بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کمبود قطعات یدکی در بازار به یکی از معضلات صاحبان خودروهای خارجی تبدیل شد زیرا قطعات این نوع خودروها به صورت CKD وارد کشور می‌شد و تنها فرآیند مونتاژ آن در کشور انجام می‌شد.
کد خبر : ۱۹۳۱۱۶

به گزارش بورس نیوز، ولی ملکی درباره کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار، اظهارکرد: پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کمبود قطعات یدکی در بازار به یکی از معضلات صاحبان خودروهای خارجی تبدیل شد زیرا قطعات این نوع خودروها به صورت CKD وارد کشور می‌شد و تنها فرآیند مونتاژ آن در کشور انجام می‌شد.

وی افزود: شرکت خودروسازی سایپا متعهد شده حدود 350 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد. از این تعداد 40 هزار دستگاه خودرو واگذار شده و 60 هزار دستگاه دیگر نیز به زودی تحویل داده می‌شود.

نماینده مردم مشکین شهر در خانه ملت ادامه داد: از 350 هزار خودرو متعهد شده 200 هزار دستگاه دیگر در حال آماده شدن بوده و به مردم تحویل داده می‌شود. طبق گفته‌های مدیرعامل سایپا، این شرکت قادر به تحویل 50 هزار دستگاه خودرو باقیمانده نیست و باید برای آن جایگزین در نظر گرفته شود؛ این 50 هزار دستگاه شامل 14 هزار برلیانس، 34 هزار انواع رنو و 1700 دستگاه ولوو( خودروی سنگین) است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: به گفته مدیرعامل سایپا تحویل 1700 دستگاه خودروی ولوو امکان‌پذیر نخواهد بود. از یک سو امکان تامین قطعات موردنیاز تولید ولوو وجود ندارد و از سوی دیگر شرکت باید 2 هزار میلیارد تومان به ازای تحویل این تعداد خودرو زیان را متحمل شود. به طور مثال مردم در زمان ثبت نام 50 میلیون تومان پیش‌پرداخت واریز کردند اما قیمت این خودرو در حال حاضر به یک میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم توضیح داد: تامین نکردن قطعات یدکی به معنای ناتوانی در ارائه خدمات پس از فروش است. 80 درصد قطعات موردنیاز تولید برخی از خودروها، وارداتی بوده و در وضعیت فعلی که واردات صورت نمی‌گیرد تولید این خودروها نیز ممکن نیست.

وی تاکید کرد: نبود قطعات یدکی موردنیاز خودروهای چینی در حوزه ارائه خدمات پس از فروش بوده و در شرایط فعلی باید افرادی که به دنبال واردات خودروهای خارجی هستند پاسخگو باشند زیرا در صورت بومی شدن تولید خودرو بسیاری از این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

ملکی گفت: باوجود اینکه چین از نظر اقتصادی رقیب آمریکا بوده اما به دلیل تهدیدهایی مانند قطع روابط تجاری از تحویل قطعات یدکی خودرو به ایران خودداری می‌کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر