت شرکت، بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری ها، حرکت در جهت نوآوری و ارائه محصولات جدید، تسریع در انجام پروژه های توسعه ای، حرکت در جهت اصلاح خطوط تولیدی مطابق استانداردهای داخلی و بین المللی، هماهنگی فعالیت ها و تحقق هم افزایی عملیات تداوم یافت و به دنبال آن سودخالص تلفیقی نیز 81 درصد رشد یافت.

برندگی با اشاره به رشد 46 درصدی سود عملیاتی تلفیقی گفت: سود ناخالص تلفیقی نیز نسبت به سال 96رشد 34 درصدی را تجربه کرد همچنین حتی باوجود تحریم ها و مشکلات مربوط به نقل و انتقالات پول توانست 151 میلیارد ریال فروش صادراتی کسب کند.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری البرز خاطرنشان کرد: در سال گذشته به دلیل شرایط تحریم حاکم برکشور و لزوم اولویت تامین نیازداخل کشور، وزارت بهداشت در زمینه صدور مجوزهای صادراتی بسیار سخت گیری کرد.

وی با بیان اینکه درآمدهای عملیاتی شرکت در سال گذشته نسبت به سال 96، 21 درصد افزایش یافت، افزود: درآمدحاصل از سرمایه گذاری شرکت نیز رشد 15 درصدی راتجربه کرد.

برندگی با اشاره به رشد 17 درصدی سود عملیاتی گفت: در سال گذشته سود خالص شرکت نیز رشد 70 درصدی را تجربه کرده بنابراین می توان گفت برای چهارمین سال متوالی این شرکت موفق به اخذ رتبه در زمینه سودآوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 45 محصول جدید توسط شرکت گروه سرمایه گذاری البرز روانه بازار شد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری البرز تصریح کرد: از جمله برنامه های مهم شرکت در سال جاری می توان به مواردی از جمله ورود به بازار محصولات جدید دارویی، تدوین راهکارها و استراتژی های عملیاتی همراه با افزایش سهم صادرات در فروش شرکت های گروه، ادامه اجرای اصلاحات GMP درشرکت های دارویی گروه البرز، تمرکز بر اجرای پروژه های شرکت تابع، افزایش سرمایه شرکت‌های گروه در سال 99 و مشارکت با شرکت های داخلی در جهت تکمیل سبد محصولات و بهره گیری از ظرفیت داخلی اشاره کرد.

براساس این گزارش، در ادامه مجمع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیلمی خوانید:


صنعت دارو در سال 97

در سال 97 صنعت دارو با شرایط سختی مواجه شد. در پی افزایش حجم مطالبات شرکت های داروسازی از مراکز دولتی و انباشت بخش قابل توجه ای از منابع مالی این شرکت ها در بیمارستان‌ها و داروخانه های دولتی، تنگنای مالی و نقدینگی صنعت بیش از پیش شده و این امر سبب افزایش دوره وصول مطالبات به بیش از یکسال در صنعت دارو شده و هزینه های مالی از طرف دیگر به شذت افزایش یافت که این امر منجر به کاشه حاشیه سودخالص صنعت داروسازی شد از طرف دیگر باتوجه به ظرفیت مازاد ایجادشده در این صنعت و اعطای پروانه های بی شمار در اکثر داروهای ژنریک ، رقابت و جنگ تخفیففاتی شدت گرفته و این امر نیز به نوبه خود سبب کاهش سودآوری و تنگنای مالی بیشتر صنعت شد ازسویی دیگر در پی نوسانات ارزی سال 97 نیز هزینه مواد اولیع به شدت افزایش یافته و به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا تبادلات مالی و نقل و انتقالت بانکی برای خرید مواد از منابع خارجی در وضعیت سختی قرار گرفت.علی رغم آنکه بارها اعلام شده که صنعت دارو در زمره تحریم ها قرار نمی گرد اما در عمل امتناع اکثرمنابع خارجی از فروش مواد اولیه به شرکت های دارویی ایرانی و محدود شدن کانال های خرید مواد هزینه سنگینی را به شرکت های دارویی تحمیل کرده است.

