بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد:

تامین مالی ایران خودرو با اوراق رهنی

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو گفت: ایران خودرو از طریق انتشار اوراق رهنی، حجمی معادل ۳۰۷۸ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۶ درصد سالانه و با سررسید دو ساله منتشر کرده است.
کد خبر : ۱۹۳۹۰۰

تامین مالی ایران خودرو با اوراق رهنی

به گزارش بورس نیوز، ابوالفضل اسماعیل‌زاده درخصوص میزان تامین مالی انجام شده گروه خودروسازی ایران خودرو از طریق بازار سرمایه

 اظهار کرد: شرکت ایران خودرو بعد از ۱۳۹۰ به میزان ۱۰ هزار و ۷۸ میلیارد ریال از طریق دو ابزار تامین مالی از بازار سرمایه تامین منابع کرده است.

وی افزود: فارغ از بحث تامین مالی، طراحی ابزارهای نوین و تقابل جدی با بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تامین وجه در تولید در دستور کار شرکت قرار دارد.

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: اولین ابزار تامین مالی نوین استفاده شده توسط شرکت ایران خودرو اوراق مرابحه بوده که به حجم ۷۰۰۰ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۸ درصد سالانه و با سررسید چهارساله منتشر شد و این بار ایران خودرو از طریق انتشار اوراق رهنی، حجمی معادل ۳۰۷۸ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۶ درصد سالانه و با سررسید دو ساله منتشر کرده است.

اسماعیل‌زاده بیان کرد: در انتشار اوراق رهنی، شرکت‌هایی که دارای مطالبات رهنی از مشتریان خود هستند می‌توانند با واگذاری مطالبات رهنی خود به نهاد واسط تامین مالی کنند.

وی توضیح داد: در این اوراق، ایران خودرو از طریق واگذاری 50 هزار و 457 قرارداد از تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود به شرکت واسط مالی مهر یکم، مطالبات خود را تبدیل به وجه نقد می‌کند و وجوه حاصل از انتشار در راستای تأمین سرمایه در گردش استفاده خواهد شد. از جمله دلایل استفاده از این روش تامین مالی، اوراق بهادارسازی مطالبات رهنی در راستای تامین مالی است.

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو درباره استفاده از این روش تامین مالی تاکید کرد: این روش تأمین مالی، از یک سو اصلاح ساختار و از سوی دیگر متنوع سازی منابع تأمین مالی و کاهش ریسک ناشی از تمرکز بر تسهیلات بانکی و پیش دریافت توسط مشتریان را برای شرکت ایران خودرو به همراه خواهد داشت.

اسماعیل‌زاده گفت: بانک سپه به عنوان بانک ضامن، ضمانت اصل و سود اوراق را بر عهده داشته و تضمین نقدشوندگی اوراق نیز توسط تامین سرمایه نوین و تامین سرمایه امید به عنوان بازارگردانان اوراق انجام شده است. همچنین ایران خودرو به عنوان عامل وصول، مسوولیت وصول کلیۀ اقساط مربوط به تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود را عهده‌دار بوده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر