بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
عدم مدیریت نقدینگی و تورم افسارگسیخته؛

خلق چالش در حیاط اقتصاد / حجم نقدینگی قصد کوتاه آمدن ندارد

بررسی‌ها نشان از رشد نرخ نقدینگی طی سنوات اخیر دارد و شواهد از نبود عزم جدی برای کاهش این نرخ حکایت می‌کند.
کد خبر : ۱۹۴۲۲۲

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از مشکلات عدیده و حل نشده اقتصاد کشور حجم بالای نقدینگی است.

خلق چالش در حیاط اقتصاد / حجم نقدینگی قصد کوتاه آمدن ندارد 

عدم کنترل و مدیریت نقدینگی منجر به تورم سنگین و رکود در تولید می‌شود. در چنین شرایطی، تولیدات بنگاه‌های اقتصادی همگام با نقدینگی رشد نمی‌کند و در نتیجه، سمت تقاضا سنگین‎تر از عرضه می‌شود و شتاب افزایش نرخ تورم بیشتر می‌شود. همان اتفاقی که در سال گذشته افتاد و شاهد تورم 40 درصدی بودیم؛ البته آمارهای دولتی این نرخ را 28 درصد اعلام می کنند.

«خلق نقدینگی توسط بانک ها»، «استقراض دولت و بانک‌ها از بانک مرکزی» و «افزایش نرخ ارز» به عنوان سه عامل اصلی در افزایش حجم نقدینگی سه دهه اخیر شناخته می‌شود که در این زمینه بانک‌ها نقش پررنگی دارند. بر این اساس، باید قدرت خلق پول بانک‌ها کنترل شود.

پس از کنترل فرایند خلق نقدینگی، باید هدایت نقدینگی موجود به سمت تولید هدایت شود.

بررسی نرخ نقدینگی طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که در سال اخیر با وجود اعمال سیاست‌های کنترلی و انقباضی، حجم نقدینگی افزایش بالایی داشته است.

در سال ۹۷ شاهد رشد ۲۳.۱ درصدی نقدینگی نسبت به سال ۹۶ بودیم و نشانه‌های رشد را باز هم به معرض نمایش گذاشت. ظاهرا قرار نیست این نرخ حداقل به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یابد و بلکه رو به صعود گام برمی دارد.

خلق چالش در حیاط اقتصاد / حجم نقدینگی قصد کوتاه آمدن ندارد 

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند در صورتی که حجم نقدینگی به همین روال افزایش یابد و از سوی دیگر، هیچ تغییری در چارچوب سیاست‌گذاری پولی رخ ندهد، چالش‌ها و مشکلات ناشی از آن نیز همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. بنابراین، اصلاح چارچوب سیاست‌گذاری پولی و مالی باید هر چه سریع‎تر در دستور کار قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر