بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
حذف صفر از واحد پول ملی تورم زا نیست مگر آنکه انتظارات افراد جامعه را به نحوی تغییر دهد که تورم را افزایش دهد.
کد خبر : ۱۹۴۲۵۰
حذف ۴ صفر از واحد پول ملی، اقدامی بی اثر در اقتصاد/ پیش شرط های لازم قبل از اجرای طرح حذف صفرهای اسکناس

به گزارش بورس نیوز براساس مصوبه امروز هئیت دولت چهار صفر از پول ملی کشور حذف شد. اطلاعات دقیق تر قرار است از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام شود.
به نظر می رسد در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر چالش های بزرگتری است، حذف صفرهای اسکناس جز سرگرم کردن چند روزه مردم برای محاسبه هزینه های زندگی با واحد جدید و سوژه جلسات چند وقت آقایان، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: حذف ۴ صفر از واحد پول ملی به خودی خود، اقدام مثبتی است که می تواند برخی هزینه ها را کاهش دهد و جو روانی آرام تری برای عوام ایجاد کند. اما این اقدام اثر چندانی بر اقتصاد کشور نداشته و فقط می تواند در کاهش هزینه های شمارش پول و ورود اطلاعات به سیستم های حسابداری و ثبت اطلاعات در بانک ها و موسسات اعتباری موثر باشد که البته در صورت حذف صفرها و تحقق این موارد، باز هم تغییر خاصی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: ضمن اینکه با حذف ۴ صفر از واحد پول ملی، هزینه هایی بابت چاپ اسکناس جدید و نیز تطبیق نرم افزارها و سیستم های حسابداری با شرایط جدید به اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد.

عزتی در مورد آثار اقتصادی این موضوع گفت: در مجموع اگر هزینه هایی مانند هزینه تورم و بی ثباتی اقتصادی و... زیاد نباشد، می توان گفت این اقدام اثر مثبت یا منفی خاصی بر جای نخواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: قبل از اجرای طرح حذف صفرها از واحد پول ملی، می بایست اقداماتی صورت گیرد. ایجاد ثبات اقتصادی هم در قیمت ها و هم در حوزه اشتغال؛ رشد اقتصادی معقول و بهبود وضعیت اقتصادی از جمله پیش شرط های لازم قبل از اجرای این طرح خواهد بود تا آثار منفی احتمالی ناشی از حذف صفرها به حداقل برسد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ایجاد ثبات اقتصادی، به مراتب راحت تر از رشد اقتصادی خواهد بود و شاید ظرف ۲ سال نتوان به رشد اقتصادی دست یافت.

عزتی در خاتمه در رابطه با تورم زا بودن یا نبودن حذف ۴ صفر از واحد پول ملی گفت: حذف صفر از واحد پول ملی تورم زا نیست؛ مگر آنکه انتظارات افراد جامعه را به نحوی تغییر دهد که تورم را افزایش دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر