بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
نگاهی به بازارهای جهانی به ویژه بازارهای مالی آسیایی، نشان می دهد که در صورت ادامه تنش های تجاری چین و آمریکا شاهد کاهش تقاضا و قیمت کامودیتی ها خواهیم بود .
کد خبر : ۱۹۴۲۹۳
به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، رشد 1574 واحدی شاخص بورس در روز چهارشنبه 9 مردادماه 1398 ، عمدتا مدیون معاملات مثبت هلدینگ پتروشیمی فارس، نمادهای پالایشگاهی شتران، شبندر، شبریز، شپنا بود. 

پس از انتشار گزارش‌های مناسب شرکت های پتروشیمی در روزهای اخیر و همچنین امید سهامداران به گزارش‌های و عملکرد شرکت های پالایشگاهی، افزایش تقاضا برای خرید این نمادها چندان دور از ذهن هم نبود اما آیا اینکه این روند در روزهای هفته جاری نیز ادامه دار باشد سوالیست که شاید بخشی از پاسخ آن در معاملات امروز آشکار گردد.

اخبار سیاسی 
شاید مهم‌ترین خبر سیاسی را در روزهای گذشته بتوان تحریم ظریف توسط خزانه داری آمریکا دانست، اتفاقی که‌در هفته‌های گذشته به صورت تلویحی در اظهارات مسئولین دولت آمریکا شنیده می‌شد. 

زمانی برای افزایش عرضه‌ها/ سرمایه‌گذاری‌های که باب میل نیستند

بر این اساس، خزانه‌داری آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران)، نام «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد.

قرارگیری نام افراد در این فهرست، دارایی‌های احتمالی آن‌ها در آمریکا را مسدود کرده و اتباع آمریکا را از داد و ستد مالی با آن‌ها منع می‌کند. این اقدام، اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که ظریف در سفر به آمریکا، با تعداد زیادی از رسانه‌های آمریکایی مصاحبه کرد.

به دور از هر گونه جاح بندی سیاسی این اقدام آمریکا بیشتر اقدامی در جهت کمرنگ کردن هم پیمان نمودن کشورهای منطقه و اروپا در تشکیل ائتلاف ضد ایرانی در خاورمیانه می باشد. 

در جدیدترین گزارش منتشر شده یک پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی، با توجه به امتناع کشورها از پیوستن به طرح دولت «دونالد ترامپ» برای ایجاد ائتلاف دریایی علیه ایران، این طرح ترامپ را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده است. 

رسانه آمریکایی دلیل این رفتار متحدان اروپایی آمریکا را اقدام سال گذشته «دونالد ترامپ» در خروج از توافق هسته‌ای با ایران دانسته و نوشته اروپایی‌ها گمان می‌کنند این اقدام آمریکا بوده که موجب شده رفتارهای فعلی ایران شکل بگیرد.

به نوشته پولیتیکو، کشورهای اروپایی علاوه بر این نگرانند همسویی با آمریکا ممکن است آنها را وارد جنگ با ایران کند. این نگرانی‌ها بعد از اقدام دولت آمریکا در تحریم «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران تنها شدت گرفته است.

اقتصاد کلان :
از جمله اخبار با اهمیت اقتصادی و مرتبط با بازار سرمایه کشور می توان از تدوین طرحی با هدف شفاف سازی اقتصادی در کمیسیون متبوعش با هدف رصد اطلاعات دریافت کنندگان وام های کلان از سوی مردم اشاره کرد. 

زمانی برای افزایش عرضه‌ها/ سرمایه‌گذاری‌های که باب میل نیستند

بنا بر جدیدترین اظهارات الیاس حضرتی،طرح مذکور خواهان رصد تمامی مراحل دریافت وام های کلان بانکی است و نظارت بر روند اخذ تسهیلات و هزینه کرد آن از مهم ترین مطالبات طرح مذکور است.

این نماینده مجلس، با بیان اینکه مشخص شدن مبلغ و مقصد هزینه کرد تسهیلات بانکی از اولویت های مدنظر طرح مذکور است، افزود: با تدوین و اجرایی شدن این طرح سامانه ای در بانک مرکزی راه اندازی می شود که تمامی اطلاعات مربوط به تسهیلات گیرندگان اعم از مبلغ وام و همچنین علت اخذ آن در ان درج می شود.

حال باید دید این طرح ها تا چه حد قابلیت اجرا دارد به ویژه آنکه بسیاری از این تسهیلات معمولا به افراد با نفوذ پرداخت گردیده است.

ارز و سکه :
پس از افت مجدد قیمت سکه در روز پنجشنبه و تثبیت قیمت های کمتر از 4 میلیون و 100 هزار تومانی در این روز، باید منتظر ماند تا تاثیر افزایش چشمگیر و 25 دلاری قیمت هر انس طلای جهانی در بازارهای داخلی آشکار شود.

زمانی برای افزایش عرضه‌ها/ سرمایه‌گذاری‌های که باب میل نیستند

شاید تنها نکته ای که این روزها مانع رشد قیمت های سکه و طلا در بازارهای داخلی می شود کاهش قیمت های دلار و فروکش شدن تب تقاضا برای این ارز می باشد اتفاقی که بعید نیست در ماه های آتی نیز شاهد آن باشیم.

بازارهای جهانی :
پس از آنکه شائبه افزایش تنش های تجاری آمریکا و چین و افزایش احتمال اعمال تعرفه 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار کالای صادراتی چین و آمریکا قوت گرفت، ناامیدی معامله گران جهانی باعث افت در حدود 6 درصدی قیمت جهانی نفت در روز پنجشنبه گردید.

زمانی برای افزایش عرضه‌ها/ سرمایه‌گذاری‌های که باب میل نیستند

اگرچه در روز جمعه با رشد 1.7 دلاری بخشی از این افت قیمت جبران شد اما همچنان تنش های تجاری آمریکا و چین از اصلی ترین دغدغه های فعالان بازارهای جهانی می باشد.

قیمت جهانی هر انس طلای جهانی نیز پس از افتی 6 دلاری در روز پنجشنبه، با رشدی بیش از 29 دلاری در آخرین ساعات روز جمعه، به سطوح قیمتی 1458 دلاری تکیه زد تا بازهم به عنوان یکی از مطمئن سرمایه گذاری های این روزهای بازارهای جهانی محسوب گردد. 

اخبار صنعت :
در جدیدترین اخبار صنعت فولاد کشور می توان به اظهارات شریعتمداری در خصوص رفع چال مواد اولیه شرکت ذوب آهن اشاره کرد. بر این اساس1 میلیون و 750 هزار تُن سنگ آهن موجود در سنگ آهن مرکزی و بافق به ذوب آهن اختصاص پیدا کرد تا این شرکت در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نشود.

زمانی برای افزایش عرضه‌ها/ سرمایه‌گذاری‌های که باب میل نیستند

همچنین شریعتمداری اعلام کرد، زغالسنگ پرورده طبس نیز با اقدامی داخلی در مبادله سهام بین ذوب آهن و صندوق بازنشستگی فولاد، برای تامین زغالسنگ مورد نیاز شرکت ذوب آهن اختصاص داده شد.

کدال نگر:
از جمله گزارشات با اهمیت منتشر شده در دو روز انتهای هفته گذشته می توان به انتشار گزارش حسابرسی شده " پترول" و گزارشات حسابرسی نشده تاپیکو و تیپیکو اشاره داشت.

گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان که در سال مالی 1397 موفق به تحقق 119 ریال سود به ازای هر سهم گردیده بود، بر اساس گزارش حسابرسی شده منتشره خود، سود خالصی 256 ریالی به ازای هر سهم را شناسایی نمود تا تعدیل مثبت 115 درصدی را رقم زند.

از طرفی شرکت های هلدینگ پتروشیمی و دارویی تامین اجتماعی هم با تحقق سود هایی مناسب در عملکرد سال مالی 1398 خود، نوید روزهایی امیدوار کننده را به سهامداران خود دادند.

بر این اساس تاپیکو با افزایش در حدود 2.000 میلیارد تومانی سود خالص خود در سال مالی 1398 ، رشدی 129 درصدی را در مقایسه با سال مالی گذشته تجربه کرد . 

همچنین سرمایه گذاری داروئی تامین (تیپیکو) نیز با شناسایی بیش از 616 میلیارد تومان سود خالص نشان داد که قیمت گذاری های دولتی دارو بسیار کم رنگ تر از گذشته گردیده و این شرکت به لطف افزایش نرخ های فروش و نیز سودآوری زیر مجموعه های خود، رشدی 105 درصدی را در سودآوری به ثبت رسانیده است.

بازار امروز:
نگاهی به بازارهای جهانی به ویژه بازارهای مالی آسیایی، نشان می دهد که در صورت ادامه تنش های تجاری چین و آمریکا شاهد کاهش تقاضا و قیمت کامودیتی ها خواهیم بود . 

این موضوع در حالی که تاثیر اصلی آن بر سهام شرکت های صادرات محور می باشد از موضوعاتیست که بسیاری از سرمایه گذاران در سهام چنین شرکت هایی می بایست مد نظر قرار دهند.

با این حال به نظر می رسد این روزها سرمایه گذاری در سهام بنیادی و صادرات محور به مراتب عقلانی تر و کم ریسک تر از سرمایه گذاری در سهام شرکت های کوچک و حبابی باشد. 

سهام شرکت های سرمایه گذاری نظیر " وامید"، "فارس"، "وغدیر" ، "تاپیکو" و ...، اگر چه شاید از حیث شارپ بودن مسیر رشد قیمت چندان باب میل سرمایه گذاران نباشند اما به نظر گزینه هایی مورد اعتماد در سال جاری می باشند.

به نظر می رسد، بازار امروز متاثر از اخبار سیاسی روزهای گذشته بازاری با نوسانات بالا در بسیاری از سهام باشد و به تدریج و با گذشت زمان معاملات شاهد افزایش عرضه ها در اکثر نمادها باشیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۳۹۸ صورت گرفت؛

رشد بیش از ۷۳ درصدی سودخالص «وامید»

یک مزایده دیگر از این سرمایه‌گذار؛

«وامید» «وسپه» می‌فروشد

ارسال نظر