بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
کارشناس بازار سرمایه گفت: باید توجه کرد حذف ارز یارانه‌ای مانند تیغ دولبه بوده و با توجه به وابستگی شدید تولیدات داخلی به واردات می‌تواند قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت‌های بورسی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر : ۱۹۴۶۰۰
به گزارش بورس نیوز، حسن رضایی پور درباره تاثیر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه و دیگر صنایع اظهار کرد: شرکت‌هایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند، معمولا در گروه کشاورزی، غذایی، دارویی و کالا‌های اساسی هستند که در سال‌های اخیر بر شمار آن‌ها در بازار سرمایه افزوده شده است.

وی افزود: اگر ارز یارانه‌ای حذف شود احتمال آزادسازی قیمت کالا‌ها افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اگر چه در نگاه اول ممکن است بهانه‌ای برای سودسازی شرکت‌ها باشد، اما باید توجه کرد حذف ارز یارانه‌ای مانند تیغ دولبه بوده و با توجه به وابستگی شدید تولیدات داخلی به واردات می‌تواند قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت‌های بورسی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد؛ مخصوصا اینکه در بعضی از شرکت‌های گروه صنایع غذایی و دارویی این وابستگی بیشتر است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وضعیتی که دولت آمریکا در وضع تعرفه‌ها برای کشور‌های مختلف به وجود آورده، شاخص قیمت کالا‌ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته هرچند که بیشتر تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند این وضعیت مدت زیادی به طول نمی‌انجامد.

رضایی پور بیان کرد: از طرفی با توجه به تحریم‌های وضع شده برای کشور ما و شرکای تجاری مانند چین و هند که هدف تعرفه‌های آمریکا هستند، این موضوع می‌تواند صنایع نفتی، پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها را برای دوره کوتاهی تحت تاثیر قرار دهد؛ اما صنایع غذایی، دارویی، صنایع سلولزی بدون در نظر گرفتن اندازه شرکت به واسطه مزیت نسبی تولید و انحصار مصرف داخلی صنایع یاد شده می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران باشند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران با توجه به ورود سرمایه‌های موقت و سرگردان بین بازارها به نحوی شده که سرمایه‌گذاران انتظار دارند در کوتاه مدت به سود برسند. از این رو در شرایط تورمی حاضر با توجه به رشد ارزش دارایی‌ها و سرعت نقدشوندگی این جنس دارایی‌ها که در شرکت‌های کوچک یافت می‌شود، توجه سرمایه‌گذاران فصلی را به خود جلب می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر