بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته در معاملات خرد بازار مربوط به شرکت تازه وارد پخش هجرت با ارزش معامله ۱ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریالی، مپنا، پتروشیمی نوری و ریل‌پرداز سیر بود.
کد خبر : ۱۹۴۵۸۰
پیش گشایش/در مسیر بی‌توجهی به عملکرد مالی شرکت‌ها!
آنچه در معاملات دیروزگذشت:
در بازار دیروز شاهد رشد اندک ۱۴۳ واحدی شاخص کل و رسیدن آن به ۲۵۵ هزار و ۳۰۶ واحد بودیم. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش بیش از ۰.۸ درصدی به ۶۵ هزار و ۸۸۶ واحد رسید. ارزش معاملات در بازار دیروز به ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید. شرکت‌های مپنا، هلدینگ خلیج فارس و کشتیرانی ایران بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس ایران و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را داشتند. 

شاخص کل فرابورس نیز با ۱۴ واحد افزایش به ۳ هزار و ۴۳۳ واحد ترقی یافت. میدکو، دماوند و زاگرس بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس را داشتند.

بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته در معاملات خرد بازار مربوط به شرکت تازه وارد پخش هجرت با ارزش معامله ۱ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریالی، مپنا، پتروشیمی نوری و ریل‌پرداز سیر بود.

 در روز گذشته شاهد عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت پخش هجرت بودیم که با حضور بیش از ۶۰۰ هزار کدسهامداری، هر سهم از این شرکت در قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ ریال کشف قیمت شد.

اقتصاد کلان 

رییس کل سازمان خصوصی سازی گفت: ارزش سهام عدالت افرادی که یک میلیون تومان سهم داشته‌اند به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. میر علی اشرف پوری حسینی با اشاره به آخرین وضعیت واریز سود سهام عدالت به حساب دارندگان سهام، اظهار داشت: سود سهام عدالت سال‌های ۹۵ و ۹۶ به تمام کسانی که شماره حساب شبای خود را ارائه کرده اند پرداخت شده، اما عده‌ای شماره حساب شبای خود را ارائه نکرده اند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: اثرات افزایش دارایی شرکت‌های سهام عدالت در پرداخت سود سال ٩٧ اعمال می‌شود که بر این اساس ارزش سهام کسانی که یک میلیون تومان کامل داشته اند به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

در خبری دیگر مدیر کل دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه پزشکان از طریق نصب دستگاه کارتخوان در مطب خود در اولویت قرار گرفته‌اند، گفت:پس از آن نیز وکلا، فعالان حوزه فولاد، حوزه قیر، شیشه، توریسم درمانی، آرایشگران زنان و رستوران داران مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

پیش گشایش/در مسیر بی‌توجهی به عملکرد مالی شرکت‌ها!

 بر اساس برآورد‌های صورت گرفته برخی مشاغل و اصناف فرار مالیاتی گسترده‌ای دارند. به عنوان مثال، در حالی که براساس آمار‌های سازمان امور مالیاتی پزشکان صرفا ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می‌پردازند، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی در دی ماه پارسال، میزان مالیات واقعی آن‌ها را حداقل حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که برخی مشاغل و اصناف دیگر مانند وکلا، آهن فروشان و طلا فروشان هم فرار مالیاتی گسترده‌ای دارند.

ارز و سکه 
قیمت دلار در معاملات روز شنبه به روند کاهشی خود ادامه داد و دیروز به کمتر از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. رکود بازار‌های مختلف و واردات محور منجر به کاهش شدید تقاضای مصرفی ارز در ماه‌های اخیر شده است. همچنین کنترل شدید بانک مرکزی بر فعالیت سفته بازان در بازار ارز عامل اصلی و مهم دیگر در کنترل و کاهش قیمت ارز بوده است. قیمت هر سکه بهار آزادی نیز با بیش از ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز پنج شنبه به ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید.
پیش گشایش/در مسیر بی‌توجهی به عملکرد مالی شرکت‌ها!

بورس کالا 

بورس کالا در روز شنبه معاملات اندکی داشت و ارزش معاملات دیروز به ۲۰۰ میلیارد ریال رسید. از جمله معاملات مهم که عمدتا در بخش پتروشیمی صورت گرفت می‌توان به معامله یک هزار تن اوره پریل پتروشیمی خراسان اشاره داشت که در قیمت ۲۲ میلیون و ۷۲۹ هزار ریال به ازای یک تن معامله شد.

در بازار امروز شاهد عرضه مس کاتد ملی مس ایران، سبد تیرآهن و میلگرد ذوب آهن اصفهان و عرضه شمش بلوم شرکت فولاد ارفع می‌باشیم. شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران و وکیوم باتوم شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، شیراز و تبریز از دیگر عرضه‌های مهم در بازار امروز بورس کالاست.

پیش گشایش/در مسیر بی‌توجهی به عملکرد مالی شرکت‌ها!

اخبار صنایع
سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حکم بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت از اسفندماه سال گذشته به مدت ۶ ماه ممنوع‌الخروج شده است. این خبر مهم‌ترین خبر صنعت خودروسازی طی یک روز گذشته است. مشخص نیست که دلیل این حکم چیست، ولی به نظر می‌رسد که عدم تحویل به موقع خودرو‌ها در بازار طی ماه‌های اخیر که حاشیه‌های بسیاری را برای فعالین این صنعت و عموم مردم ایجاد کرد، همچنان موجب حرف و حدیث‌هایی در خصوص نوع و شیوه مدیریت شرکت‌های بزرگ انحصار گر در صنعت خودرو شده است.
پیش گشایش/در مسیر بی‌توجهی به عملکرد مالی شرکت‌ها!

در دیگر خبر مرتبط با صنعت خودرو و قطعات، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد که کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان بالغ شده و مطالبات معوق به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی یکی از راهکار‌های اساسی برای توسعه صنعت قطعه و خودرو و جلوگیری از بروز مشکلات بعدی را واقعی‌سازی قیمت‌ها دانست و گفت: باید به سمت و سویی رفت که خودروساز و قطعه‌ساز تولیدات خود را با زیان نفروشند و حال آنکه به دلیل برخی سیاست‌ها، خودروسازان، خودرو‌های تولید شده را با زیان فروختند و این زیان سبب شد که این صنایع، توان مالی خود را از دست بدهند. مشخص نیست که هدف و منظور این مقام در خصوص واقعی‌سازی چیست و آیا مجددا مصرف کنندگان باید هزینه عدم کفایت‌های مدیریتی و بعضا سواستفاده‌های مدیران بخش‌های انحصارگر خودرو را باید بپردازند و یا مسیر جدیدی در زمینه قیمت گذاری و عرضه محصولات خودرویی در کشور ایجاد می‌شود؟

بازار امروز

با توجه به عدم فعالیت بازار‌های جهانی و تعطیلی روز دوشنبه به نظر می‌رسد که امروز نیز شاهد بازار کم نوسانی در معاملات بازار سرمایه باشیم. به نظر می‌رسد در شرایط کم نوسانی شرکت‌های بزرگ با توجه به افت قیمت‌های جهانی و اتمام فصل مجامع، همچنان سهام شرکت‌های کوچک بیشتر مورد استقبال سرمایه‌گذارانی قرار گیرد که بعضا بدون توجه به وضعیت و عملکرد مالی شرکت‌ها اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک می‌کنند، باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر