بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
یک مقام مسئول در سرمایه‌گذاری سلیم عنوان کرد:

مزیت منحصر به فرد صنعت لوازم خانگی ایران در امسال

امین دخت با اشاره به چشم‌انداز صنعت لوازم خانگی گفت:فعالیت در بازار سرمایه کشور و آشنایی با ابزارهای جدید مالی در این بازار برای ادامه فعالیت شرکت‌های تولید لوازم خانگی ضروری است.
کد خبر : ۱۹۳۵۵۰

مزیت منحصر به فرد صنعت لوازم خانگی ایران در امسال

حسین امین‌دخت، معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصادی هلدینگ سرمایه‌گذاری سلیم در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی در گفت‌وگو با بورس نیوز گفت:صنعت لوازم خانگی جزء صنایع مادر محسوب شده که در کشور ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند و از جمله صنایعی است که طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شود و هر خانواده با هر سطح درآمدی نیازمند خریداری آن محصولات خواهد بود.

هم‌چنین زنجیره تولید در این صنعت به نحوی است که صنایع بالادستی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمینیز با آن در ارتباطی مستقیم هستند. به همین جهت است که صنعت لوازم خانگی در تمامی ‌دنیا به عنوان شتاب دهنده توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

وی افزود: میانگین فروش 800 میلیارد تومانی شرکت‌های فعال در این صنعت البته با نرخ‌های دولتی و در حدود 2000 میلیارد تومانی به صورت آزاد و گردش مالی 4000 میلیارد تومانی کل صنعت در طی سال 1397 در زمینه محصولات خانگی حاکی از اهمیت بالای صنعت در اقتصاد کشور می‌باشد.

در این صنعت 1564 واحد تولیدی ضمن ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فعالیت خود، موجب گسترش دامنه ایجاد مشاغل از طریق سایر صنایع وابسته نظیر فولاد و پتروشیمی در سیستم اقتصادی کل کشور نیز خواهد شد.

امین دخت فرصت‌های پیش‌روی این صنعت را چنین عنوان کرد: از مهمترین فرصت‌های موجود در این صنعت می‌توان به مواردی نظیر فرصت استفاده از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، حمایت دولتی در زمینه تخصیص ارز ، رشد کیفیت محصولات تولیدی و رقابت قیمتی محصولات با کالاهای مشابه خارجی اشاره کرد. با افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی از ورود کالای قاچاق و بی‌رویه محصولات خارجی نیز کاسته و زمینه رونق، اشتغال و تولید داخلی را فراهم می‌آورد.

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی هلدینگ سرمایه‌گذاری سلیم ضمن تاکید به این نکته که صنعت لوازم خانگی یکی از اساسی‌ترین و استراتژی‌ترین صنایع جهت حمایت از تولید ملی و رونق تولید و توسعه صادرات با محوریت کشورهای همسایه است، گفت: رشد نرخ ارز از یک طرف منجر به ایجاد توان رقابتی برای محصولات شرکت شده و از سوی دیگر تهیه مواد اولیه تولید را با مشکل مواجه کرده است.

رکود اقتصادی، تحریم ها، مشکلات نقل و انتقال پول و تورم منجر به کاهش فروش در این صنعت شده و در صورت ادامه، مشکلات غیر قابل جبرانی را به بار خواهد آورد.

وی نقاط قوت صنعت را چنین عنوان کرد: قرار گرفتن در سال رونق تولید و بحران سیل اخیر در ابتدای سال باعث ایجاد تقاضای بیش از حد در صنعت لوازم خانگی شده است و طرح افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، کمک‌های ارزی دولت، وجود شرکت‌های فعال قدیمی با برندهای نام آشنا، دارایی‌های فیزیکی اعم از زمین، ساختمان و ماشین‌آلات به نرخ گذشته از جمله مهم‌ترین نقاط قوت موجود در این صنعت هستند.

امین دخت ادامه داد: افزایش هزینه عوامل تولید، عدم تخصیص ارز دولتی در زمان مناسب، هزینه‌های مالی سنگین و نیز وجود واحدهای زیرپله‌ای و غیر استاندارد که اقدام به تولید محصولات و شکستن نرخ می‌نمایند از جمله نقاط ضعف این صنعت است.

به گفته وی مهم‌ترین و اساسی‌ترین نقطه ضعف صنعت لوازم خانگی را واردات گسترده و کالاهای قاچاق در این صنعت است که صنعت فوق بیشترین واردات کالای کشور را در سال‌های اخیر به‌خود اختصاص داده و چالش عظیمی را پیش‌روی تولید ملی نمایان ساخته و روز به روز بر عمق این فاجعه افزوده می‌شود.

هم‌چنین بحران امروز مجموعه‌های دارای برند مهم صنعت تولیدی کشور را باید در مسایلی هم‌چون نحوه واگذاری، صلاحیت خریدار، سوء مدیریت، عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش تحقیق و توسعه و وجود مدیرانی با دیدگاه‌های سنتی در هسته‌ اصلی مدیریت این صنایع دانست.

امین دخت چشم‌انداز صنعت لوازم خانگی را روشن دید و عنوان کرد: برای این‌که صنعت لوازم خانگی بتواند در افق 1404 به رتبه دوم در منطقه و پنجم آسیا برسد، باید نگاهی عمیق بر اصول بنیادین شرکت ها و مدیریت آن داشت تا از فرصت‌ها و نقاط قوت شرکت‌های تحت مدیریت خود بهترین بهره را ببرند.

وی در خاتمه گفت: مدیران باید بتوانند از بسترهای قانونی و ارزان‌قیمت تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها که امسال دولت اجرایی کرده بهترین استفاده را برده و افزایش سرمایه خود را اجرایی نمایند تا براساس آن بتوانند توان‌گری مالی خود را افزایش داده و در بازارهای بین المللی فعالیت نمایند و از سطح شرکت‌های کوچک با سرمایه اندک خارج شده و در بازارهای بین‌المللی با محصولات و شرکت‌های دیگر رقابت نمایند.

بنابراین، فعالیت در بازار سرمایه کشور و آشنایی با ابزارهای جدید مالی در این بازار برای ادامه فعالیت شرکت‌های تولید لوازم خانگی ضروری است.

ورود شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به حیطه مدیریت این صنایع و عرضه سهام این صنعت به عموم مردم باعث رونق تولید و ایجاد ثروت و اشتغال جدید گردیده و موجب خواهد شد تا مشکلات صنعت با سرعت بسیار بیشتری از گذشته حل شود و علاوه بر رشد و توسعه و رونق تولید مجموعه‌ها , شاهد افزایش اشتغال و کار آفرینی در کشور عزیزمان باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر