بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
با بررسی سه ماهه نخست امسال در خصوص نحوه عملکرد واحدهای معدنی و فولادسازی، به این نتیجه می‌رسیم که تولید آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد و کنستانتره آهن نیز 4 درصد رشد داشته است اما با افت یک درصدی تولید گندله سنگ آهن مواجه هستیم.
کد خبر : ۱۹۳۹۶۶

به گزارش بورس نیوز، آمار منتشر شده از نحوه عملکرد 20 واحد فولادسازی کشور در زمینه تولید آهن اسفنجی حاکی از آن است که بالاترین میزان رشد، به شرکت فولاد سپید دشت (چهارمحال و بختیاری) با افزایش تولید 23 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال قبل اختصاص داشته و ۱۹۹ هزار و ۹۶۰ تن آهن اسفنجی تولید گردیده است.

دراین میان، بیشترین کاهش بازدهی به شرکت فولاد میانه اختصاص دارد که با افتی 47 درصدی میزان ۹۹ هزار و ۷۱۶ تن آهن اسفنجی تولید کرده است.

در بررسی واحدهای تولیدی آهن اسفنجی، فولاد مبارکه با رقم ۲ میلیون و چهار هزار و ۳۳۷ تن بالاترین میزان تولید را در سه ماهه آغازین امسال نسبت به دوره مشابه پارسال و افزایش 10 درصدی عملکرد به خود اختصاص داد و با سهمی 28.2 درصدی از کل تولید آهن اسفنجی در سه ماهه اول سال جاری موفق به کسب جایگاه اول شد.

افزایش تولید کنستانتره آهن در سال جاری

در بررسی بخش سنگ آهن از میان 9 واحد معدنی شاخص، ۱۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۴۴۳ تن کنسانتره آهن در دوره سه ماهه سال جاری تولید شده که در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال 97 رشدی چهاردرصدی را نشان می دهد.

این 9 واحد معدنی به طور شاخص در خرداد ماه امسال، چهار میلیون و ۱۲۶ هزار و ۱۹ تن تولید داشته اند که درمقایسه با ماه مشابه در سال 97 افزایشی 12 درصدی را نشان می دهد. در واقع خرداد ماه سال جاری سهمی 33.7 درصدی از کل عملکرد سه ماهه ابتدای سال را در زمینه تولید کنستانتره به خود اختصاص داده است.

شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی با رقمی 97 درصدی و میزان تولید ۵۰۹ هزار و ۶۵ تن کنستانتره آهن، بیشترین رشد عملکرد را در دوره سه ماهه امسال در میان 9 واحد معدنی مورد بررسی داشت. در مقابل شرکت صبا نور با میزان تولید ۱۷۲ هزار و ۹۳۵ تن و با رقمی 38 درصدی بیشترین افت عملکرد را به خود اختصاص داد.

میزان تولید کنستانتره آهن در شرکت چادرملو یزد نیز در مدت مشخص سه ماهه 98 به ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۳۴۷ تن می رسد که سهمی۲۱.۴ درصدی از کل را در این دوره داشت.

سه شرکت توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه، سنگ آهن مرکزی و گهر زمین نیز به ترتیب بیش از ۱.۳، ۱.۲ و ۱.۱ میلیون تن به تولید کنسانتره آهن پرداختند و بعد از چادر ملو، بیشترین سهم را از آن خود ساختند.

کاهش یک درصدی تولید گندله سنگ آهن

بررسی ها نشان می دهد که تولید گندله سنگ آهن در 9 واحد معدنی در سه ماهه ابتدایی سال با کاهش یک درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، به میزان۱۰ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۵۸ تن رسیده است. مجموع عملکرد واحدهای مربوطه در خرداد ماه نیز با میزان سه میلیون و ۷۵۸ هزار و ۶۱۹ تن تولید، رشدی یک درصدی داشته اند.

شرکت فولاد خراسان با رشدی 50 درصدی و رقم ۲۲۷ هزار و ۶۲۸ تن بیشترین میزان تولید و شرکت فولاد سنگان خراسان نیز با افتی 14 درصدی در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال 97 رقم ۴۶۴ هزار و ۲۴ تن را به خود اختصاص داده اند.

در این مدت، بالاترین آمار تولید گندله سنگ آهن با رقم سه میلیون و ۱۲۵ هزار و ۲۲۶ تن و کاهشی سه درصدی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر کرمان رسید.

جداول و آمار ارائه شده از گمرک نشان می دهد که سال گذشته ۸۴۱ میلیون دلار سنگ و کنسانتره آهن به ارزش ۸۴۱ میلیون دلار صادر شده و بالغ بر 800 میلیون دلار توسط چین جذب گردیده است.سال ،97 مجموع صادرات بخش معدنی و صنایع معدنی به بیش از 9 میلیارد دلار می رسد که به ازای هر تن صادرات 160 دلار ارز آوری برای کشور به همراه داشته است.

لازم به ذکر است در تیرماه سال جاری، جلسه تعیین قیمت کنستانتره و گندله آهن با حضور شرکت های فولادی و معدنی کشور برگزار شد که افزایش قیمت سنگ آهن در بازار را به همراه داشت.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرپرست سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری خبر داد:

تولید ۲۹۰ هزار تن آهن اسفنجی در فولاد سفیددشت

در نیمه نخست 2019 میلادی صورت گرفت؛

تولید بیش از 12میلیون تن فولاد خام در ایران

ارسال نظر