بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
بعد از ارائه گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها، شاهد اتفاق مطلوبی بودیم و علی رغم نگرانی‌های موجود در نحوه سوددهی، تعدادی از حقوقی‌ها و نمادهای بزرگ رفتاری حرفه‌ای نداشته و عامل خروج نقدینگی از شرکت‌ها شدند و با نخریدن سهم‌های بنیادی، اطمینان را از بازار سلب کردند.
کد خبر : ۱۹۴۳۲۳


اخبار سیاسی مهم نیست/ رفتار غیرحرفه ای نمادها، عامل سلب اطمینان بازار

حمید مرتضی کوشکی مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در ارزیابی بازار روز شنبه ۱۲مردادماه به خبرنگار بورس نیوز گفت: سهم‌های ارزنده و بنیادی در بازار با تعدد مناسبی روبه‌رو بوده ضمن آنکه این سهم‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند، اما نکته حائز اهمیت در اصطلاح مالی، «بازدهی مورد انتظار» بوده یعنی از یک طرف انتظار رشد از نماد بنیادی وجود داشته و از سوی دیگر توقع شخص سهامدار از بازار را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: این امر باعث شده تا شخص سهام‌دار تمرکزی برای سرمایه‌گذاری بر سهم‌های بنیادی علی‌رغم ارزنده بودن نداشته باشد و به سوی سهم‌های خیلی کوچک مانند گروه‌های غذایی، کانی‌های غیر فلزی و ... گام بردارد؛ این نحوه سرمایه‌گذاری دلیل بنیادی نداشته و با میزان انتظار سهامدار در دریافت بازدهی نسبت به دیگر گروه‌ها ارتباط مستقیم دارد که همزمان با عدم وجود تقاضا برای گروه‌های فلزات اساسی، گروه کانی‌ها و پتروپالایشی مواجه خواهیم شد.

کارشناس بازارسرمایه به وضعیت نابسمان بازارهای جهانی طی چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: سیگنال‌های چندان مثبتی از سوی بازارهای جهانی به داخل کشور مخابره نشد چراکه وابستگی ۶۰ تا ۷۰درصدی بازار داخلی به بازارهای جهانی، باعث شده تا این داخلی‌ها از لحاظ روانی نیز با اثرات منفی روبه‌رو شوند.

وی در خصوص پیش‌بینی درباره اتفاقات بازار گفت: در حال حاضر با یک‌بازه ۱۰درصدی، بازار در نقطه تعادل قرار می‌گیرد؛ با توجه به کاهش روند حجم و ارزش معاملات انتظار می‌رود که سهامداران موقعیت‌سنجی در زمان فروش داشته باشند که اطمینان از بازار سلب نشود.

این فعال بازار در ادامه تصریح کرد: بعد از ارائه گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها، شاهد اتفاق مطلوبی بودیم و علیرغم نگرانی‌های موجود در نحوه سوددهی، تعدادی از حقوقی‌ها و نمادهای بزرگ رفتاری حرفه‌ای نداشته و عامل خروج نقدینگی از شرکت‌ها شدند و با نخریدن سهم‌های بنیادی، اطمینان را از بازار سلب کردند.

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار با اشاره به تاثیر اخبار سیاسی منتشر شده در روزهای اخیر، اظهار کرد: در برخی مواقع بازار به حدی از تنوع اخبار اشباع می‌شود که نسبت به یکسری اخبار سیاسی نیز واکنش خاصی نشان نمی‌دهد؛ در حال حاضر عوامل تاثیرگذار بر بازار را می‌توان نرخ دلار و فاکتورهای سودآوری شرکت‌ها دانست و اخبار سیاسی چندان در اولویت قرار نمی‌گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای نمونه، امروز اخبار سیاسی حول محور بازارسرمایه وجود داشت اما وضعیت امروز بازار را بیشتر فاکتورهای اقتصادی تحت تاثیر خود قرار دادند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"اعتماد" عامل ورود نقدینگی به بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"اعتماد" عامل ورود نقدینگی به بورس

ارسال نظر