باتوجه به موارد ذکر شده،افزایش قیمت درخواست شده توسط شرکت های داروسازی متناسب با افزایش هزینه های صورت گرفته در صورت دارو انجام نشد و سبب تشدید مشکلات نقدینگی و تولید در صنعت شد البته از نکات مثبت سال 97 می توان به حمایت وزارت بهداشت از داروهای تولیدی در مقابل واردات دارو و تزریق مبلغ قابلتوجه ای نقدینگی همچون سال قبل از آن بهص تعت دارو اشاره کرد همچنین درخصوص شاخص های عملکردی می توان بیان کرد که باتوجه به گزارش های مالی سال 97 شرکت های داروسازی می توان گفت که صنعت دارو به طور متوسط حاشیه سودناخالص 48 درصدی، حاشیه سود عملیاتی 39 درصدی و حاشیه سودخالص 22 درصدی را تجربه کرده که نسبت به سال 96 به میزان 8 درصد افزایش یافته است.با این وجود عملکرد شرکت‌های تابعه گروه سرمایه گذاری البرز، مطلوب بوده به طوری که رد دوره مورداشاره به طور متوسط افزایش 41 درصدی سودعملیاتی را تجربه کرده اند و شرکت البردارو نیز مطابق سنوات گذشته مقام اول سودآوری را در بین شرکت های داروسازی به دست آورد.

حاشیه سودخالص شرکت های گروه البرز نیز به طور متوسط معادل 23 درصد بوده که از میانگین صنعت در سال 97 بالاتر است.

لازم به ذکر است که گروه البرز در میان سایرگروه های دارویی بورسی نیز بیشترین حاشیه سودخالص را به خود اختصاص داده است



جایگاه گروه سرمایه گذاری البرز درصنعت

مجموعه گروه سرمایه گذاری البرز بعنوان دومین هلدینگ بزرگ دارویی کشور نقش قابل توجه ای در تولید و توزیع دارو، تولید مواد اولیه و واردات داروهاس یاخته شده ایفا می کند. براین اساس در سال 97 مجموعه سرمایه گذاری البرز بالغ بر 12 درصد از سهم بازار عددی داروهای تولید داخل کشور را به خود اختصاص داده است.

درصنعت دارو،شرکت البردارو با کسب رتبه اول سودآوری بعنوان سودآورتین شرکت صنعت دارو همانند 4 سال اخیر انتخاب شده است.

در بخش واردات شرکت کی بی سی پس از عرضه سهام آن در بورس بعنوان اولین و تنها شرکت بازرگانی دارو توانست هشتمین واردکننده بزرگ داروی کشور را کسب کند. لازم به ذکر است این شرکت بازوی اجرایی وزارت بهداشت در واردات بخشی از واکسن های موردنیاز کشور است در مقاطع حساسی از سال 97 اقدام به تامین داروهای فوریتی و ضرورتی موردنیاز کشور برای این وزارتخانه کرده است.

درحوزه توزیع دارو شرکت پخش البرز جایگاه پنجمین توزیع کننده دارو را تثبیت کردع و در کل سبد دارو و غیردارو رتبه 4 کشور را دارا است.

در تولید مواد اولیه دارویی شرکت تولید مواد اولیه البرز بالک توانسته بعنوان بزرگترین تولیدکننده مواد اولیه غیرنارکوتیک در کشور باشد.

شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز توانسته بعنوان یک شرکت سرمایه گذاری موفق در زمینه بازار سرمایه شناخته شود و رتبه 1 شفافیت اطلاعات در بورس و بازدهی بالاتر از متوسط بازار طی 5 سال اخیر را کسب کند.

شرکت داروسازی تولید دارو با در اختیار داشت 11 خط تولیدی یکی از متنوع ترین ظرفیت های تولید داروی کشور را داراست.



تاریخچه گروه سرمایه گذاری البرز


گروه سرمایه گذاری البرز فعالیت خودرا در سال1345با تمرکز بر تولید و توزیع فرآورده های دارویی، محصولات شوینده و مواد غذایی آغاز نمود. موفق گردید در همان سال های آغازین فعالیت نام خود را به عنوان مجموعه ای پیشرو در صنعت ایران ثبت نماید. از مهم ترین شرکت های گروه سرمایه گذاری البرز دردهه 50می توان به شرکت های تولید دارو، ایران دارو و کی بی سی، تولید کنندگان محصولات دارویی و آرایشی ، بهداشتی با برندهای مطرح دنیا، شرکت تولی پرس، اولین شرکت تولید کننده پودر لباسشویی با برند ایرانی(شوما و دریا)، شرکت کیوان، از خوش نام ترین شرکت های تولید شیرینی و شکلات و شرکت پخش البرز با دارا بودن گسترده ترین شبکه توزیع محصولات حوزه سلامت در کشور نام برد.

در سال های اخیر استراتژی کلان گروه سرمایه گذاری البرز تمرکز بر صنعت دارو و خروج از سایر فعالیت ها بوده که بر این اساس زنجیره کاملی از تولید مواد اولیه، تولید محصول، بازرگانی و توزیع محصولات و فرآورده های دارویی در مجموعه شرکت های گروه ایجاد شده است. گروه سرمایه گذاری البرز به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با بیش از18000سهامدار حقیقی و حقوقی و13شرکت تابعه(که از شرکت های خوش نام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشند) وبیش از 3200 نفرنیروی انسانی متخصص و کارآزموده، بخش قابل توجهی از تولید و عرضه محصولات دارویی کشور را بر عهده گرفته است.

شركت سرمايه‌گذاري البرز (سهامي عام) ابتدا در سوم دی ماه 1345 بنام شركت يكدل طي شماره 11168 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتی تهران ثبت گرديده و سپس براساس تصميم مجمع عمومي فوق‌العاده مورخ 27/8/1350، نوع آن از شركت سهامي به شركت سهامي خاص تبديل شده و نام آن به شركت سهامي خاص يكدل اصلاح شده است. به استناد صورت جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده مورخ 22 تير ماه 1353 نام شركت از شركت سهامي خاص يكدل به شركت سرمايه‌گذاري البرز (سهامي خاص) تغيير يافته است. متعاقباً طبق صورت‌جلسـه مجمع عمومي فوق‌العاده, مورخ سوّم مرداد ماه 1353 نوع شركت از ً سهامي خاص به سهامي عام تبديل شده و نام فعلي آن شركت سرمايه‌گذاري البرز (سهامي عام) مي باشد.

موضوع شركت براساس دومين ماده اساسنامه عبارتست از سرمايه‌گذاری و مشاركت در شركت ها و مؤسسات توليدی، بازرگانی، ساختمانی و خريد و فروش سهام آنها و خريد و فروش اوراق بهادار و اوراق قرضه و انجام هر گونه عمليات بازرگاني مجاز مربوط به موضوع شركت.

سرمایه شرکت و تغیییرات آن

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 600 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله به شرح زیر به مبلغ 4.800.100 میلیون ریال براساس مصوبه مجمع فوق العاده افزایش سرمایه سال 97 افزایش یافته است.

آخرین تغییر در سرمایه شرکت مبلغ 1100 میلیاردریال بوده که به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 24/1/98 سرمایه شرکت از مبلغ3.700/1میلیاردریال به4.811/1میلیاردریال معادل 30 درصد از طریق مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران انجام پذیرفته و ثبت آن در سال 98 انجام خواهد شد.

رشد 70 درصدی سودخالص والبر

ترکیب سهامداران شرکت


ترکیب سهامداران شرکت در تاریخ 29/12/97 به شرح جدول زیر است:


رشد 70 درصدی سودخالص والبر

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

شرکت گروه سرمایه گذاری البرز در تاریخ 30/11/53 بعنوان اولین شرکت سرمایه گذاری با نماد والبر در بورس اوراق بهادار تهران درج شد. وضعیت سهام شرکت سرمایه گذاری البرز در سه سال اخیر به شرح زیر است:

رشد 70 درصدی سودخالص والبر

روند ارزش بازار گروه سرمایه گذاری البرز در سال های اخیر



رشد 70 درصدی سودخالص والبر
رشد 70 درصدی سودخالص والبر

این جدول حاکی از رشد 21 درصدی فروش خالص تلفیقی گروه سرمایه گذاری البرز در سال 97 در مقایسه با سال 96

رشد 34 درصدی سود ناخالص تلفیقی گروه سرمایه گذاری البرز در سال 97 در مقایسه با سال 96

رشد 46 درصدی سودعملیاتی تلفیقی گروه سرمایه گذاری البرز در سال 97 در مقایسه با سال 96

رشد 81 درصدی سودخالص تلفیقی گروه سرمایه گذاری البرز در سال 97 در مقایسه با سال 96

رشد 70 درصدی سودخالص والبر




اهم فعالیت های انجام شده در سال مالی 97


رشد 70 درصدی سودخالص والبر



صادرات محصولات

در سالی که گذشت، شرکت های گروه سرمایه گذاری البرز علی‌رغم انواع تحریم ها و کشلات مربوط به نقل و انتقال پول در مجموع توانسته اند فروشی بالغ بر 151 میلیاردریال درحوزه صادرات کسب کنند.در سالی که گذشت به دلیل شرایط تحریم حاکم برکشور و لزوم اولویت تامین نیازداخل کشور، وزارت بهداشت در زمینه صدور مجوزهای صادراتی بسیار سخت گیری کرد. اهم فعالیت های انجام شده در قالب این بخش عبارتند از :



رشد 70 درصدی سودخالص والبر


رشد 70 درصدی سودخالص والبر

آخرین وضعیت ثبت محصولات شرکت ها در کشورهای هدف به شرح ذیل است:



رشد 70 درصدی سودخالص والبر

افزایش شفافیت اطلاعاتی گروه سرمایه گذاری البرز


رشد 70 درصدی سودخالص والبر
رتبه شفافیت اطلاعاتی گروه سرمایه گذاری البرز براساس آخرین اطلاع رسانی رسمی منتشر شده توسط سازمان بورس رتبه 42 بوده که نسبت به سال گذشته بهبود نسبی یافته است همچنین در این اطلاع رسانی رتبه شفافیت اطلاعاتی گروه سرمایه گذاری البرز در بین هلدینگ‌های بورسی از رتبه 4 در سال بع رتبه 1 ارتقا یافته است.

از دیگر دستاوردهای گروه البرز در حوزه شفافیت اطلاعاتی می توان به کسب رتبه برتر شفافیت اطلاع رسانی فرابورس توسط سرمایه گذاری اعتلا البرز و دریافت لوح تقدیر از ریاست سازمان بورس اشاره کرد.



پروژه ها و طرح های توسعه ای:

رشد 70 درصدی سودخالص والبر

عرضه 45 محصول جدید در شرکت های دارویی گروه البرز در سال 97

رشد 70 درصدی سودخالص والبر


توسعه همکاری های بین المللی


نشست و تشکیل جسات تخصصی با شرکت های خارجی در زمینه تولید مواداولیه دارویی، تولید محصولات دارویی، تولید مکمل های دارویی، صادرات ووواردات، انتقال دانش فنی و تکنولوژی، وسایل و تجهیزات بسته بندی، طراحی خطوط تولید و مهندسی تولید تجهیزات و مواداولیه بسته بندی در سال 97

همکاری دو جانبه با هیات امنای ارزی جهت تامین نیازهای ضروری کشور در حوزه اقلام مصرفی و تجهیزات پزشکی

حضور در نمایشگاه ایران فارما

حضور در نمایشگاه Cphl

حضور در نمایشگاه ایران هلث

شرکت در نمایشگاه بین المللی قطر- خودکفایی 2018

حضور در کنگره Esmo Asia

حضور در کنگره Praugue Onco

اخذ نمایندگی از شرکت های عمده فروشی Dano Saglik وINC Pharma ترکیه و ثبت این دو در شرکت سازمان غذا و دارو جهت واردات داروهای فوریتی

گسترش فعالیت مشترک با شرکت آلدویونیون اسپانیا در زمینه بازاریابی و فروش داروهای تنفسی از طریق تمدید نمایندگی انحصاری شرکت



اهم برنامه های آتی شرکت گروه سرمایه گذاری البرز

هیات مدیره شرکت گروه سرمایه گذاری البرز به منظور حفظ و حراست از حقوق صاحبان سهان که وظیفه سنگینی بردوش مدیریت است کوشش کرده از طریق سیاست گذاری و ایفای نقش راهبری با ایجاد رابطه منطقی با شرکت های زیرمجموعه موجباتی را فراهم آورد تا شرکت ها یتوانند با برنامه ریزی لازم از ظرفیت عهای قابل دسترسی و عملی مجموعه ها به گونه ای کارا و اثربخش بهره گیری کند. در این خصوص برنامه های آتی و هدف شرکت گروه سرمایه گذاری البرز ساختن مجموعه اینگونه است که حرکت به سمت هدف مذکور مستلزم شناسایی و بکارگیری شیوه های مختلف برای بهره ور ساختن هرچه بیشتر زمینه های سودآور . نقاط ق.ت شرکت های تابعه و ترمیم نسبی نقاط ضعف و زمینه های آسیب پذیر فعالیت های تولیدی و بازرگانی گروه بوده که با انجام اصلاحاتی در ساختارهای مالی،فنی، مدیریتی و نیروی انسانی صورت پذیرفته و همچنان نیز تداوم دارد، عملی خواهد شد.

باتوجه به مراتب فوق، اهم برنامه های آتی هیات مدیره شرکت به شرح ذیل است:

1) ورود به بازار محصولات جدید دارویی در راستای تکمیل بیشتر سبد محصولات مجموعه

2) تدوین راهکارها و استراتژی های عملیاتی همراه با افزایش سهم صادرات در فرشو شرکت های گروه

3) ادامه اجرای اصلاحات GMP در شرکت های دارویی گروه البرز

4) تمرکز بر اجرای پروژه شرکت های تابعه

5) افزایش سرمایه شرکت های گروه در سال 98

6) مشارکت با شرکت های داخلی در جهت تکمیل سبد محصولات و بهره گیری از ظرفیت های داخلی



لازم به ذکر است، در پایان مجمع براساس رای گیری انجام شده سود 270 ریایل به هر سهم تخصیص یافت همچنین حضق حضور اعضای غیرموظف 14444444 ریال و پاداش هیات مدیره نیز 3333 میلیون ریال تعیین شد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر