بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
کارشناس و فعال صنعت دارو در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

مزایای حذف ارز دولتی برای شرکت های دارویی/ توسعه صادرات در گرو ارتقای کیفی دارو

حذف ارز دولتی برای شرکت هایی که اقدام به دپوی مواد اولیه با ارز دولتی کرده باشند، فرصتی برای کسب سود خواهد بود؛ حتی اگر این شرکت ها برای خرید و دپوی مواد اولیه، اقدام به اخذ تسهیلات بانکی و تحمل هزینه مالی ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرده باشند.
کد خبر : ۱۹۴۳۴۲
به گزارش بورس نیوز، وزیر بهداشت از واقعی شدن قیمت کلیه داروهای تولید داخل خبر داده و گفته دولت در حال بررسی قطع دلار ۴۲۰۰ تومانی دارو است. وی همچنین از قطع  واردات دارو و خودکفایی در تولید دارو و صادرات مجدد دارو به کشورهای همسایه و برنامه برای صادرات دارو به تمامی کشورهای دنیا خبر داده است.

امیر حکمت فعال صنعت دارو در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر حذف ارز دولتی دارو بیان کرد: حذف ارز دولتی صنعت دارو، در کوتاه مدت بعضی شرکت های دارویی را دچار مشکلات کمبود نقدینگی خواهد کرد؛ چرا که با حذف ارز دولتی دارو، تامین مواد اولیه با ارز نیمایی، نیازمند سرمایه در گردش و نقدینگی بیشتری بوده و شرکت هایی که با کمبود نقدینگی دست به گریبان هستند، با حذف ارز دولتی، در یک مقطع کوتاه مدت فشار بیشتری متحمل خواهند شد.

وی افزود: البته معمولا در چنین مواقعی، نظارتی بر موجودی انبار شرکت ها صورت نمی گیرد و شرکت هایی که از قبل مواد اولیه با ارز دولتی دپو کرده اند، از حذف ارز دولتی منتفع می شوند. بنابراین حذف ارز دولتی برای شرکت هایی که اقدام به دپوی مواد اولیه با ارز دولتی کرده باشند، فرصتی برای کسب سود خواهد بود؛ حتی اگر این شرکت ها برای خرید و دپوی مواد اولیه، اقدام به اخذ تسهیلات بانکی و تحمل هزینه مالی ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرده باشند.

این کارشناس صنعت دارو اضافه کرد: مزیت دیگر حذف ارز دولتی دارو برای شرکت های تولیدکننده، افزایش تقاضای کاذب دارو است. حتی اگر حذف ارز دولتی فعلا در حد صحبت و پیشنهاد باشد، باز هم تقاضای دارو توسط برخی مصرف کنندگان و داروخانه ها افزایش خواهد یافت و این قضیه، فروش دارو را رونق می بخشد. ضمن اینکه در حال حاضر هم به دلیل ممنوعیت واردات دارو و صادرات قاچاق دارو، روند فروش دارو در بازار مطلوب است.

حکمت در ادامه گفت: از سوی دیگر، با حذف ارز دولتی نرخ فروش دارو هم متناسب با افزایش بهای تمام شده، افزایش خواهد یافت. تولیدکنندگان دارو از افزایش نرخ احتمالی دارو، بهره می برند و حتما درآمد بالاتری محقق می کنند؛ اما اگر سهم بیمه ها برای پوشش افزایش نرخ دارو افزایش یابد، ریسک افزایش دوره وصول مطالبات شرکت های دارویی از بیمه ها و بیمارستان های دولتی و... تشدید خواهد شد. در این صورت مصرف کنندگان دارو با مشکلی مواجه نمی شوند و احتمالا بیمه ها بار پرداخت افزایش نرخ دارو را به دوش می کشند؛ ولی قطعا از صادرات قاچاق دارو جلوگیری شده و مصرف دارو در کشور هم منطقی تر خواهد شد.

وی در رابطه با تاثیر حذف ارز دولتی دارو و رفع محدودیت های داخلی صادرات دارو بر روند صادرات دارو گفت: حذف ارز دولتی دارو، اثری بر صادرات رسمی دارو نخواهد داشت. توسعه صادرات دارو در گرو افزایش کیفی محصولات تولیدی و ارتقای استانداردهای GMP شرکت های دارویی، بهبود برندینگ و بسته بندی، بهبود روابط بین المللی و مراودات مالی و نیز ثبت دارو و اخذ مجوزها و تاییدیه های لازم از کشور مقصد است.

حکمت افزود: هزینه های ارتقای کیفیت محصولات و افزایش GMP در شرکت های دارویی، چندان قابل توجه نیست و اگر صنعت دارو قصد حضور در بازارهای جهانی را دارد، در گام نخست باید در راستای ارتقای کیفی محصولات و استانداردهای GMP سرمایه گذاری صورت بگیرد. در شرایط کنونی، صادرات دارو با ارز غیردولتی جذابیت چندانی نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر