بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش خبر داد:

لغو ثبت سفارش کالا در کیش

معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش از لغو ثبت سفارش کالا در کیش خبر داد.
کد خبر : ۱۹۴۲۴۷

به گزارش بورس نیوز، ناصر آخوندی با اشاره به اینکه صدور ابلاغیه‌ای مبنی بر لزوم ثبت سفارش کالاها در گمرک کیش از ۶ مرداد سبب نگرانی تجار و بازاریان شده بود اظهار کرد: همزمان با ابلاغ این مصوبه، دکتر مظفری در مجمع عادی عمومی سالیانه سازمان منطقه آزاد کیش در تهران این موارد را مطرح کرده و خواستار لغو محدودیت‌های اعمال شده بر روند فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در مناطق آزاد شدند.

وی افزود: روز دوشنبه نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به محض ورود به جزیره کیش به همراه معاونان خود در گمرک حاضر شده و با مسئولیت خود دستور لغو ثبت سفارش را صادر کردند. اما تعدادی از بازاریان که از این تصمیم‌گیری اطلاع نداشتند جهت طرح مشکل به سازمان مراجعه کردند که با توضیحات دکتر مظفری مبنی بر لغو ثبت سفارش در گمرک جزیره کیش، نگرانی آنها در این خصوص برطرف شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش ادامه داد: مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در حال پیگیری این روند و رایزنی با نهادهای مربوطه بوده تا جزیره کیش به دلیل شرایط خاص جغرافیایی که دارد در زمینه ثبت سفارش کالا از دیگر مناطق آزاد مستثنی شود. صدور برخی دستورالعمل‌ها و قوانین مغایر با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد بوده و با ماهیت ذاتی این مناطق مغایرت دارد.

آخوندی تاکید کرد: در وضعیت فعلی که تحریم‌ها در حال شدت گرفتن است، قانون ثبت سفارش با هدف نظارت بر واردات و پیشگیری از قاچاق کالا تصویب شده و طبق آمار سازمان مبارزه با قاچاق کالا، در سال ۹۷، جزیره کیش از پاک‌ترین مناطق کشور گزارش شده و میزان تخلفات گمرکی این منطقه در حد صفر بوده است.

جلالی مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش نیز به راه‌اندازی سیستم جامع امور گمرکی در جزیره کیش اشاره و بیان کرد: با آغاز به کار این سیستم، امکان وارد کردن اطلاعات به صورت دستی امکانپذیر نبوده و همین مساله سبب توقف کوتاه‌مدت روند ثبت سفارش کالا و نگرانی بازاریان شد.

وی ادامه داد: در جزیره کیش به علت شرایط جغرافیایی و دسترسی نداشتن به مسیر خشکی، واردات کالا فقط از طریق مبادی بندرگاه و فرودگاه صورت می‌گیرد که در این مبادی نیز به دلیل نظارت بسیار دقیق مسئولان گمرک، نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران میزان قاچاق کالا به صفر رسیده است.

مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هزینه ترخیص کالا در جزیره کیش یک و نیم درصد ارزش کالای وارداتی محسبه می‌شود. در مقایسه با سایر مناطق آزاد جهان که با احتساب مالیات ۹ درصد ارزش کالا از تجار هزینه دریافت می کنند، جزیره کیش در راستای حمایت از فعالان اقتصادی رقم بسیار ناچیزی را برای تعرفه واردات کالا در نظر گرفته است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر