بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

قیمت کالاها و خدمات در معرض ابهام/ احتمال تشدید تورم در پی حذف صفرهای اسکناس

حذف صفرها از واحد پول ملی هم بازار کار و هم بازار پول و هم بازار تقاضای کل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر : ۱۹۴۲۶۱
به گزارش بورس نیوز، بهزاد گلکار کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر حذف ۴ صفر از واحد پول ملی بر قیمت کالاها و سهم ها بیان کرد: پس از حذف ۴ صفر از واحد پول ملی، قیمت جدید بسیاری از کالاهای کمتر از هزار تومان در معرض ابهام قرار خواهد گرفت.

 اگر انتظارات و رفتار جامعه پس از حذف ۴ صفر به سمت افزایش قیمت کالاها میل کند، قیمت تمامی کالاها و خدمات افزایش خواهد یافت و این افزایش سطح عمومی قیمت ها، موجی از تورم در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. اما احتمالا قیمت خدمات و کالاهای کمتر از هزار تومان فعلی، افزایش بیشتری خواهد داشت. 

این افزایش قیمت از هزینه های حمل و نقل تا بسیاری موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد و قیمت سهم ها هم می تواند یکی از این موارد باشد.

وی اضافه کرد: این تورم هم قیمت سهم ها و هم قیمت محصولاتی را که با حذف صفرها به کمتر از یک تومان برسد، در بر می گیرد. به عبارتی جو روانی جامعه در روند قیمت ها پس از حذف ۴ صفر اثرگذار خواهد بود؛ ولی رشد قیمت برای کالاها و خدماتی که قیمت تعدیل شده آنها بعد از حذف صفرها کمتر از یک تومان است، بیش از سایر کالاها و خدمات خواهد بود. 

گلکار تاکید کرد: مشابه این اتفاق در زمان تبدیل واحد پول ملی به یورو در اتحادیه اروپا رخ داده است. در آن زمان کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه که واحد پولی ضعیف تری داشتند ناچار به افزایش سطح عمومی کالا و خدمات شدند و به همین سبب هم در چند سال ابتدای استفاده از یورو به عنوان واحد پول ملی، تورم بیشتری نسبت به کشورهای قوی تر همچون آلمان تجربه کردند. به طور کلی حذف صفرها از واحد پول ملی هم بازار کار و هم بازار پول و هم بازار تقاضای کل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر