بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
به نظر می رسد که با توجه به گزارش های مطلوب ماهیانه شرکت های گروه فلزات اساسی و کانه های غیرفلزی و همچنین ادامه تقاضای مطلوب محصولات مرتبط با این صنایع در بورس کالا شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت های تدریجی سهام این گروه ها باشیم.
کد خبر : ۱۹۴۱۸۹
به گزارش بورس‌نیوز، بازار بورس همان طور که پیش بینی می گردید در روزهای اخیر با نوسانات اندکی همراه است و در معاملات روز گذشته نیز با 163 واحد افزایش به 252 هزار و 488 واحد افزایش یافت. 

شاخص کل هم وزن نیز  با کاهش 18 واحدی به 60 هزار و 656 واحد تنزل یافت. شاخص کل  فرابورس با کاهش 5 واحدی به 3 هزار و 285 واحد رسید. نمادهای پارسان، شپدیس و وغدیر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و  نمادهای کگل و شپنا نیز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل ثبت نمودند. 

ارزش معاملات روز گذشته به 15 هزار و 200 میلیارد ریال رسید. همچنین شرکت های پتروشیمی نوری، بانک دی، سرمایه گذاری شاهد، بیمه دانا و نفت و گاز پارسیان بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را ثبت نمودند.

اخبار سیاسی 
بر اساس اعلام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و بر اساس توافقات صورت گرفته ایران و روسیه در آینده نزدیک در منطقه اقیانوس هند، دریای مکران، تنگه هرمز و خلیج فارس رزمایش برگزار می کنند. 

به نظر می رسد این رزمایش مشترک پاسخی به افزایش حضور نظامی کشورهای غربی در خلیج فارس به بهانه افزایش و تشدید تنش ها در تنگه هرمز می باشد.

در حوزه سیاست بین الملل شاهد افزایش گمانه زنی ها در خصوص خروج بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا بر خلاف انتظار کشورهای اروپایی و برنامه های اعلام شده توسط دولت قبلی محافظه کار انگلستان است. 

قطع برنامه های دیدار مشترک نخست وزیر انگلیس با سران کشورهای بزرگ اروپایی و تهدید این کشور به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در صورت عدم تعیین تکلیف مسئله ایرلند و مرزهای این کشور، منجر به افزایش گمانه زنی ها در این خصوص شده است که این موضوع وضعیت مبهمی را بر اقتصاد اروپا و تا حدی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت و احتمال رکود اقتصادهای اروپایی و انگلستان را بیش از پیش تقویت می کند.

اقتصاد کلان :
در روز چهارشنبه شاهد عرضه اولین محموله بنزین صادراتی کشورمان خواهیم بود. 

مقصد این بنزین افغانستان تعیین شده و حجم آن 10 هزار تن است که روز چهارشنبه در بورس انرژی به خریداران عرضه خواهد شد.این محموله بنزین با اکتان 91 به صورت ارزی و ریالی عرضه خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این عرضه از این به بعد هر هفته این عرضه تکرار خواهد شد. 

پس از افتتاح فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش تولید بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر در روز شاهد مازاد تولید بر تقاضای فعلی کشور در محصول بنزین می باشیم. به نظر می رسد در صورت مدیریت صحیح مصرف بنزین در داخل کشور، می توان درامد ارزی قابل توجهی را با عرضه بنزین صادراتی نصیب کشور نمود.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی عنوان نمود که مشاغل پزشکی تا ۲۳ مرداد برای ثبت درخواست به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند.

رستم پور افزود: به موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ همه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها ازجانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

رستم پور اضافه کرد: پیش بینی می شود از ابتدای مهر صاحبان مشاغل پزشکی به پایانه های فروشگاهی و کارت خوان ها مجهز شوند. به نظر می رسد با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه دولت شاهد تمرکز بیشتر دولت بر بخش مالیات های فراموش شده و بخش هایی است که هیچ گونه مالیاتی در سال های گذشته به سیستم اقتصادی پرداخت نمی نمودند و به این ترتیب دولت در اجبار دریافت مالیات از این اصناف قرار گرفته است. 

امید است که سازوکار مناسبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اشخاص مختلف تعریف و اجرا گردد.

ارز و سکه :
در بازار ارز و طلا مجددا شاهد کاهش قیمت ها بودیم. قیمت دلار با بیش از 100 تومان کاهش به 12 هزار و 70 تومان رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز با 50 هزار تومان کاهش به 4 میلیون و 150 هزار تومان رسید.

بورس کالا :
روز گذشته شاهد معاملات متنوعی در گروه های مختلفی بورس کالا بودیم. از مهم ترین عرضه های صورت گرفته در روز گذشته می توان به عرضه بیش از 110 هزار تن ورق گرم بودیم که این عرضه با تقاضای 130 هزار تنی مواجه گردید و نرخ میانگین این محصول به 49 میلیون و 729 هزار ریال در هرتن رسید. همچنین 35 هزار تن ورق سرد این شرکت با قیمت هر تن 57 میلیون و 722 هزار ریال مورد داد و ستد قرار گرفت.

عرضه های محدود سبد میلگرد ذوب آهن اصفهان نیز با قیمت 40 میلیون و 50 هزار ریال در روز گذشته معامله گردید.

اخبار صنایع :
امروز و با حضور وزیر صمت شاهد افتتاح دو طرح در شرکت فولاد مبارکه اصفهان خواهیم بود. طرح تولید ویژه تختال مورد نیاز صنایع نفت و گاز ترش و همچنین تولید ورق فولاد رنگی مورد استفاده در صنایع لوازم خانگی دو طرحی می باشند که امروز مورد افتتاح قرار می گیرند.

بحث ها در خصوص عرضه شمش فولاد و قیمت گذاری آن همچنان ادامه دارد و روز گذشته شاهد انتشار نامه تولید کنندگان شمش به بورس کالا در خصوص فرمول قیمت گذاری قیمت پایه این محصول پایه ای بودیم. 

قیمت پایه پیشنهادی تولید کنندگان شمش جهت عرضه این محصول در بورس کالا 3 میلیون و 500 هزار تومان در هر تن می باشد که مورد موافقت بورس کالا قرار نگرفته است.

در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت مس و روی در معاملات شب گذشته بودیم. قیمت جهانی مس و روی به ترتیب با 0.7 درصد و 1.2 درصد افزایش به 6 هزار و 2 هزار و 469 دلار رسید.

 کدال نگر:
در سامانه کدال شاهد ادامه انتشار گزارش های ماهیانه شرکت ها می باشیم. از جمله گزارش های مهم می توان به گزارش عملکرد پتروشیمی کرمانشاه و سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران اشاره نمود که با کاهش قابل ملاحظه فروش ماهیانه نسبت به ماه های قبل مواجه بودند.

کسب درآمد عملیاتی 11 هزار میلیارد ریالی در گزارش عملکرد ماهیانه گل گهر و ثبت نرخ 12.5 میلیون ریالی گندله صادراتی و 8.9 میلیون ریالی گندله داخلی از دیگر گزارشات مهم منتشر شده در شب گذشته است.

فروش جالب توجه 8 هزار و500 میلیارد ریالی سنگ آهن گهر زمین که در حدود 2 برابر ارزش فروش میانگین ماه های قبل شرکت بوده است نیز از گزارشات مهم شب گذشته محسوب می شود. به این ترتیب جمع درآمدهای عملیاتی تجمیعی شرکت از ابتدای دی ماه 97 تا پایان تیر ماه 98 و در دوره 7 ماهه به 35 هزار میلیارد ریال رسید.

 بازار امروز:
به نظر می رسد که در بازار امروز نیز همچنان شاهد نوسانات اندک در شاخص کل باشیم. با این حال به نظر می رسد که با توجه به گزارش های مطلوب ماهیانه شرکت های گروه فلزات اساسی و کانه های غیرفلزی و همچنین ادامه تقاضای مطلوب محصولات مرتبط با این صنایع در بورس کالا شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت های تدریجی سهام این گروه ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر