بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
نگاهی اجمالی به شرکت پخش هجرت در آستانه عرضه اولیه سهام این شرکت؛

قیمت غیرمنطقی عرضه اولیه سهام شرکت پخش هجرت

این شرکت در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه گذاری دارویی تامین محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۹۴۴۹۸
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، قرار است در روز شنبه مورخ ۱۹ مرداد ماه سال جاری ۱۵ درصد از سهام شرکت پخش هجرت برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شود. دامنه قیمتی این عرضه ۱۷.۷۰۰ تا ۱۸.۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. 

تعداد سهام قابل عرضه معادل ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم تعیین شده و به نظر می‌رسد که سهمیه هر کد در این عرضه اولیه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سهم باشد. با توجه به کسب سود ۴۸۳ ریالی در سه ماهه نخست و همچنین پیش بینی کسب سود ۲.۲۱۰ ریالی به ازای هر سهم به نظر می‌رسد که قیمت تعیین شده عرضه اولیه که بر اساس نسبت قیمت به درآمد با نسبت ۸.۳ واحدی عرضه می‌شود نمی‌تواند قیمت جذابی برای خرید سهام این شرکت باشد.

این شرکت در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه گذاری دارویی تامین محسوب می‌شود. سهامداران اصلی آن شامل داروسازی فارابی با ۳۵.۵ درصد مالکیت، تهران شیمی با ۲۴.۸ درصد مالکیت، پارس دارو با ۲۰.۹ درصد مالکیت و سرمایه گذاری دارویی تامین با ۱۸.۸ درصد مالکیت هستند.

فعالیت اصلی شرکت توزیع اقلام دارویی دریافتی از شرکت‌های تولیدکننده دارو در سطح بازار مصرف دارو یعنی داروخانه ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. در حال حاضر این شرکت به عنوان سومین شرکت بزرگ در زمینه توزیع دارو در کشور فعالیت دارد. سهم از بازار این شرکت در حال حاضر ۱۰ درصد است.

 لازم به ذکر است، شرکت‌های داروپخش و پخش رازی رتبه‌های اول و دوم را در زمینه توزیع دارو و از حیث سهم از بازار این کسب و کار در اختیار دارند.

ترکیب فروش محصولات شرکت با توجه به حاشیه سود مطلوب‌تر فرآورده‌های دارویی تولید شده در داخل کشور، بیشتر مربوط به فرآورده‌های دارویی داخلی است و در سال ۹۷ سهم دارو‌های داخلی به بیش از ۶۷ درصد رسیده است.

جمع درآمد‌های عملیاتی شرکت در سه ماهه نخست سال جاری به ۶ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال رسیده است که نسبت به سه ماهه اول سال ۹۷ افزایش ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد. رشد ۴۸ درصدی فروش عمدتا بابت افزایش مشتریان شرکت و همچنین رشد نرخ فروش محصولات دارویی در سال گذشته بوده است. 

لازم به ذکر است که مرجع تعیین کننده قیمت دارو در سطح کشور سازمان غذا و دارو است.

حاشیه سود عملیاتی شرکت در سه ماهه نخست امسال معادل ۵.۳ درصد بوده که نسبت به سال قبل تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد. اما حاشیه سود خالص شرکت در این مدت معادل ۳.۴ درصد بوده است که این نسبت در مقایسه با حاشیه سود مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. کاهش هزینه‌های مالی را می‌توان دلیل اصلی افزایش حاشیه سود خالص شرکت عنوان کرد. 

بهای تمام شده کالای فروش رفته تماما مربوط به خرید محصولات دارویی از شرکت‌های تولیدکننده داروی داخلی و وارداتی است. هزینه‌های فروش عمومی اداری شرکت نیز عمدتا و به میزان ۶۰ درصد مربوط به هزینه‌های پرسنلی، ۷ درصد هزینه مطالبات مشکوک الوصول و ۶ درصد هزینه‌های حمل و نقل و استهلاک بوده است. سایر هزینه‌ها نیز سهم ۲۷ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند.

با توجه به پیش بینی کسب سود هر سهم ۲.۲۱۰ ریالی شرکت برای سال جاری به نظر می‌رسد که قیمت تعیین شده برای عرضه اولیه سهام این شرکت، قیمت معقولی نباشد. اما با توجه به حضور حداکثری فعالان بازار سرمایه در تمامی عرضه اولیه‌های صورت گرفته و بدون توجه به ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام شرکت‌های عرضه شده، به نظر می‌رسد که شاهد خرید ۱۵ درصد از سهام این شرکت در روز شنبه و در سقف قیمتی تعیین شده یعنی ۱۸.۵۰۰ ریال به ازای هر سهم باشیم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
سوداولیه سهام هجرت کی پرداخت می شود لطفا اطلاع رسانی کنید