بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی می‌توان به احداث مجتمع‌های متعدد نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد که با سوزاندن گازهای تفکیکی، آلودگی صوتی ،ایجاد پساب‌های نفتی و شیمیایی، دفع زباله و جمع شدن مواد شیمیایی هرروز بیش‌ازپیش در حال آسیب‌رسانی هستند و باید موردبررسی قرار گیرند.
کد خبر : ۱۹۴۴۴۲

دندان لق آلودگی در خطه نفت‌خیز / هیچ ارگانی به فکر این پتروشیمی نیست

به گزارش بورس نیوز، در این میان می‌توان به آلودگی دیرینه پتروشیمی رازی در ماهشهر و مسجدسلیمان اشاره کرد که از مدت‌ها قبل علی‌رغم هشدارها و پیگیری‌های صورت گرفته توسط محیط‌زیست هیچ اقدامی جهت رفع مشکلات انجام نداده است.

پتروشیمی رازی، 4 تن آمونیاک را به دریا ریخت

در ده سال گذشته ، مطلبی در خصوص آلودگی محیط‌زیست ماهشهر عنوان شد که مسئول این امر پتروشیمی رازی بود. به دلیل نبودن تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی در مجتمع‌های پتروشیمی ، پساب‌های آلوده بدون کنترل در دریا تخلیه و باعث آلودگی شدید آب‌های ساحلی ماهشهر شد. 4 تن آمونیاک را پتروشیمی رازی به دریا ریخت. شش سال بعد فرماندار وقت ماهشهر ،تأسیسات این پتروشیمی را فرسوده دانست و اعلام کرد مسئولان درصدد اصلاح ساختارها هستند.

کوتاهی مسئولان رازی درکاهش آلودگی

در سال 95، فرماندار مسجدسلیمان از عدم همکاری شرکت جذب و آب پتروشیمی رازی پرده برداشت و گفت: آن‌ها برای مردم آلودگی ایجاد می‌کنند، گاز را استحصال می‌کنند و حتی یک درختکاری را نیز برای مردم انجام نمی‌دهند. حتی به آن‌ها اعلام کردیم فضای سبز ایجادشده را به نام پتروشیمی نام‌گذاری کنید ولی بازهم کوتاهی می‌کنند.

این ماجرای به‌ظاهر پایان‌ناپذیر و مطرح‌شدن مجدد بحث آلودگی پتروشیمی رازی در یک ماه اخیر بورس نیوز را بر آن داشت که اقدام به تهیه گزارش در این خصوص نماید.

پتروشیمی رازی، رکورددار تولید بیشترین آلودگی

ابراهیم آریازنگنه معاون فرمانداری ماهشهر با ارزیابی اقدامات صورت گرفته و روند فعالیت سازمانی پتروشیمی رازی به خبرنگار بورس نیوز گفت: یکی از شرکت‌هایی که بیشترین میزان تولید آلودگی در این شهر را داشته، پتروشیمی رازی بوده که علی‌رغم تذکرات محیط‌زیست و اعلام استانداردهای این سازمان، هیچ اقدام موثری صورت نداده و به انجام اموری جهت رفع تکلیف بسنده کرده که با استانداردهای سازمان محیط‌زیست مطابقت ندارد و شکایت‌هایی علیه این شرکت نیز جریان دارد.

مردم مسجدسلیمان در معرض تنفس H2S

از سوی دیگر، فعال محیط زیست و HSE که نخواست نامش فاش شود نیز به خبرنگار بورس نیوز گفت: آلودگی در مسجدسلیمان بیداد کرده و مشکل اصلی مردم این منطقه گاز H2S ، بوده که این گاز سمی و خطرناک است؛ البته نباید فراموش کرد که بخشی از این گاز مربوط به پتروشیمی رازی است؛ در واقع وضعیت بیرون‌زدگی نفت و گاز بعد از زلزله نیز بسیار اسفناک نسبت به قبل شده است.

عوارض آلایندگی به کدام شهر باید پرداخت شود

به‌جز موضوع آلودگی پتروشیمی رازی، موضوع دیگر در رابطه با پرداخت عوارض آلایندگی است. بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، شرکت‌های تولیدی آلاینده موظف به پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری‌های محدوده فعالیت خود هستند.

100 درصد عوارض باید به مسجدسلیمان پرداخت شود

این منبع آگاه در رابطه با موضوع عوارض به خبرنگار بورس نیوز گفت: پتروشیمی رازی بین دو منطقه ماهشهر و مسجدسلیمان قرار گرفته و عوارض آلایندگی مطابق با این قانون باید به شهر مسجدسلیمان پرداخت شود زیرا خوراک گازی پتروشیمی رازی از این منطقه تأمین می‌شود اما به لحاظ آلودگی هر دو منطقه در معرض خطر قرار دارند.

در پایان لازم به ذکر است اقدامات ناکافی و عدم همکاری مسئولین ذی‌ربط در تمامی حوزه‌ها، نه‌تنها به ماجرای آلودگی‌ها طی ده سال اخیر پایان نداده است بلکه موضوعی است که در صورت ادامه‌دار بودن، پیامدهای جبران نشدنی بسیاری را در پی خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Turkey
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
وقتی خصوصی سازی می کنید باید از پیش قوانینی هم بگذارید که از سوی خریدار ضمانت اجرایی داشته باشه. کل پتروشمی رازی رو دادید به ترکها 11 درصدش مال شقایق سازه است که محلی از اعراب نداره. چطور انتظار دارید ترکها به فکر سلامتی محیط زیست باشند وقتی خودمون نیستیم و هیچ قانونی هم وجود نداره که مجبورشون کنه چیزی رو رعایت کنن.