بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
عضو هیات موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

منفعت ۳ طایفه‌ای از نوسانات نرخ ارز/ روندهای مصنوعی، ادامه دار نیست

نوسان و تلاطم در بازار ارز مسلماً به نفع مردم نبوده و سود این تلاطمات، راهی جیب سه طایفه می شود.
کد خبر : ۱۹۳۸۷۹
منفعت ۳ طایفهای از نوسانات نرخ ارز/ روندهای مصنوعی، ادامه دار نیست

به گزارش بورس‌نیوز هفته گذشته دلار در سراشیبی قرار گرفت و زمزمه احتمال لمس نرخ های پایین تر از ۱۰ هزار تومان در بازار آزاد، بسیاری از سرمایه گذاران را دلار به دست به صرافی ها کشاند. 

درست همان زمان که دلار فروشان پشت در صرافی ها صف کشیده بودند، برخی فعالان بازار ارز این روند را غیر منطقی و ناپایدار دانستند. البته این گونه اظهار نظرها به مذاق برخی شیپورچیان کاهش نرخ ارز، خوش نیامد. با شروع هفته، دلار در بازار آزاد، جهت خود را تغییر داد و قیمت ها شیب صعودی در پیش گرفت و درستی ادعای تحلیلگران، اثبات شد.

علی اصغر سمیعی زفرقندی تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اصولاً هیچ روندی در هیچ بازاری ادامه دار نیست. کاهش نرخ ارز نیز نمی توانست همیشگی باشد؛ خصوصا زمانی که دلیل موجهی برای کاهش نرخ ارز وجود نداشت و کاهش قیمت ها به نوعی مصنوعی بود.

وی در رابطه با تاثیر کاهش تقاضای ارز در هفته های اخیر بر نرخ بازار گفت:  بدیهی است که کاهش تقاضا سبب کاهش قیمت خواهدشد؛ به شرط آنکه همزمان با کاهش تقاضا، حجم عرضه تغییر نکند. اما نرخ و عرضه مصنوعی نمی تواند سبب تغییر روند پایدار بازار شود و بازار ارز هم تاب کاهش قیمت مصنوعی را نداشت.

عضو هیات موسس کانون صرافان ضمن تاکید بر آثار مخرب نوسان مداوم و عدم ثبات نرخ ارز بر اقتصاد کشور، گفت: به هر حال نوسان مداوم نرخ ارز بسیار مخرب بوده و هم باعث تضعیف اقتصاد هم موجب تخریب روحیه مردم می شود. نوسان و تلاطم در بازار ارز مسلماً به نفع مردم نیست و سود این تلاطمات، راهی جیب سه طایفه می شود. 

وی با تشریح این موضوع اذعان کرد: طائفه اول، رانت خواران هستند که با اطلاع از نرخ در روز های بعد، معاملات امروز خود را شکل می دهند و ناجوانمردانه مردم را غارت می کنند . طائفه دوم، سوداگران و سودجویانی هستند که با سوار شدن بر موج، سعی می کنند بهترین استفاده را از بازار آشفته ببرند و البته با استفاده از سرمایه های بزرگ خود، در جهت دادن به موج هم تاثیر می گذارند. طایفه سومی هم هستند که به سود مادی فکر نمی کنند و اهداف سیاسی دارند، هدف اصلی آنها نا کارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی و تضعیف روحیه مردم است. 

وی در پاسخ به این سوال که «با این اتفاقات، اگر مجددا مسوولان کشوری سیگنال کاهش نرخ ارز بدهند، آیا مردم حساس تر نشده و برای خرید هجوم نمی برند؟» گفت: این اتفاقات اولین بار نیست که رخ داده و به نظرم بار آخر هم نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر