بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به سنگ‌پرانی از داخل قطار به شیشه شفافیت تا مجوز به نام رعیت و به کام ارباب...
کد خبر : ۱۹۴۱۸۴
دایه‌‌ «شفافیت» سنگ به دست شد / به‌نام رعیت به کام ارباب «سلطان»

به گزارش بورس‌نیوز، اخیرا خبرهای ناب و دست‌اولی از راه‌پله‌ها به گوش رسیده که شاید یکی از مدیران بلندپایه بورسی که هنوز جوهر انتصاب آن یکساله نشده، باید در مقام پاسخگویی برآید تا درخصوص برخی ابهامات از جمله شرکت‌های ورودی‌ به بورس پاسخگو شود؛ شنیده شده که فعلا این مدیر نیز خود را ممنوع‌المصاحبه و ممنوع‌الجلسه کرده تا اوضاع ابهاماتی که به او منتصب شده، در سکوت پیش رود.
حال باید دید که مقام قضایی به نهادهای دایه‌دار شفافیت مالی نیز ورود می‌کند که اگر این ورود با نتیجه مثبت همراه شود، باید گفت وای که اگر روزی بگندد نمک!

مُهر کلیددار اعظم
کلیددار باب‌همایون بر قوانین جدید بازار پایه فرابورس مهر تایید زد. بازی و دستکاری قیمتی در بعضی سهم‌های بازار پایه‌ای باعث تشکیل حباب‌های قیمتی بزرگی شده که شکستن آنها، بسیاری از سهامداران غافلی را که نادانسته وارد این بازی شده بودند، متضرر خواهد کرد، به هرحال قوانین تغییر خواهد کرد؛ اما خلاصی از دام سهم‌های بی‌بنیادی که بالا رفتند تا عده‌ای خاص بهره ببرند، به این راحتی نخواهد بود.

به نام رعیت به کام ارباب
البته دیگر این روزها ارباب معنی ندارد و اسم ارباب به سلطان تغییر فاز داده است، برای نمونه نمی‌توان از پدیده مش قربونعلی که یک پیرمرد با تحصیلات پنجم دبستان است گذشت، چراکه در چهار سال ۴۵۶ میلیون دلار ارز دلار به او داده شده تا ورق استیل وارد کند اما هیچ کاری نکرده است ، به او در خصوصی سازی در سال ۹۷ مبلغ ۶۱۱ میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود.

خبری در کنار پُل کریمخان
در نبش پل‌کریمخان گویا بادبادک آرزوها به آسمان رسیده و فرشته مهربان راه‌اندازی سبدگردانی را با لک‌لک‌ها آورده است؛ اما گویا زیر این پُل، یک بن‌بستی بود که گویا در این حوالی مسیری جز خانه‌نشینی برای برخی مدیران جدید و قدیم باقی نخواهد گذاشت.

بانک سبزپوش نیز به جرگه مدیران دادگاهی می‌پیوندد؟
در حالی که بانک سبزپوش، تراز عملکرد خود در سال۹۷، را با حدود ۲۲۵۰ میلیارد تومان مازاد به پایان رساند، روند عملکرد چهار ماه نخست سال جاری نیز نشان از تراز مثبت فعالیت‌های بانکداری این بانک در سال جاری دارد.

اما سوالاتی که نه تنها از فعالیت‌های این بانک بلکه از فعالیت اکثر بانک‌ها به ذهن متواتر می‌شود، چرایی کاهش مدام سود اعطایی به سپرده‌های سرمایه‌گذاران و افزایش درآمد ناشی از تسهیلات اعطایی در ماه‌های اخیر است. 

شناسایی درآمد‌های مازاد در اکثر بانک‌هایی که تا سال گذشته هزاران هزار میلیارد تومان کسری درآمد‌های عملیات بانکداری را شناسایی می‌کردند به یکباره از ماه‌های انتهایی سال گذشته و مصادف با پرونده فاجعه بار بانک سرمایه و چند موسسه اعتباری، به شناسایی درآمد‌های مازاد تبدیل شد.

این اتفاقات بیشتر شبیه گذراندن دوره‌ای بحرانی بدون در نظر گرفتن برخی آیتم‌های نظارتی و موکول کردن این مشکلات به بعد است. آیا می‌بایست شاهد ظهور پرونده‌های متعدد دیگری نظیر بانک سرمایه در سال‌های بعد باشیم؟

سهام عدالت و دیگر هیچ
یکی از مقام‌های مسئول در حوزه سهام‌عدالت که این نوع سهام را کبوتر خوش‌بختی بر شانه‌های مردم می‌داند گفته که ارزش سهام عدالت رشد مطلوبی داشته و با در نظر گرفتن شرايط مناسب  و وضعیت بنیادی شرکت هایی که در سبد سهام عدالت قرار دارند، به نظر می رسد روند مثبت رشد ارزش سهام و نیز سود سهام عدالت تداوم خواهد داشت. بنابراین امیدواریم مردم قدر این دارایی ارزشمند خود را بدانند و در صورت فراهم شدن امکان معامله سهام عدالت، سعی در حفظ و نگهداری آن و بهره مندی از سود سنواتی سهام عدالت که روند افزایشی دارد، داشته باشند.

بازی برای کرسی مدیریت
حقوقی یکی از سهم ها، چند وقتی است که بازی های عجیبی با سهم کرده و قیمت سهم را در یکسال تقریبا ۷ برابر کرده؛ حالا خبر رسیده که جنگ مدیریتی بلای جان حقوقی شده و حالا حالاها قصد عقب نشینی ندارد. اما سرانجام این طور رشد قیمت ها چیست، الله اعلم!


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر