بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
کارشناس بازارهای مالی مطرح کرد:

فراهم شدن زمینه فرهنگسازی ریسک با نامک

کارشناس بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی سامانه نامک به عنوان یک زیرساخت فنی، زمینه فرهنگ‌سازی ریسک در شرکت‌های کارگزاری و همچنین در میان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۳۶۸۲

به گزارش بورس نیوز، موسی احمدی درباره اجرای سامانه مدیریت ریسک نامک اظهار کرد: این سامانه از این جهت که محدودیت‌هایی را در رویه‌های موجود سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه ایجاد می‌کند، می‌تواند مقاومت‌هایی را مانند سایر پدیده‌های جدید به همراه داشته باشد؛ اما با بررسی این موضوع به عنوان پدیده‌ای نو در جهت مدیریت ریسک اعتباری در شرکت‌های کارگزاری به مزایای آن پی خواهیم برد.

وی افزود: تعیین حد (سقف) اعتباری برای مشتریان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، با توجه به وضعیت و توان اعتباری آن‌ها به عنوان یکی از اصول بنیادین اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری در فرایند کارگزاری به حساب می‌آید. به این معنی که شرکت کارگزاری با ارزیابی وضعیت اعتباری مشتریان خود، حد اعتباری متناسبی را برای مشتری متناسب با اهلیت اعتباری آن در نظر می‌گیرد و مشتری می‌تواند به تناسب نیاز، از حد اعتباری تعیین شده برای معاملات خود استفاده کند.

تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود حد اعتباری به مشتریان خوش‌حساب و دارای توان مالی مناسب تخصیص داده شود و در نتیجه نرخ نکول مشتریان در نوسانات بازار کاهش خواهد یافت.

احمدی بیان کرد: ارزیابی اعتباری مشتریان حقیقی می‌تواند شامل برخی ارزیابی‌ها در خصوص ویژگی‌های روانشناختی ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی و تاریخچه رفتار اعتباری مشتری در فضای اعتباری باشد. در مورد اول، از طریق برخی آزمون‌های روانشناختی و شناسایی سبک‌ها و عامل‌های شخصیتی وی صورت پذیرد و در مورد دوم نیز از طریق دریافت گزارش اعتباری و اعتبارسنجی شخص از سامانه اعتبارسنجی محقق می‌شود.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: در رابطه با مشتریان حقوقی، توان مالی شخص حقوقی، همچنین گزارش اعتباری و اعتبارسنجی وی کمک شایانی در تعیین حد اعتباری خواهد کرد. تخصیص حد اعتباری به مشتریان باید متناسب با میزان پذیرش ریسک شرکت‌های کارگزاری باشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی سامانه نامک به عنوان یک زیرساخت فنی، زمینه فرهنگ‌سازی ریسک در شرکت‌های کارگزاری و همچنین در میان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد؛ هرچند در ابتدای مسیر مشکلات فنی همچون سایر زیرساخت‌های فنی و خلأهای اطلاع‌رسانی می‌تواند بروز کرده و تحقق کامل آن را با کندی مواجه کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سه شنبه هفته جاری اتفاق می افتد؛

اجرای مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک

مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی گفت:

اجرای سامانه نامک، موثر برای کاهش ریسک کارگزاری ها

رییس اداره نرم‌افزار سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

دریافت مجوز سامانه برخط اوراق بهادار گروهی به شرکت‌های نرم‌افزاری

ارسال نظر