بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
عضو هیات مدیره شرکت شکر شاهرود در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

کاهش حجم برداشت چغندرقند و رقابت قندی ها در خرید / خوشبینی به رشد سودآوری قندی ها

امسال حجم برداشت چغندرقند کمتر از سال قبل بوده و شرکت ها در خرید چغندرقند با یکدیگر رقابت داشتند و نیاز به واردات شکر خام برای تامین نیاز بازار داخل خواهیم داشت. تصفیه شکر خام هم برای شرکت ها، درآمدزایی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۴۵۰۹
به گزارش بورس نیوز، یکی از گروه های پر بازده امسال، سهم شرکت های قندی بوده است. هر چند با رشد قیمت سهم های قندی، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره اصلاح و استراحت هم در سهم های این گروه باشیم؛ ولی این گروه چشم انتظار خبری است که شاید استارت مجددی برای حرکت رو به جلوی سهم قندی ها باشد. 
هر ساله حوالی شهریور نرخ فروش مصوب شکر تعیین و اعلام می گردد و سال گذشته، به رغم تورم سنگین اکثر کالاها، نرخ فروش مصوب شکر فقط ۱۰ درصد افزایش یافت و شرکت های قندی هر کیلو شکر سفید تولیدی خود را ۳۰۰۰ تومان عرضه کردند که البته بازار آزاد نرخ های بسیار بالاتری هم به خود دید و مابه التفاوت قیمت شکر به جیب واسطه ها رفت.
چندی قبل نرخ مصوب شکر سفید، ۳۴۰۰ تومان اعلام شد؛ اما شنیده ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش هزینه های تولید، قندی ها درخواست افزایش نرخ ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارند؛ افزایش نرخی که اگر مورد موافقت قرار بگیرد اثر با اهمیتی بر سودآوری قندی ها بر جای خواهد گذاشت.

مرتضی آریان عضو هیات مدیره شرکت شکر شاهرود «قشکر» در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت قندی ها بیان کرد: نرخ شکر مصوب فعلا ۳۴۰۰ تومان است و برخی کارخانجات قندی هم مقداری موجودی شکر در انبارها دارند؛ اما به هر حال هزینه های تولید افزایش داشته و نرخ خرید شکر از کارخانجات تولیدی می بایست متناسب با افزایش هزینه ها تعیین شود. نرخ مصوب توسط دولت تعیین می شود و هر نرخی اعلام شود، هم شرکت های تولیدکننده شکر و هم مصرف کنندگان ملزم به پذیرش آن هستند. شرکت های قندی مدارک و مستندات خود را به انجمن صنفی ارائه می کنند و درخواست افزایش نرخ، بعد از بررسی های انجمن صنفی ارسال می گردد؛ البته فرآیند افزایش نرخ تا ابلاغ نرخ نهایی، زمان بر بوده و مراحل خاص خود را دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش بهای تمام شده، چنانچه افزایش نرخی ابلاغ گردد، درآمد فروش هم افزایش یافته و در نهایت، سود تحقق یافته به لحاظ ریالی افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: شکر، جزو کالاهای اساسی است و واردات شکر خام با ارز دولتی انجام می گیرد. در صورت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، بهای تمام شده شکر وارداتی افزایش یافته و این موضوع، بازار شکر داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. کما اینکه امسال حجم برداشت چغندرقند کمتر از سال قبل بوده و شرکت ها در خرید چغندرقند با یکدیگر رقابت داشتند و نیاز به واردات شکر خام برای تامین نیاز بازار داخل خواهیم داشت. تصفیه شکر خام هم برای شرکت ها، درآمدزایی خواهد داشت. با این شرایط، به رشد سودآوری شرکت ها خوشبین هستم.

آریان در مورد دلیل رشد قیمت سهم های قندی اظهار کرد: به نظر می رسد افزایش ارزش دارایی های ثابت شرکت ها و جذابیت تجدید ارزیابی این دارایی ها، باعث رشد قیمت سهم قندی ها شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر