بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

سود کم فعال بازار در خرید عرضه اولیه / روش های مناسبتر جایگزین شود

عرضه اولیه ها همیشه مورد توجه بازار هستند و در هر وضعیت سود و زیان و ارائه اطلاعاتی مسلما مورد استقبال قرار می گیرند.ولی نحوه قیمت گذاری، برخلاف روش‌هایی است که زمینه‌سازی شده بود.
کد خبر : ۱۹۴۵۶۸

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی بازار روز جاری به بورس نیوز گفت: وضعیت معاملات به استناد حجم معاملاتی که روزانه صورت می گیرد در وضعیت خوبی است و طبیعی و بدیهی ترین شکل ممکن بازار، نوسان است که در بازه مثبت و منفی جریان دارد.

وی ادامه داد: هر از گاهی شرکت هایی که وزن بیشتری در شکل گیری شاخص دارند با روندی کند در حرکت هستند . البته به دلیل حساسیت های موجود، چه از دید سازمان بورس، چه از دید مقام ناظر حرکت سهم هایی که وزن زیاد دارند بر روی شاخص مناسب نیست.

آقابزرگی به اطلاعات ارائه شده در بازار اشاره کرد و افزود: داده های مثبت سه ماهه منتشر شده از اغلب صنایع و شرکت ها نشان دهنده پتانسیل رشد است که این امر به وضوح قابل پیش بینی است.

عرضه اولیه شرکت پخش هجرت

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عرضه اولیه شرکت پخش هجرت گفت: عرضه اولیه ها همیشه مورد توجه بازار هستند و در هر وضعیت سود و زیان و ارائه اطلاعاتی مسلما مورد استقبال قرار می گیرند.ولی نحوه قیمت گذاری، برخلاف روش‌هایی است که زمینه‌سازی شده بود.

وی افزود: متأسفانه با نظام قیمت‌گذاری از پیش ، و تعیین محدوده نوسان قیمت از ابتدای عرضه اولیه، دید تحلیلی از استفاده‌کنندگان و فعالان بازار سلب می‌شود. خرید عرضه اولیه برای هر شخص با هر نوع تحلیل، به اولین و آخرین گزینه تبدیل‌شده است.که ممکن است سودآوری خوبی نیز به همراه داشته باشد و با تمهیدات ناظر یا پذیرش کننده کف قیمت درهمان جا بسته شود.

آقابزرگی در پایان اظهار داشت: بنا بر تجربیات گذشته، استفاده از این روش‌ها باقیمت کم و حجمی ناچیز رضایت فعال بازار را جلب نمی‌کند. و این امر با ادبیات عرضه‌های اولیه یک مغایرت اساسی دارد. پیشنهاد می‌شود که این روش با روندهای متداول و منطقی‌تر مانند ارزش دفتری( بوک بیلدینگ ) که محور تعیین ، میزان تقاضا و نقطه تعادل قیمت است جایگزین شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر