بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
فعال صنعت لوله و پروفیل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

درخواست بازنگری سهمیه‌های بهین‌یاب به جای صدور مداوم بخشنامه

سهمیه تعیین شده در بهین یاب جوابگوی نیاز شرکت نیست و در هر ماه تقریبا ۳ هفته خط تولید، غیرفعال است. با این روند، ادامه فعالیت توجیه اقتصادی نداشته و شرکت در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۹۴۲۹۲
کمبود مواد اولیه، تهدید جدی علیه لوله و پروفیل سازان/ درخواست بازنگری سهمیه های بهین یاب به جای صدور مداوم بخشنامه

به گزارش بورس نیوز، خریداران بورس کالا بر اساس سهمیه ای که در سامانه بهین یاب به آنها تخصیص یافته، امکان خرید مواد اولیه دارند. اما گویا سهمیه های تعیین شده، منطبق بر نیاز تولیدکنندگان نبوده و برخی واحدهای تولیدی که مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می کنند با مشکلاتی دست به گریبان هستند. 

امان اله زمانی علویجه مدیرعامل شرکت تعاونی فولاد علویجه در گفت‌وگو با بورس نیوز، ضمن تایید این مطلب بیان کرد: شرکت تعاونی فولاد علویجه از سال ۱۳۷۴ با ۲۰۰ نفر پرسنل فعال، تولید لوله و پروفیل را در ۳ شیفت کاری آغاز کرد؛ ولی با توجه به مشکلاتی همچون رکود داخلی و تحریم ها و کمبود مواد اولیه، شرکت در چند سال اخیر ناچار به تعدیل ۸۰ نفر از پرسنل و کاهش حجم تولید شده است.

وی افزود: شرکت بر اساس ظرفیت تولید و پروانه بهره برداری، سالانه نیاز به ۲۰۰ هزار تن مواد اولیه (ورق فولاد) دارد؛ ولی سهمیه ای که در بهین یاب برای شرکت تعیین شده، ماهانه ۲ هزار و ۲۰۰ تن است. این سهمیه جوابگوی نیاز شرکت نیست و در هر ماه تقریبا ۳ هفته خط تولید، غیرفعال است. با این روند، ادامه فعالیت توجیه اقتصادی نداشته و شرکت در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

زمانی در مورد نحوه تامین مواد اولیه شرکت در سنوات گذشته (قبل از بروز مشکلات) گفت: در گذشته علاوه بر خرید از بورس کالا، امکان خرید مستقیم مواد اولیه از شرکت فولاد مبارکه وجود داشت و ضمنا واردات نیز انجام می شد. بنابراین مشکلی در تامین مواد اولیه لوله پروفیل سازان وجود نداشت؛ اما در حال حاضر هم واردات متوقف شده و البته اگر محصولات فولادی به درستی توزیع شود، تولیدکنندگان داخلی محصولات فولادی، توان تامین نیاز صنعت لوله و پروفیل را دارند.

وی تصریح کرد: سهمیه های تعیین شده در سامانه بهین یاب باید مورد بازنگری قرار بگیرد. خروجی هر شرکت، لیست بیمه پرسنل، هزینه برق پرداختی، و میزان محصول تولید شده کاملا شفاف است و اگر قصد بررسی میزان نیاز واقعی شرکت های پایین دستی را داشته باشند، با بررسی این موارد و مشورت با سندیکای لوله و پروفیل و شرکت فولاد مبارکه، به راحتی می توان سهمیه بندی انجام داد و از رانت و سوءاستفاده جلوگیری کرد.

این فعال صنعت لوله و پروفیل در ادامه گفت: اگر مواد اولیه کافی در اختیار شرکت های پایین دستی قرار گیرد، صنعت لوله و پروفیل امکان تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و عرضه آن در بازارهای صادراتی را دارد. اما متاسفانه در سال های اخیر، با صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد در اتاق های دربسته و بدون مشورت با انجمن های صنفی، هم تولیدکنندگان را دچار ابهام و بلاتکلیفی کرده اند و هم موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی لوله و پروفیل شده اند. 

زمانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت صنایع با بازنگری مجدد سهمیه های بهین یاب، مانع از تعطیلی واحدهای تولیدی شود؛ چرا که محصولات تولیدی در شرکت های تولیدکننده لوله و پروفیل از جمله در تعاونی فولاد علویه به عنوان مواد اولیه در بسیاری از شرکت های پایین دستی مورد استفاده قرار می گیرد و تعطیلی پروفیل سازان (اتفاقی که در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم)، تداوم تولید صنایع و شرکت های پایین دستی را هم در معرض خطر قرار می دهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر