بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
بررسی‌های آماری و تحلیلی نشان می‌دهد، ارزش معاملات شرکت‌های قندی طی سه سال گذشته و دوره تقریباً ۴ ماهه سال ۱۳۹۸ ، به صورت صعودی بوده است.
کد خبر : ۱۹۳۹۲۶

حسین امین دخت

حسین امین دخت «معاون اقتصادی و سرمایه گذاری هلدینگ سلیم» در یادداشتی اختصاصی برای بورس‌نیوز نوشت:

با توجه به مصرف بالای داخلی شکر و خشکسالی سال‌های گذشته، به ویژه در مناطق تحت کشت و همچنین مشکلات به وجود آمده در زمینه تولید بدلیل وقوع سیل در ابتدای سال ۱۳۹۸، برآورد می‌شود کسری تولید شکر علیرغم وقوع بارش‌های خوبی که در سطح کشور رخ داده و نوید سالی پرآب را برای تولیدکنندگان چغندر قند و نیشکر می‌دهد، بیش از پیش باشد.

در حال حاضر ۳۷ کارخانه تولید قند و شکر در کشور مشغول فعالیت هستند که ۹ کارخانه از آنها نیشکری و ۲۸ کارخانه چغندری هستند. ظرفیت سالانه تولیدی شرکت‌های قند و شکر در ایران در حالی در حدود ۲.۵ میلیون تن است که مصرف سالانه شکر در کشور حداقل ۳.۵ میلیون تن و کمبود عرضه شکر از طریق واردات تامین می‌شود

متوسط عیار تولید شکر از چغندر قند تقریبا بین ۱۶ الی ۱۹ درصد است.

ضریب استحصال کارخانجات تولیدی تقریبا ۷۸ درصد و راندمان تجاری شرکتها در حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد است.

بررسی‌های آماری و تحلیلی نشان می‌دهد، ارزش معاملات شرکت‌های قندی طی سه سال گذشته و دوره تقریباً ۴ ماهه سال ۱۳۹۸ ، به صورت صعودی بوده است.


از فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

*افزایش نرخ شکر کارخانه‌ها؛
نرخ فعلی شکر، نرخ مناسبی برای صنعت نیست و لزوم افزایش نرخ در سال حمایت از کالای ایرانی برای غلبه بر مشکلاتی از قبیل کم‌آبی و سیل، هزینه‌های پرسنلی، حمل، مالی و ....... بدیهی به نظر می‌رسد.

طبق بررسی‌های میدانی در حال حاضر قیمت تفاله چغندر در حدود کیلویی ۲۵ هزار ریال بوده و در بعضی موارد فروشندگان مطالبه نرخ‌هایی بالاتر را می‌کنند.

همچنین شکاف بین قیمت کارخانه‌ها و بازار آزاد، بیشتر به نفع دلالان و واسطه‌ها بوده و نفعی برای کل جامعه اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده ندارد.

*پتانسیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها؛
با توجه به احتمال تصویب قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و اینکه عمده شرکت‌های صنعت، دارایی‌های ثابت با ارزش اعم از زمین و ساختمان و ماشین‌آلات هستند که در چند سال اخیر مورد تجدید ارزیابی قرار نگرفته‌اند و در برخی شرکت‌ها، زمین‌های مربوطه در بافت شهری قرار گرفته و لزوم تغییر کاربری آنها بدیهی است، لذا پتانسل افزایش سرمایه بیش از 1000درصدی در صنعت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بسیار بالا است.


ظرفیت اسمی سالانه تصفیه چغندر قند شرکت‌های تولیدکننده بورسی به شرح نمودگر زیر است

حسین امین دخت

روند معاملات صنعت از سال ۱۳۹۵ به شرح جدول زیر است

حسین امین دخت

روند حجم و ارزش معاملات شرکت‌های قندی طی سه سال گذشته

حسین امین دخت

روند قیمت جهانی شکر به شرح نمودگر زیر است (سنت در هر پوند) :

حسین امین دخت
اشتراک گذاری :
ارسال نظر